9 793 läst · 129 svar
10k läst
129 svar
Riksrevisionen föreslår sänkning av ROT-avdraget
Skatteverket får ju inte göra hembesök utan då måste polisen vara med…Huddingebo skrev:
Vi vet ju hur mycket polisen har o göra att belasta dessa med denna typen av brott blir väldigt fel.. eller tycker du att vi ska ta resurser ifrån andra typer av brott för att stävja lite svart jobb?
På något sätt får man lösa skiten. Nuvarande väg med enorma skatterabatter är extremt osunt.R Rejäl skrev:
Ge skattemyndigheten utökade befogenheter eller utbilda någon slags "light-polis" som kan bura in skattefuskarna.
Ja. Det blir självfinansierande. Svartarbetet uppskattas till över 100 miljarder per år, polisens totala budget är mindre än 40 miljarder per år.R Rejäl skrev:
Ja det förstår jag men poliserna växer ju inte på träd, vi har svårt att reda ut alla våldsbrott pga. Bristen av tid hos polisen alla mindre allvarliga hamnar i högar och ofta läggs ned..H HenrikHuslöse skrev:
Pengar löser inte allt..
Jag har svårt att se att polisen ihop med Skatteverket ska kunna springa runt på alla byggen som pågår..
Jamen snälla någon, då ser man väl till att berörda myndigheter får tillräckliga befogenheter. Och resurser ja det finns det gott om, om dom används på rätt sätt istället för att berika redan välbeställda människor. ROT, RUT och bolåneränteavdrag kostar skattebetalarna i nuläget över 60 miljarder kronor /år!R Rejäl skrev:Skatteverket får ju inte göra hembesök utan då måste polisen vara med…
Vi vet ju hur mycket polisen har o göra att belasta dessa med denna typen av brott blir väldigt fel.. eller tycker du att vi ska ta resurser ifrån andra typer av brott för att stävja lite svart jobb?Jamen snälla någon, då ser man till att berörda myndigheter
R Rejäl skrev:
Tycker att du ska engagera en riksdagsledamot om att skriva en motion om detta..S StefanMJ skrev:Jamen snälla någon, då ser man väl till att berörda myndigheter får tillräckliga befogenheter. Och resurser ja det finns det gott om, om dom används på rätt sätt istället för att berika redan välbeställda människor. ROT, RUT och bolåneränteavdrag kostar skattebetalarna i nuläget över 60 miljarder kronor /år!
Jag är för att stävja svartarbete så du inte missförstår mig..
Men är rätt övertygad om att inte polisen i dagsläget har några resurser att tillsätta till detta..
Jo riksrevisonen ska ju granska varje utgiftspost som staten har och här går det kanske inte ihop?
Sen har ju staten stora utgifter just nu så det är väl bara att leta efter "heliga kor" att slakta?
Det blir nog fler "heliga kor" om vi inte ser upp och tänker efter att hur får man ihop statens ekonomi?
Det finns ju ingen sedelpress eller obegränsat med rika att ta ifrån
Sen har ju staten stora utgifter just nu så det är väl bara att leta efter "heliga kor" att slakta?
Det blir nog fler "heliga kor" om vi inte ser upp och tänker efter att hur får man ihop statens ekonomi?
Det finns ju ingen sedelpress eller obegränsat med rika att ta ifrån
Nej, det vore snarare mycket klokt, och förmodligen den enda framkomliga vägen för att minska svartjobb. Kontrollapparater blir dyra. Skattesystemet måste vara utformat så att det har bred samhällelig acceptans.Huddingebo skrev:
Jo men nu vet vi inte detaljerna vad jag vet men frågar du en seriös hantverkare idag om svartjobb så ber hantverkaren dig att fara och flyga. ROT kostar staten för mycket och det handlar om skattepengar och det ska då riksrevisionen rota i.P pmd skrev:
Så moms 25% är inte rimligt menar du?P pmd skrev:
Som vi har i större delen av Europa?
Jag håller med om att skatterna totalt sett behöver komma ner lite...
Det behöver löna sig bättre att arbeta och svida mer i plånboken att gå på bidrag, kvoten behöver öka.
Men att helt ta bort momsen bara för ett fåtal yrkesgrupper är fel.
Momsen har ett brett folkligt stöd.
Om fler vore för sänkta skatter än höjda skatter så skulle Moderaterna inte har mindre än hälften av väljarstödet jfm S, V mfl.
Redigerat:
Jo nu måste då svenska staten betala stora utgifter för att förvara människor samt den nya stora utgiften att vara med i NATO.... momssatsen har nog liten betydelse i det stora hela.Huddingebo skrev:
Sen att "ta från de rika och ge till de fattiga" är mycket begränsat
Vilka detaljer? Jag skrev om hur staten bör göra för att uppnå allmän acceptans för skattesystemet och därmed minska svartjobben. Ett sänkt skattetryck tror jag är nödvändigt för det, dvs att " lösa det genom att ta bort skatten".P paralun skrev:
ROT-avdrag är som ett plåster på ett benbrott.
Varför frågar du det? Läste du inlägg #71?Huddingebo skrev:
Ja, det är min tes som jag framförde, men framförallt bör skatten på arbete sänkas (vilket du tycks vara inne på också).Huddingebo skrev:
I Sverige är företagsbeskattningen ganska förmånlig jämfört med många andra länder, medan skatten på arbete är ganska hög.