Oldboy Oldboy skrev:
Dagens utsikt: :) Dock inga yrvakna humlor, men väl lite snömyggor eller vad de kan heta som svärmade omkring i solen.
Ja de är väl nästan de första insekterna som kommer, så jag var nu tvungen att kolla upp vad de är för några. Vintermyggor är tydligen familjenamnet. Onekligen ett lämpligt namn.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
När jag såg Oldboys bilder på snödroppar och blommande krokus så slog det mig att det var kanske dags för att inrapportera året första humla igen så varsågoda :D

Dags att rapportera vårens första humla igen | Natursidan

Här ligger snön kvar efter förra helgens snöväder men kollade idag och det skymtar lite grönt där de första krokusarna brukar dyka upp.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Jag... avslutade en geting inomhus igår.
 
Eftersom jag håller på att rensa bort löv i trädgården inför våren nu så passar jag på att påminna om att till nästa höst är det helt rätt att låta löven ligga kvar i trädgården över vintern. Det är ju det naturliga skyddet för växtligheten och jorden och ger det myllrande livet plats att överleva vilket i sin tur gynnar de större djuren. Gäller att inte glömma att grunden till allt större liv är det mindre livet. Och så får man, i Skåne iaf, glädje av att se koltrastarna patrullera runt trädgården hela vintern och sprätta runt och vända på varje blad.

Men nu är det vår så dags att rensa bort tillräckligt mycket för att inte hindra det spirande nya livet.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Appropå städning av trädgården:
Vi har ett stort äppelträd med vinteräpplen. (Belle de Boskoop sägs det.) Trädet brukar inte vara rent på äpplen förrän i december. Då ligger det en matta av fallfrukt under, mer eller mindre brun. Man tänker att det där ser inte bra ut, men likafullt så är det soprent på våren. Koltrastar och ibland rådjur brukar göra rent hus under vintern, samt högst sannolikt hjälper även maskarna till.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
De nervissnade blommorna från förra året låter man ju stå kvar som gömsle och prydnad och klipper ner denna sidan av året istället. Då kan man också sätta sig i solstolen och klippa ner de kvarvarande ihåliga stammarna i kortare bitar som man sen buntar ihop och placerar varmt och skyddat som barnkammare för en ny kull bin och andra flygande ting.
 
Apropå att låta löven ligga för att få en rikare trädgård så rensade jag bort lite löv ur en jätteliten rabatt på baksidan och står och plockar löv där ett tag när det börjar prassla bland kvarvarande löv och en liten yrvaken harunge sitter och tittar på mig. Kunde fortsätta plocka löv runt den utan att den brydde sig. Får väl vänta med att klippa ner den rabatten ett tag. Mamman skrämde jag upp ur samma rabatt för några månader sen. Det är väl dessutom hon som ätit upp hyacinterna i en rabatt på andra sidan. Men nu är jag iaf lite mindre arg på henne.
 
Också värt att påminna om lämpligheten i att inte köra bort trädgårdsrenset till återvinningen utan lägga i komposten. Den kan ju vara allt från en bara en hög på marken till nån elegantare köpt sak. Det finns alltid en kompost som passar.

Jag skulle iaf vilja hävda att komposten är motorn i sund trädgård. Det är där återvinningen av allt material sker. Det är där biljarder organismer föds och dör under jordtillverkningen och ofantliga mängder insekter, svampar och maskar föds och lever och sedan sprids ut i trädgården och gör all jord och grönska friskare. Den bästa grunden till en frisk trädgård kommer inte i en plastpåse med torv från affären utan från den ljuvliga komposten.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Maria T

Dagens lilla glädjeämnen! Första krokusar och första biet.
 
  • Gilla
Skåne2020 och 7 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Ja du hör ju själv hur fel det är. ;) Vårlökar och lite hör inte ihop i en mening. Vårlökar ska kombineras med orden massor, tusentals och ohyggliga mängder. Så tokshoppa några tusen nästa höst och plonka ner i jorden. Finns inget deppigare än vårpigga humledrottningar som tröstlöst surrar runt i en vårtom trädgård i jakt på nektar, pollen och ett hål att bygga bo i.
Just vad gäller vårlökar ska man vara försiktig med urvalet dock. Det finns få saker som är så besprutat som holländska lökar. Köp sorter som återkommer år efter år och sprider sig!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
O
B Bombus pratorum skrev:
Också värt att påminna om lämpligheten i att inte köra bort trädgårdsrenset till återvinningen utan lägga i komposten. Den kan ju vara allt från en bara en hög på marken till nån elegantare köpt sak. Det finns alltid en kompost som passar.


Jag skulle iaf vilja hävda att komposten är motorn i sund trädgård. Det är där återvinningen av allt material sker. Det är där biljarder organismer föds och dör under jordtillverkningen och ofantliga mängder insekter, svampar och maskar föds och lever och sedan sprids ut i trädgården och gör all jord och grönska friskare. Den bästa grunden till en frisk trädgård kommer inte i en plastpåse med torv från affären utan från den ljuvliga komposten.
Vittjade igår varmkomposten som startades för 2 år sedan. Ca 200 liter nästan helt färdig jord från nedre hälften :)

En öppen kompostbehållare fylld med kompostmaterial inklusive matrester och löv, omgiven av natur och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Hammarfall och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
De ÄR hungriga, som tur är finns det mat:)

 
  • Gilla
  • Älska
Gamecube och 6 till
  • Laddar…
Hur står det till på holkfronten? Säsongen är på gång men det finns definitivt tid kvar att rätta till det som fattas. För småfåglarna har revirjakten kommit igång men häckningen är flera veckor bort.

Holkar ska vara av trä med på bottenarea på minst 100cm^2. Gärna större. Minst 14 cm avstånd mellan botten och hål. Olika storlek på hålen ger olika arter chansen. Skippa kinaholkarna klamrade ihop för ett par tior och bygg eller köp en mer rejäl. Placeras gärna lite skyddade av grönska.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fixades på senhösten, rengöring, lagning och komplettering med nya. Samtliga fick också en plåtring kring hålet.
De är inflyttningsklara, var en talgoxe i förra veckan och besiktade.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Har utökat holkbeståndet med ett bo i rotting. Oklart om fåglarna får vara i fred då boet är ganska grunt, men är iaf en talgoxe som verkar intresserad av att flytta in.

Rottingfågelholk upphängd i gröna bladväxter, med öppning framtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.