P
S StefanMJ skrev:
För det 1:a - inte alla ROT-jobb har blivit vita.
Går det att få ROT-avdrag för svartjobb, alltså? Hur gör man?

P pmd skrev:
Går det att få ROT-avdrag för svartjobb, alltså? Hur gör man?
Ja hur man gör vet jag inte exakt, men det är sak samma på företags- som privatbyggen - man har en vit huvudentreprenör, och sedan anlitar man underentreprenörer som utnyttjar svart arbetskraft. Så är fallet t.ex på hiss-arbetsplatsen. Här finns mer att läsa:
https://www.vvsforum.se/2017/10/rot-sankningen-har-inte-gett-fler-svartjobb/
och:
https://www.smp.se/ledare/var-inte-for-stolt-for-att-utvardera-rot/

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Är det någon här som läst lite årsredovisningar från hantverksföretag?
Sällan enorma vinster som det låter som här.
Finns en hel del kostnader också i ett bolag. Timpenningen går inte rätt ner i fickan
Vettesjutton asså.
10% påslag på material (på "rabatterade ahlsellspriser)
Utrustningsslitage.
Servicebil
Timpris
Rotavdrag

Det jag har emot ROT är att det är riktat till får yrkesgrupper. Lika bör gälla alla. Det är inte rimligt att vissa yrkesgrupper har helt andra skatteregler än andra.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det jag har emot ROT är att det är riktat till får yrkesgrupper. Lika bör gälla alla. Det är inte rimligt att vissa yrkesgrupper har helt andra skatteregler än andra.
Avskaffa moms på tjänster?

A ajn82 skrev:
Nej, det är ju det som är det sjuka.
Plocka bort moms för ett fåtal yrkesgrupper.

A ajn82 skrev:
Detta har jag gillat länge. Behöver inte gå till noll, men varor bör ha högre moms än tjänster.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nej, det är ju det som är det sjuka.
Plocka bort moms för ett fåtal yrkesgrupper.
Problemet i Sverige är ju att den höga skattenivån gör det dyrt att anlita någon, du behöver väl i runda slängar tjäna 3x vad den du anlitar tjänar för att det ska gå ihop (om du har kompetensen själv, eller kan lära dig med rimlig insats).
Det påverkar mängden lågkvalificerat arbete som efterfrågas, och gör det svårare att komma in på arbetsmarknaden.
Jag håller med att rot som branschspecifikt stöd är fel, det som behövs är egentligen ett generellt avdrag för privatpersoner vid köp av "arbetskraft", vilket nog lättast hade åstadkommits genom att ta bort momsen för alla tjänster mot privatpersoner.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Ja hur man gör vet jag inte exakt, men det är sak samma på företags- som privatbyggen - man har en vit huvudentreprenör, och sedan anlitar man underentreprenörer som utnyttjar svart arbetskraft. Så är fallet t.ex på hiss-arbetsplatsen. Här finns mer att läsa:
[länk]
och:
[länk]
Exakt samma på företags- som privatbyggen kan det knappast vara. Ett företag kan väl inte får ROT-avdrag om det anlitar ett annat företag för ett arbete?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
ROT (och RUT) är snarare riktade mot vissa sorters företag.

P
A ajn82 skrev:
Nej, moms är en jättebra skatt. Den är lika för alla men den som har mer pengar att konsumera för betalar mer skatt.
Sänk hellre inkomstskatten och höj grundavdraget.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, moms är en jättebra skatt. Den är lika för alla men den som har mer pengar att konsumera för betalar mer skatt.
Sänk hellre inkomstskatten och höj grundavdraget.
Ja, men det verkar tyvärr vara politiskt omöjligt, men lägre skatter på arbete hade också löst grundproblem. Förslaget jag länkade högre upp i tråden på reviderat skattesystem verkade göra mycket rätt.
Varför betala skatt alls på inkomster under existensminimum, bara för att sen få tillbaka det som bidrag, vansinne. Betydligt höjt grundavdrag kombinerat med återinförd fastighetsskatt som kompensation hade löst mycket.

https://cornucopia.se/2020/06/finanspolitiska-radet-kraftigt-sankt/

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Exakt samma på företags- som privatbyggen kan det knappast vara. Ett företag kan väl inte får ROT-avdrag om det anlitar ett annat företag för ett arbete?
Näe, det var inte så jag sa. Utan det jag sa är att svartarbetet florerar överallt. Vit huvudentreprenör som anlitar underentreprenörer med svartjobbare, skrev jag.

S StefanMJ skrev:
Näe, det var inte så jag sa. Utan det jag sa är att svartarbetet florerar överallt. Vit huvudentreprenör som anlitar underentreprenörer med svartjobbare, skrev jag.
Det skulle vara bättre att intensifiera arbetet mot svart arbetskraft!

Oanmälda besök och dryga böter.

R
Det skulle vara bättre att intensifiera arbetet mot svart arbetskraft!

Oanmälda besök och dryga böter.
Vem ska göra detta?

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.