R Rejäl skrev:
För dom saknar befogenhet, att myndigheter ska inte göra intrång i den privata svären..
Det går inte polisen ens i dagens läge utan någon stark misstanke om brott..

Hur skulle samhället se ut om myndigheterna fick tränga in sig hos vanliga hederliga medborgare..
Vi pratar inte om intrång i någons bostad (i vart fall inte jag).
Att kolla om någon individ på en arbetsplats är anställd vitt är inget intrång i personlig integritet.
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Sant, men det finns alltså resurser hos andra myndigheter att utföra kontroller utan att blanda in polis så varför inte skattemyndigheten skulle kunna kolla svartjobb på arbetsplatser förstår jag inte.
Datautbyte mellan svenska myndigheter är inte helt oproblematiskt.
 
R
D Dilato skrev:
Vi pratar inte om intrång i någons bostad (i vart fall inte jag).
Att kolla om någon individ på en arbetsplats är anställd vitt är inget intrång i personlig integritet.
Men där kommer problemet om det är i ett privat hem så har dom inga befogenheter..
 
A ajn82 skrev:
ade varit vettigare att man sänker sin beskattningsbara inkomst med motsvarande belopp istället, dvs avdraget hade blivit din effektiva marginalskatt.
Då hade det blivit ännu mer inflationsdrivande än idag.
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
ällan enorma vinster som det låter som här.
Finns en hel del kostnader också i ett bolag. Timpenningen går inte rätt ner i fickan
Det beror oftast på att de är under av ineffektivitet och dessutom bränner pengar på häftiga bilar & liknande skatteförmåner.
 
P pmd skrev:
Datautbyte mellan svenska myndigheter är inte helt oproblematiskt.
Idag är det så pga regelkrångel och byråkrati.
Bort med det så är det fullt möjligt!
Det SKA vara "öppna dörrar" mellan SVENSKA myndigheter.

Finns inget annat sätt att stoppa fusk, mygel och maffia på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eftersom vi tydligen lämnat diskussionen om ROT/RUT.
Ett av "problemen" med de höga skatterna, och anledningen till dem, är ju att vi är ett åt helvete för stort land med alldeles för lite folk.
Danmark (som exempel) är ett fjärdedels Sverige men med hälften av befolkningen, gissa hur mycket billigare det blir tex infrastruktur mässigt!
 
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Idag är det så pga regelkrångel och byråkrati.
Bort med det så är det fullt möjligt!
Det SKA vara "öppna dörrar" mellan SVENSKA myndigheter.

Finns inget annat sätt att stoppa fusk, mygel och maffia på.
Det är en komplicerad fråga. Hur mycket vill vi bli registrerade av våra myndigheter? Vad kan all data användas till om en repressiv regim kommer till makten?
Det finns en välkänd anledning till att personnummer inte är tillåtna i Tyskland …
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag har en love/hate relation till rot. Känns himla fint med lite rabatt, men vad hade priset per hantverkartimme legat på idag utan rot? Den ökade efterfrågan har så klart drivit upp priserna.
Kanske för vissa men själv har jag samma timpeng oavsett det är ett ROT-arbete eller ej. Nu jobbar jag i stort sett bara med servicearbeten, det kanske fuskas mer om man lämnar pris på större projekt.
 
L lat skrev:
Eftersom vi tydligen lämnat diskussionen om ROT/RUT.
Ett av "problemen" med de höga skatterna, och anledningen till dem, är ju att vi är ett åt helvete för stort land med alldeles för lite folk.
Danmark (som exempel) är ett fjärdedels Sverige men med hälften av befolkningen, gissa hur mycket billigare det blir tex infrastruktur mässigt!
Den som sett hur ett motorvägsbygge i Danmark ser ut vet vad du talar om. De skrapar av det översta jordlagret så att sanden kommer fram, sedan lägger de duk på denna och grus på, paddar, sedan asfalt och vägen är klar. Väl förenklat, men ni inser skillnaden. Det är mer naturen än avstånden som skiljer.

Trots detta så har dock Danmark högre skatter än Sverige....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.