O
Skickar ner räkskal, laxskinn och allt i varmkomposten. Påsen stinker ofta när jag tar den från köket men komposten är helt luktfri. Luktar snarare lite gott på något sjukt sätt.
Sköter den nog inte optimalt. Skickar mest ner hushållsavfall, men det brukar ju rekommenderas att man blandar rätt friskt med kolrikt avfall (dvs bruna växtdelar). Ibland slänger jag ner lite träflis.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Pärlhyacinter som ynglat av sig och växer vid en trappa, symboliserar glädje för humlor och bin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste en grusad gårdsplan vara kliniskt död? Nej det tycker jag väl inte. Muscari, pärlhyacint ynglar av sig nåt rent underbart. Hade en kruka med överblivna lökar vid huvudingången. Fröade av sig och blåste bort till andra trappan där de tydligen stormtrivs. Detta på bara två tre år. Jag blir glad och humlor och bin blir ännu gladare vilket i sin tur gör mig lycklig.

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Gladan cirklar visslande på termiken i vida bågar. Tidigare störtbombade den på den döda sorken jag lagt fram till den på den vanliga platsen på ängen medan fasantuppen skränade i åkerkanten och bröstade sig för hönan. Kring fågelmatarna kivas grönfinkarna om pole position medan mesarna pilar fram och tar ett frö och drar sig tillbaka till en stabil gren och tar sig an skalet med all kraft från en nio grams skogshuggare. Rödhaken med fågelvärldens piggaste öga sitter och plirar på blåmesens vällustiga badande. Humlorna cirklar lågt runt marken och letar mörka fläckar som kan vara ingången till ett sorkbo att flytta in i och sånglärkan drillar fram och tillbaka på himlen. Fem meter bort sitter staren i toppen på en oxel och imiterar en gnäggande häst korsad med en mobiltelefon.

Året har börjat.

• Gilla
  • Älska
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Läste nyligen att maskrosor är bra och viktiga växter för insekter och bin. Precis när man börjar få ågren för att man inte hinner/orkar/har lust att sköta trädgården som ett spädbarn. Nu känns det mkt bättre! :) Jag är en miljöhjälte! :cool:

Allt surr från vitsippor under träd, buskar och häckar, scillamattan under äppelträdet, och den välvuxna sälgen, tolkar jag som att insekterna håller med.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
harry73
Oldboy Oldboy skrev:
Läste nyligen att maskrosor är bra och viktiga växter för insekter och bin.
Inte bara för insekter, späda maskrosblad i salladen är ett bra tillskott av vitamin A,B och C samt viktiga mineraler.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar maskrosor i gräs. De är fina och piggar upp. De sorter vi har blommar bara på försommaren, sedan är det bara blad - och de är ju gröna de också, som gräset så det gör ingen skillnad.

• Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Inte bara för insekter, späda maskrosblad i salladen är ett bra tillskott av vitamin A,B och C samt viktiga mineraler.
Och vin. Glöm inte vin! Fast då tar man iofs blommorna från pollinerarna. Svårt val.

Jonas Persson
Högsäsong för bina...

• Gilla
  • Älska
arneri68 och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Och någon minut senare när man sitter i lugn och ro och äter lunch så kommer denna krabat slingrandes. :)

Var en meter bort innan den gjorde helt om. Snoken gillade helt tydligt inte min närvaro:(

• Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
Har ingen bild (för den var så snabb) men en skogsödla besökte vår trädgård i Småland i helgen. Ev bor den tom inne i trädgården.:heart:

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och någon minut senare när man sitter i lugn och ro och äter lunch så kommer denna krabat slingrandes. :)

Var en meter bort innan den gjorde helt om. Snoken gillade helt tydligt inte min närvaro:(

[video]
Lyllos. Jag minns inte när jag såg en orm senast. Säkert flera decennier sen.

• Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
B Bombus pratorum skrev:
Lyllos. Jag minns inte när jag såg en orm senast. Säkert flera decennier sen.
Igår var det riktigt varmt här i min lilla Stockholmsförort, runt +22 mitt på dagen och bara några grader lägre vid kl 18, så jag och en granne bestämde oss för att ta ett dopp i sjön, passerar ett stort björnbärssnår på vägen och ser två huggormar! Inget foto för tog bara husnyckeln med när vi gick åsta' men det var roligt, och lite skrämmande, att se dem. På återvägen stampade vi med våra tofflor innan vi passerade snåret.

• Gilla
  • Haha
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Vill tipsa om en app jag haft mycket glädje av senaste veckorna. BirdNET av Stefan Kahl, för iPhone. En fågelsångsigenkänningsapp utvecklad ihop med två universitet och riktigt bra. Just nu sitter jag och lyssnar på en ärtsångare som pilar mellan valnötsträdet och oxeln. Hade ingen aning om att jag hade sådana här. Och törnsångare. Fantastisk app för oss icke-experter som gjort min trädgård betydligt rikare.

• Gilla
Mnbvcxz och 6 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Vill tipsa om en app jag haft mycket glädje av senaste veckorna. BirdNET av Stefan Kahl, för iPhone. En fågelsångsigenkänningsapp utvecklad ihop med två universitet och riktigt bra. Just nu sitter jag och lyssnar på en ärtsångare som pilar mellan valnötsträdet och oxeln. Hade ingen aning om att jag hade sådana här. Och törnsångare. Fantastisk app för oss icke-experter som gjort min trädgård betydligt rikare.
Finns även för Android!

• Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Och ära den som äras bör. Tror det var EddieHansson som tipsade om den i en annan tråd.

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.