För ca 10 dagar sen grävdre jag ett par hål med jordborr för att förbereda för plintar. De är kanske 70 cm djupa, 275mm diameter, och har stått orörda sedan dess. Idag vilmlade det av små bin som höll på att bygga bo i dem!

De var små och svarta, vissa av dem hade bakben gula av pollen. Nån som vet vad det är?

Litet svart bi med gula pollen på bakbenen på jordig mark, nära hål grävda för plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bin med gula pollen på bakbenen kryper på sprucken jord runt ett hål förberett för plint.
Skapa konto

Tyvärr kommer hålen täppas till nu, hoppas de hittar någon annanstans att bo. Får kanske gräva några extra, inte fullt så djupa hål för dem att bosätta sig i.. :thinking:

• Gilla
habib
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Än så länge är det bara drottningarna.

Kan tyvärr inte ha dem där då frugan är superallergisk mot alla former av insektsbett.

Går det så går det. Getingar är väl inte direkt roliga, men de har sin givna plats och utan dem så ökar säkert risken för andra insektsrelaterade problem.
Då kan du försöka ta bort boet och ev testa att hänga upp ngt som ser ut som ett bo. Teorin är att drottningen då ska flyga till ett ställe som inte redan är upptaget.
Jag har absolut ingen aning om det funkar, jag har bara läst om det.

Om man är allergisk ska man verkligen inte ha getingar i närheten, man kan ju klämma en eller kliva på en.

• Gilla
vbg-1
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Då kan du försöka ta bort boet och ev testa att hänga upp ngt som ser ut som ett bo. Teorin är att drottningen då ska flyga till ett ställe som inte redan är upptaget.
Jag har absolut ingen aning om det funkar, jag har bara läst om det.
Har provat, funkar kanon. Har låtsasbon både i hönshuset och under takutsprånget på huset där bålgetingarna annars bygger bon. Har gjort dem själv av lite ihopknycklad markduk så vinner kanske inga stylistpriser men fungerar.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Har provat, funkar kanon. Har låtsasbon både i hönshuset och under takutsprånget på huset där bålgetingarna annars bygger bon. Har gjort dem själv av lite ihopknycklad markduk så vinner kanske inga stylistpriser men fungerar.
Häftigt!
Jag såg fina virkade bon. Det vore kul att testa.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
För ca 10 dagar sen grävdre jag ett par hål med jordborr för att förbereda för plintar. De är kanske 70 cm djupa, 275mm diameter, och har stått orörda sedan dess. Idag vilmlade det av små bin som höll på att bygga bo i dem!

[video]

De var små och svarta, vissa av dem hade bakben gula av pollen. Nån som vet vad det är?

[bild] [bild]

Tyvärr kommer hålen täppas till nu, hoppas de hittar någon annanstans att bo. Får kanske gräva några extra, inte fullt så djupa hål för dem att bosätta sig i.. :thinking:
Det är väl solitärbin, alltså bygger de inga ”bo” utan varje hona gör sina egna barnkammare. Gräver du igen så kommer väl larverna eller ynglen dö, men det kan väl inte hjälpas. Har du möjlighet att gräva några extra så kommer de väl förhoppningsvis lägga ägg där också. Är väldigt avundsjuk på dig. Älskar solitärbin.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Solitärbin är de helt klart, och vad jag kan se så är de nog solbin. Finns tydligen fyra sorter i Sverige, varav bara ett inte är hotat. Nu vill jag fånga ett och försöka artbestämma! Tänk om det skulle vara ett fibblesolbi...De är pyttesmå, och här växer en hel del fibblor... :D

Har kollat runt lite och det finns många humlebon i trädgården, ett litet hål i marken som knappast syns. Men sitter man ett tag och tittar så ser man dem flyga in och ut. Här kommer en på ny matjakt. Och som ni ser är torkan hård just nu i vårt hörn, kanske 5 mm senaste månaden.
Ett humlebi nära ett litet hål i torr mark omgivet av vissna grässtrån, på jakt efter mat.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Uppdatering om bihuset (full rulle!):

Måste säga att modellen verkar fungera mycket bra, speciellt de mindre hålen!

• Gilla
Skåne2020 och 7 till
  • Laddar…
harry73
Jag fick i uppdrag av dottern att spara vissa delar av gräsmattan vid klippningen
Gräsmatta med områden med blommor lämnade oklippta, gräsklippare i förgrunden, solstol och träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Takfönster och 8 till
  • Laddar…
Fadai
harry73 harry73 skrev:
Jag fick i uppdrag av dottern att spara vissa delar av gräsmattan vid klippningen
[bild]
Spara lite mer nästa gång! Du kommer att märka efter ett tag att det lockar insekter o blir ett himla surrande. (y)

KristinaRT
Aktivitet i vårt humlebo :D

• Gilla
Nickelodeon och 6 till
  • Laddar…
harry73
Fadai Fadai skrev:
Spara lite mer nästa gång! Du kommer att märka efter ett tag att det lockar insekter o blir ett himla surrande. (y)
Vi har en del naturtomt med med lite gräs som vi inte klipper. Här har vi också många vilda blommor. Så pollinatörer finns det gott om, sedan är trädmattan inte ogräsfri, så även här finns maskrosor, tusenskönor, vittklöver, och lite till. Men nu har vi även två oklippt cirklar mitt i gräsmattan. Det får räcka tycker jag :)

• Gilla
Långfarare och 4 till
  • Laddar…
Jag visste inte att vilda fåglar sandbadade, men det gör de tydligen.. Man kanske skulle ha ett sandbad bredvid fågelbadet?

• Gilla
  • Älska
BiFuel och 12 till
  • Laddar…
T
A arkTecko skrev:
Uppdatering om bihuset (full rulle!):

[video]

Måste säga att modellen verkar fungera mycket bra, speciellt de mindre hålen!
Kul!! Vilket djup och diameter använder du på dessa hål?!

T TreeView skrev:
Kul!! Vilket djup och diameter använder du på dessa hål?!
Träbiten är 10cm, så strax under det för djup. Tror hålen är ca 4-10 mm, de minsta är klart populärast. Skulle skippa 10mm hålen om jag gjorde om den!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.