Jag har Husqvarnas dyraste induktionsspis (enligt
"tariff" för 2,5 år sedan) som väl för de flesta är ett
lite mera realistiskt alternativ än gas- eller vedspis
:) - den är 3x16 Amp trefas 60cm 4-plattor med
de vänstra 2 plattorna på fas 1 (totalt 7,2 kW på
full "gas" så de stryper ner sig själva om man för-
söker använda båda så för ej smälla säkringar)
och de högra två på fas 2 samt dubbla (mkt bra
enligt min ringa mening) ugnar på fas 3 (så man
måste skaffa något annat ställe än spisen förvara
plåtar odyl på).

Det finns säkert mkt bättre spisar (bla ved och gas
:) ) men min har 5 års garanti (liksom annat) då
man köper den från Electrolux Home som jag gjorde.

Nya grejer är bättre än gamla men de går sönder
mer än de gamla är min erfarenhet så lång garanti
är knappast fel ... .

Mvh
 
A
T TowaTei skrev:
Nja, de är inte bara dekaltrimmade Boschprodukter, de har även och en rejält högre detaljfinish och kvalitetskänsla i reglage och användargränssnitt. Somliga betalar gärna extra för den känslan, andra inte.

En del enklare produkter är dock i princip identiska med Boschmodellerna utöver att gaggenauskylten kostar 5000 kr extra :)
Lite som Audi / volkswagen / Skoda ?:D
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag kan ju säga att den femåriga garantin på vår Husqvarna-spis var bra. För 4.5år gammal bytte de all elektronik till hällen. Skulle vi betalat detta själva hade det varit billigare att köpa en ny (som kostar runt 15kkr).
 
  • Gilla
Nils_Nilsson
  • Laddar…
kodrod skrev:
Lite som Audi / volkswagen / Skoda ?:D
Ganska precis så, skulle jag säga! :) Många gemensamma komponenter under skalet, men mindre plastig känsla i reglagen i Audin och dessutom finns det mer obskyra lyxiga Audis som helt saknar motsvarighet hos Skoda/VW även om det även där finns några gemensamma komponenter under plåten.

Dessutom var en del Gaggenaumodeller från 90-talet sjukt snygga (tycker iaf jag), tex den Jacob Jensen-designade EB900-serien.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kodrod skrev:
Vi har tidigare haft delar av vitvarorna från Gaggenau, men när vi köpte nya senast så sa dom. Du kan inte jämföra nya Gaggenau med dom gamla. Dom nya är Siemens/Bosch teknik i lite exklusivare skal (och dyrare).

Samma person förklarade att det är meningslöst att köpa en Miele kyl/frys då dom ändå inte gör sina egna kompressorer.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag har köpt vitvaror för miljonbelopp (i jobbet) av säljaren. Så det känns osannolikt att han skulle lura mig.
Nu är det ju inte bara kompressorn som inte är miele. Miele har ingen tillverkning av kyla alls utan köper det från liebherr. Förmodligen kunde ”dom” inte sälja Gaggenau och av den anledningen tyckte dom som dom gjorde. En del är Siemens produkter med lite mer kärlek bakom medans andra är tillverkade i en egen fabrik. Som förvisso ägs av BSH
 
  • Gilla
Tootiki och 2 till
  • Laddar…
N Nils_Nilsson skrev:
Nya grejer är bättre än gamla men de går sönder
mer än de gamla är min erfarenhet så lång garanti är knappast fel ... .
Ojojoj!
Vi köpte våra vitvaror till nya huset år 2010.
Spishäll och ugn, billigaste från IKEA.
Kyl, frys, disk och tvätt blandat Bosch och Cylinda från https://www.gransbygden.se/
Allt fungerar, tuffar och går perfekt efter åtta år.
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan ju säga att den femåriga garantin på vår Husqvarna-spis var bra. För 4.5år gammal bytte de all elektronik till hällen. Skulle vi betalat detta själva hade det varit billigare att köpa en ny (som kostar runt 15kkr).
Jag har en av Mieles dyraste 90 cm fläktar där LED'en
slutade fungera efter 1 1/4 år (förra våren) och Miele
körde till mig sammanlagt tre 10 mil-resor där de först
försökte programmera om den en halvdag, sedan bytte
allt utom plåt, motor och nätdel till LED under en andra
halvdag samt slutligen bytte ut den uppenbara boven
nätdelen ("drivern") till LED vid tredje besöket :) .
Sammanlagt är jag mycket imponerad av Mieles kund-
vänlighet mm. Och jag fick behålla allt det utbytta (trots
det var helt) så nu kan jag laga allt utom motorn själv
(eftersom jag fick ytterligare en nätdel :) ).

Och min Samsung 65" 8005 TV gick sönder nyligen
efter 1,5 år där de först bytte alla kretskort vid första 20
mil-besöket och sedan hela bildskärmen vid andra 20 mil-
besöket (mao i stort sett bara benställningen och fjärren
kvar orginal). Sammanfattat är jag också mycket impone-
rad av Samsung. De jobbade betydligt snabbare än Miele
(två veckor totalt från felanmälan) men jag fick ej behålla
det utbytta av dem :) .

Båda hade två års garanti och det är jag väldigt glad för
(liksom att de ej gick sönder efter 2,5 år istället).

Nya grejer har så många saker i sig att de går sönder.

Mvh

Mieles köksfläkt monterad över en ö med köksredskap och en röd bordskap i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
kodrod skrev:
Lite som Audi / volkswagen / Skoda ?:D
Skoda - Porsche eller ibland Bugatti är isf en bättre jämförelse
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Det är en illa dold hemlighet att alla köksmaskiner och dess ingående komponenter tillverkas i samma gigantiska fabrik i en Kinesisk avlägsen delstat!
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A
D DFYD123 skrev:
Nu är det ju inte bara kompressorn som inte är miele. Miele har ingen tillverkning av kyla alls utan köper det från liebherr. Förmodligen kunde ”dom” inte sälja Gaggenau och av den anledningen tyckte dom som dom gjorde. En del är Siemens produkter med lite mer kärlek bakom medans andra är tillverkade i en egen fabrik. Som förvisso ägs av BSH
Jodå, jag fick en offert på Gaggenau av dom. Men för min smak lite väl dyr, men äger ingen Bugatti heller.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Är det en statusfråga här? Då är det väl bara att köpa lite finare dekaler att sätta på enkla vitvaror. Allt går att byta enkelt inom ett par dagar. Du hittar inget märke som kan garantera 20 år felfri drift.
 
T TowaTei skrev:
Ganska precis så, skulle jag säga! :) Många gemensamma komponenter under skalet, men mindre plastig känsla i reglagen i Audin och dessutom finns det mer obskyra lyxiga Audis som helt saknar motsvarighet hos Skoda/VW även om det även där finns några gemensamma komponenter under plåten.

Dessutom var en del Gaggenaumodeller från 90-talet sjukt snygga (tycker iaf jag), tex den Jacob Jensen-designade EB900-serien.
Jag kan inte gå ner på reservdelsnivå... men jag tror inte ngn komponent i en siemensugn även kan hittas i en Gaggenau ugn
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Nu borde det kanske vara bra att veta vad TS lägger i begreppet "exklusivt kök". För mig ligger exklusivitet just i sådant som vi bland annat avhandlat här i tråden – materialval, design och känslan i handhavandet – men för andra kan det betyda annat, tex om skrytfaktor eller att äga något ovanligt. Vad är viktigt för trådskaparen?
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Smeg är det väl som gäller om det är ett statuskök du vill ha? Det finns inga vitvaror som håller i 20 år idag.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
men jag tror inte ngn komponent i en siemensugn även kan hittas i en Gaggenau ugn
Innerst inne vill jag ju hoppas att du har rätt (kolla mina bilder), men en del händelser med likadana typfel i båda märkenas ugnar (i 900-serien och samtida Siemens-toppmodeller) som jag råkat ut för har fått mig att misstänka att även ugnarna delar en del komponenter. Jag har dock bara misstankar, inga fakta. ...och det vore ju ingen katastrof om så vore fallet. Mervärdet ligger i annat, tycker jag.
 
  • Gilla
helene_81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.