9 729 läst · 129 svar
10k läst
129 svar
Riksrevisionen föreslår sänkning av ROT-avdraget
Ja, spontant tror jag knappt ett sådant projekt skulle vara ekonomiskt genomförbart för vanliga dödliga (inklusive läkare) idag om man inte gör det själv.mnils skrev:
Vårt hus fick ca. 75 kvm källare utgrävd (för hand) på 50-talet. Tanken hisnar över vad ett sådant projekt skulle kosta idag, med eller utan ROT-avdrag.
Det kan väl inte vara så vanligt att hantverkare gör på det viset? Ingen skulle ju betala en faktura som inte stämmer med offerten.P polaris78 skrev:
Problemet då blir hur man skall kunna dra av det direkt på fakturan, tidigare när man betalade hela beloppet och man sedan fick ansöka om utbetalning hos skatteverket så klagade ju en massa fattiglappar över att de inte hade råd att ligga ute med pengarna. Det skulle ju dessutom "gynna de rika" och det vill ju inte moderaterna bli beskyllda för!A ajn82 skrev:
Att få avdraget i samband med deklarationen hade motverkat prisökning pga avdraget, tycker det var bättre när man fick betala ut egen fika, slipper hantverkarna gråta över administrationskostnader för avdraget också.
Precis vad jag tyckt hela tiden. ROT är rena vansinnet. Att staten skulle tjäna skatteintäkter på skitet är rena rama bluffen. Antingen har införaren (herr Anders Borg) räknat totalt fel, eller så har han ljugit medvetet. För det 1:a - inte alla ROT-jobb har blivit vita. För det 2:a - även ROT-jobb som skulle gjorts vitt får ju avdraget. för det 3:e - ROT-arbetena har ökat i omfattning, vilket lett till en hel del onödiga arbeten - överrenoveringar. För det 4:e - det fifflas en hel del med avdraget, där materialkostnader skrivs över till arbetskostnader.
Dessutom har avdragit självklart drivit upp timpriserna. Dessutom är det inte säkert att det vita är vitt - fakturan kanske är vit, men sedan anlitar man svarta underentreprenörer. Hur var det t.ex. på bygget där hissen rasade nyligen???
Avskaffa ROT-skitet helt och hållet- Syftet med ROT verkar uppenbart - att gynna redan välbeställda personer, som f.d. finansministern, för det är dom som utnyttjar ROT mest, likaså RUT.
Och egentligen är det sak samma med bolåneränteavdrag, utnyttjas mest av välbeställda, driver upp bostadspriserna, och göder bankerna med feta vinster.
Dessutom har avdragit självklart drivit upp timpriserna. Dessutom är det inte säkert att det vita är vitt - fakturan kanske är vit, men sedan anlitar man svarta underentreprenörer. Hur var det t.ex. på bygget där hissen rasade nyligen???
Avskaffa ROT-skitet helt och hållet- Syftet med ROT verkar uppenbart - att gynna redan välbeställda personer, som f.d. finansministern, för det är dom som utnyttjar ROT mest, likaså RUT.
Och egentligen är det sak samma med bolåneränteavdrag, utnyttjas mest av välbeställda, driver upp bostadspriserna, och göder bankerna med feta vinster.
Det är svårt att se varför vi alla ska var med och betala för andras renoveringar med våra skattepengar. Att någon vill riva ut ett tämligen nytt kök för stilen är fel ger inte oss som är med och betalar något. Den nya höjningen till 75 000 är också tveksam den som har råd att komma upp i den summan har också förmodligen råd oavsett avdrag eller ej. Skulle hellre se ROT gå till avdrag för energieffektivisering, det är ju till nytta för hela samhället och en individ som kan sänka sina energikostnader. Sen kanske tiden att för att riva bort ROT inte är just nu om vi vill ha några att anlita i framtiden. Så länge systemet finns är jag ju villig att utnyttja det, även om jag i grunden inte tycker om det.
Redigerat:
Anställ sjuksköterskor istället. Det ger betydligt mer pang för pengarna.L Lobot skrev:Det är svårt att se varför vi alla ska var med och betala för andras renoveringar med våra skattepengar. Att någon vill riva ut ett tämligen nytt kök för stilen är fel ger inte oss som är med och betalar något. Den nya höjningen till 75 000 är också tveksam den som har råd att komma upp i den summan har också förmodligen råd oavsett avdrag eller ej. Skulle hellre se ROT gå till avdrag för energieffektivisering, det är ju till nytta för hela samhället och en individ som kan sänka sina energikostnader. Sen kanske tiden att för att riva bort ROT är just nu om vi vill ha några att anlita i framtiden. Så länge systemet finns är jag ju villig att utnyttja det, även om jag i grunden inte tycker om det.