88 683 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
Eftersom vår trädgård redan är byns spektakel så kan vi passa på att folkbilda.
Skyltar från:
https://rikaretradgard.se/skyltar-for-biologisk-mangfald/
Skyltar från:
https://rikaretradgard.se/skyltar-for-biologisk-mangfald/
Jag vet inte om du menar att skylten eller konceptet med en rikare trädgård är en ”nödlösning”, men det stämmer inte oavsett. Det är högst medvetna handlingar och det ligger faktiskt en del arbete och planering bakom. En oskött trädgård växer igen, det är inte meningen. Då blir det varken potatis eller jordgubbar.yonna skrev:
Det är det stående problemet i samhället att ängar och inhemska växter uppfattas som ”oskött”. Det är bara ett sätt att sköta det annorlunda, med ekologi och biologisk mångfald som grundidé. Trädgårdsskötsel ska inte innebära att vi utrotar vår svenska fauna och flora.
När jag var ordförande för en kolonilottsförening så hade vi alla applåderat sådana initiativ, vi försökte ofta få medlemmarna att tänka mer ekologiskt med blandade resultat.
Sen innebär ju inte det att man ska lagra skrot eller låta lotten växa igen med sly för det.
Det här borde köras i en rikstäckande kampanj. Fantastiskt välformulerat!Emma242 skrev:
Vi är nog många som helt orättfärdigt har dåligt samvete för våra mindre perfekt skötta trädgårdar. När man får sådan här insikt så blir tillvaron både lättare och roligare. Vi är inte problemet, vi är lösningen. Vi har varit trendsetters utan att vara medvetna om det.
Kan konstatera att efter att ha planterat massor med träd, större buskar, gammaldags busk- och klätterrosor, samt en del klätterväxter så har djurlivet ökat markant. Framförallt insekter och småfåglar.
Kan också intyga att naturen är bättre trädgårdsmästare än vi människor. I början hade vi en del problem med bladlöss, rosrost och svartfläcksjuka på en del av rosorna. Det har mer eller mindre försvunnit.
Jag har två mantra:Oldboy skrev:Det här borde köras i en rikstäckande kampanj. Fantastiskt välformulerat!
Vi är nog många som helt orättfärdigt har dåligt samvete för våra mindre perfekt skötta trädgårdar. När man får sådan här insikt så blir tillvaron både lättare och roligare. Vi är inte problemet, vi är lösningen. Vi har varit trendsetters utan att vara medvetna om det.
Kan konstatera att efter att ha planterat massor med träd, större buskar, gammaldags busk- och klätterrosor, samt en del klätterväxter så har djurlivet ökat markant. Framförallt insekter och småfåglar.
Kan också intyga att naturen är bättre trädgårdsmästare än vi människor. I början hade vi en del problem med bladlöss, rosrost och svartfläcksjuka på en del av rosorna. Det har mer eller mindre försvunnit.
1 Har man problem med mygg har man för få fågelholkar.
2 Ingen kommun kan säga,att de har ett grundvattenproblem om de klipper alla gräsmattor kortare än 10 cm.
Den första stämmer inte riktigt men när folk säger att man inte ska plantera lövträd för att de skapar ett myggproblrm undrar jag...
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Framförallt den svartvita flugsnapparen gillar mygg och bladlöss.Z z_bumbi skrev:Jag har två mantra:
1 Har man problem med mygg har man för få fågelholkar.
2 Ingen kommun kan säga,att de har ett grundvattenproblem om de klipper alla gräsmattor kortare än 10 cm.
Den första stämmer inte riktigt men när folk säger att man inte ska plantera lövträd för att de skapar ett myggproblrm undrar jag...
Men den riktiga konnässören är fladdermusen. Den äter nästan uteslutande mygg på natten, ca 5000. Så att ha en koloni med fladdermöss håller myggen i shack.
Jag inser att det här är mer för min egen glädje än en substantiell förbättring för insektslivet, men det känns bra att de små krypen har flyttat in och faktiskt krupit ut igen! Hålen var tilltäppta så länge att jag trodde de hade dött, men plötsligt hände det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Må vara en liten sak för jordens alla bin men jag tycker detta ordspråk är så fint/klokt - ingen kan göra allt men alla kan göra något. Jag köpte två "insektshotell" för tre år sen, och efter att jag inte tyckte "nåt" hände alls, så var det plötsligt mycket aktivitet och nu har jag tillverkat några biholkar och fristad för nyckelpiga. Läser på om vad fjärilarna kräver (de ser lite olika ut, vertikal eller hål eller galler osv) och eftersom jag saknar alla fladdermöss jag tidigare hade så ska jag ge mig på att göra såna holkar också. Problemet är väl att komma upp i träden....A arkTecko skrev:
Att fladdermössen minskat tror jag beror på att gatubelysningen ändrats, men säker kan jag inte vara. Vi har i alla fall kvar alla ekar utom en som stod för nära huset men jag har läst om att de är känsliga för förändringar i närområdet. Hoppas så på att kunna välkomna dem åter.
Njut nu av alla insekterna som du ser fladdra runt till fina lilla motell.
Ja hörrni... idag blev det lite väl rik trädgård här. Dottern upptäckte en bisvärm i ett av äppelträden! Jag fick tag i numret till Svärmtelefonen och det kom en rymdgubbe som samlade ihop svärmen och tog den med sig. Pust, var några svettiga timmar där...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hände hos mig också förra veckan. Först var jag så nöjd med surrandet inne i syrenen/oxeln. Sen tyckte jag det var konstigt att det fortfarande surrade när blommorna höll på att blomma ut. Och så blev surrandet högre och högre. Sen gick jag över gårdsplanen och så flög det upp ett tusental bin över huset. Då insåg jag att det var något på gång. Såg inget inne i busken och sen var det lugnt dagen efter. De flyttade väl. Kanske ska in och kolla under trädet för säkerhets skull.MariaiÖstergötland skrev:
Jag googlade ju snabbt som attans vad man ska göra och läste mig till att det är ganska bråttom för hittar de en permanent boplats i låt säga skorstenen så är det Anticimex som får rycka ut, och det lät betydligt bökigare och dyrare än den här gullgubben som dök upp på en kvart och var helt gratis.B Bombus pratorum skrev:Hände hos mig också förra veckan. Först var jag så nöjd med surrandet inne i syrenen/oxeln. Sen tyckte jag det var konstigt att det fortfarande surrade när blommorna höll på att blomma ut. Och så blev surrandet högre och högre. Sen gick jag över gårdsplanen och så flög det upp ett tusental bin över huset. Då insåg jag att det var något på gång. Såg inget inne i busken och sen var det lugnt dagen efter. De flyttade väl. Kanske ska in och kolla under trädet för säkerhets skull.
Här är mitt projekt för en rikare "trädgård"! Har skaffat en ny lie för att få ordning på en halv hektar överväxt beteshage.
Det är något alldeles fantastiskt att slå gräset med en vass och väldimensionerad lie! Det är en knacklie - den är ganska okomplicerad att få riktigt vass, och det går snabbare och låter mindre än min elektriska röjsåg med gräsklinga.
Logga in
Skapa konto
Det är något alldeles fantastiskt att slå gräset med en vass och väldimensionerad lie! Det är en knacklie - den är ganska okomplicerad att få riktigt vass, och det går snabbare och låter mindre än min elektriska röjsåg med gräsklinga.