88 684 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
Ja, visst är det trevligt? Jag har en granne som kör röjsågen ett par gånger om året. Han svär, får ont av tyngden, det låter och stinker och han ser ut som han fått stryk av ett hockeylag efteråt. Själv går jag i lugnan ro och slår med lien och lyssnar på fåglarna och njuter av dofterna från den nyslagna ängen.A arkTecko skrev:Här är mitt projekt för en rikare "trädgård"! Har skaffat en ny lie för att få ordning på en halv hektar överväxt beteshage.
[bild]
Det är något alldeles fantastiskt att slå gräset med en vass och väldimensionerad lie! Det är en knacklie - den är ganska okomplicerad att få riktigt vass, och det går snabbare och låter mindre än min elektriska röjsåg med gräsklinga.
Ni som verkar insatta, hur länge kan man räkna med att ha bin kvar i trädgården efter en svärm? De som flyger runt förvirrat bekymrar mig inte, men i trädet där de satt sitter fortfarande en rätt rejäl klump kvar, ca 20 timmar senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsättning på min bi-invasion... Jag kontaktade min nyfunne biexpert igår kl 11.11 och sa att jag hade en hel del bin kvar. Kl 11.22 hade han varit hemma hos mig och tagit bort de flesta. Men inte alla... När jag kom hem från jobbet gick jag för att inspektera och ett bi flög rakt mot mig och stack mig i pannan och satfläsk vad ont det gjorde, jag höll på att gå ner för räkning. Gadden och bakdelen av biet satt kvar i pannan på mig. Idag har jag en bula och ett svullet öga på den sidan.
Kontaktade bigubben idag igen och han skulle komma ikväll igen, men än så länge har han inte dykt upp. Gräset blir längre och längre och man vill inte låta ungarna eller deras kompisar vara i den delen av tomten.
Just nu skulle jag kunna önska mig en fattigare trädgård.
Kontaktade bigubben idag igen och han skulle komma ikväll igen, men än så länge har han inte dykt upp. Gräset blir längre och längre och man vill inte låta ungarna eller deras kompisar vara i den delen av tomten.
Bli stucken i huvudet gör orimligt ont. Festade till det med två bålgetingstick i huvudet för några år sedan, fick lägga mig ner för att inte ramla. Helt oproportioneligt ont i jämförelse med allt annat dumt man gjort genom åren.
”Satfläsk”, det var en riktigt fin svordom! Kommer nog till användning här.MariaiÖstergötland skrev:Fortsättning på min bi-invasion... Jag kontaktade min nyfunne biexpert igår kl 11.11 och sa att jag hade en hel del bin kvar. Kl 11.22 hade han varit hemma hos mig och tagit bort de flesta. Men inte alla... När jag kom hem från jobbet gick jag för att inspektera och ett bi flög rakt mot mig och stack mig i pannan och satfläsk vad ont det gjorde, jag höll på att gå ner för räkning. Gadden och bakdelen av biet satt kvar i pannan på mig. Idag har jag en bula och ett svullet öga på den sidan.
Är det så? Jag har aldrig blivit stucken av ett bi förut, och bara enstaka getingstick genom åren, men aldrig på huvudet.Dalbotös skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Ajajaj, jag grinar illa när jag läser om bistick på huvudet .. hoppas att det lägger sig snabbt, inte så kul att se ut som en fått en snyting.MariaiÖstergötland skrev:
Läste just om nån gigantisk bisvärm i Lerum men det verkar ju inte vara där du är geografiskt.
Hehe, nä men faktiskt uppvuxen. Nu dock cirka 40 mil därifrån.Maria T skrev:
Men lite skönt att höra att det inte bara var jag som var sjåpig när jag låg och ojade mig på soffan igår.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Du e inte sjåpig alls! Jag fick in två getingar under remmen på mina trädgårdstofflor förra sommaren, efter det gav jag mig inte ut på smultronplock på en vecka p g a traumat, och jag låg med foten i högläge inlindad i handduk med is. Jävulusiskt ont, men knappast jämförbart med huvudet.MariaiÖstergötland skrev:
Skulle hjälpa frugan och gräva upp i ett land inne i växthuset för utplantering av några gurkplantor häromveckan. Började gräva och plötsligt så bara surrade det till och svärmade upp ett gäng ilskna humlor. Jag hann inte titta så noga, men misstänker starkt att de såg ut som humlan i Ferdinand när han satte sig på den...
Släppte spaden och sprang ut ur växthuset, och fick fortsätta nästan 100 m till innan en särskilt ilsken en slutade att flåsa mig i nacken. Lyckades undvika att bli stucken, men det var nog mer tur än något annat.
Hur som helst så har hela växthuset surrat av humlor till och från i ett par veckor nu. Misstänker att det kanske är arbetarhumlor, eller vad det heter för humlor, som blivit hemlösa och att drottningen och boet gick i putten.
Har dessutom ett par getingbon i vardande därinne som måste tas bort... Det är inte ett jobb jag ser fram mot.
Släppte spaden och sprang ut ur växthuset, och fick fortsätta nästan 100 m till innan en särskilt ilsken en slutade att flåsa mig i nacken. Lyckades undvika att bli stucken, men det var nog mer tur än något annat.
Hur som helst så har hela växthuset surrat av humlor till och från i ett par veckor nu. Misstänker att det kanske är arbetarhumlor, eller vad det heter för humlor, som blivit hemlösa och att drottningen och boet gick i putten.
Har dessutom ett par getingbon i vardande därinne som måste tas bort... Det är inte ett jobb jag ser fram mot.
Jag fattar inte hur det kan ingå i försäkringen.
Jag tror inte att drottningen gör ett nytt bo när hon väl har etablerat ett så tar du ner det dör samhället.Oldboy skrev:
Om det endast är ett drottningbo, dvs ett sådant där litet som drottningen bygger själv, gör hon ett nytt men tyvärr oftast på samma plats.
Jag hade en odlingslott utan hus för många år sedan (förra årtusendet) där hade jag en låda för redskap och en sommar byggde en getingdrottning bo där hela sommaren. Hur försiktig jag än var lyckades jag alltid riva ner boet med mina redskap. Drottningen byggde nytt. Nästa gång lyckades jag igen osv. Det var nog lika frustrerande för oss båda.
Eller så låter du bona vara i år. Getingar vänjer sig tydligen vid folk så om de inte känner sig hotade behöver de inte försvara boet.
Vi hade alltid getingar på dass när jag var liten och de stack aldrig någon.
Men om någon i familjen eller bekantskapskretsen är allergisk är ett getingbo kanske inte så lockande.
Än så länge är det bara drottningarna.
Kan tyvärr inte ha dem där då frugan är superallergisk mot alla former av insektsbett.
Går det så går det. Getingar är väl inte direkt roliga, men de har sin givna plats och utan dem så ökar säkert risken för andra insektsrelaterade problem.
Kan tyvärr inte ha dem där då frugan är superallergisk mot alla former av insektsbett.
Går det så går det. Getingar är väl inte direkt roliga, men de har sin givna plats och utan dem så ökar säkert risken för andra insektsrelaterade problem.