L Lilllen skrev:
Shit vad pinsamt dålig jag är på detta
Det går att avhjälpa :D kan rekommendera Goulsons böcker till att börja med. Han är kunnig, entusiastisk och härligt medryckande när han öppnar dörren till en fantastisk värld som vi rent generellt inte äger så stor kunskap om trots att vi lever mitt i den.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Gullvivor har inga lökar men frö, och nej giftet borde inte finnas kvar i frön och skulle det göra det, handlar det om så små mängder att det inte märks i nästa års planta.
Dumstruten får sitta kvar. Jag kommer ju nu på att det inte alls var gullvivor jag menar utan påskliljor… :oops:
Så frågan kvarstår ändå, kan giftet vara kvar i lökarna?
 
A Abies koreana skrev:
Det går att avhjälpa :D kan rekommendera Goulsons böcker till att börja med. Han är kunnig, entusiastisk och härligt medryckande när han öppnar dörren till en fantastisk värld som vi rent generellt inte äger så stor kunskap om trots att vi lever mitt i den.
Tack! Problemet är bara att jag har så fasligt många järn i elden att jag nog inte hinner läsa fler böcker. När det gäller trädgård fokuserar jag mest på bärbuskar och träd i nuläget, samt lite tomater och spenat… Men rent mångafaldsmässigt så ser jag helt enkelt till att stora delar av tomten får leva sitt eget liv. Jag märkte för ett par år sedan att jag fick syn på ett annat typ av bi. Följde efter det när det flög iväg och såg att det hade byggt bo i en lergrop jag grävt hösten innan, utan att jag hann plantera. Hade ingen aning vad det var, men slog upp det och det var solitärbi (som förstås alla andra i denna tråd redan viste :)). Den gropen har jag låtit vara kvar. Har ett flertal murkna Björk-högstubbar och låter björkstockar ligga kvar och murkna samt få massa svampar. Hittade sedan till denna tråd och läst en hel del tips. Så, jag kommer nog dessvärre fortsätta att ta allt som det råkar komma och följa endel handfasta tips, som jag inte behöver lägga så mycket extra efterforskningar på, samt tyvärr också ställa ett par korkade frågor här om det är ok? :oops:
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Kom på en fråga till er som kan detta bra. Göra kompost av icke ekologiska frukt och grönsaksrester. Tänker särskilt på typ citrus-, banan-, avokado- och melon-skal osv. Har hört annars att det ska vara så pass små mängder på ytan att det inte spelar någon roll. Men vad säger ni, är det ok för kryp och plantor med sådan kompost? Spelar sättet att kompostera någon roll i detta hänseende? Kör bokashi nu.
 
Sitter och vår fantiserar om framtida insatser i trädgården vill göra mer men vad?

Under tre år har jag satt upp två fågelholkar anlagt en liten damm lagt ett gäng stenar i en hög, Byggt ett risgärde och påbörjat en äng i lite skuggigare del. Använt vitklöver för att snabbt täcka bar jord om jag grävt nånstans. Planterat några ekollon. Strimlat löv med gräsklipparen eller lagt under buskar och träd. Har gräsklipparen på högt. Skippat att rensa bort ogräs sorter som jag sett humlor mm gilla. Vattnar med vatten från dammen som är ansluten till stupröret.

Har detta år planer på en större soligare äng.
Och om några år en större damm.

Vad mer göra? Några förslag? Humlor och fjärilar och fåglar önskas det fler av samt igelkottar förståss :)
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Kom på en fråga till er som kan detta bra. Göra kompost av icke ekologiska frukt och grönsaksrester. Tänker särskilt på typ citrus-, banan-, avokado- och melon-skal osv. Har hört annars att det ska vara så pass små mängder på ytan att det inte spelar någon roll. Men vad säger ni, är det ok för kryp och plantor med sådan kompost? Spelar sättet att kompostera någon roll i detta hänseende? Kör bokashi nu.
Svårt att svara definitivt på. Det är givetvis mycket bättre med ekologiska rester till komposten. Besprutningen är ju för att hindra både svamp och insektsangrepp på grödan så det kommer säkert påverka kompostens svampar och insekter negativt. Och det kan ju t.o.m. påverka det man sen odlar i jorden från komposten vilket ju har setts på odlingsjord i påse. Det sagt så hade jag personligen komposterat ändå. Det kommer säkert att gå långsammare men det kommer troligen bli ok jord av det till slut.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
Sitter och vår fantiserar om framtida insatser i trädgården vill göra mer men vad?

Under tre år har jag satt upp två fågelholkar anlagt en liten damm lagt ett gäng stenar i en hög, Byggt ett risgärde och påbörjat en äng i lite skuggigare del. Använt vitklöver för att snabbt täcka bar jord om jag grävt nånstans. Planterat några ekollon. Strimlat löv med gräsklipparen eller lagt under buskar och träd. Har gräsklipparen på högt. Skippat att rensa bort ogräs sorter som jag sett humlor mm gilla. Vattnar med vatten från dammen som är ansluten till stupröret.

Har detta år planer på en större soligare äng.
Och om några år en större damm.

Vad mer göra? Några förslag? Humlor och fjärilar och fåglar önskas det fler av samt igelkottar förståss :)
Det är väl en jättebra grund att bygga vidare på. Några tips kan vara att tänka på att ha blommande växter under hela säsongen, framförallt tidigt och sent. Mycket vårlökar och sensommarblommande perenner. Att lämna en större trädstam att murkna är något av det absolut bästa man kan göra för mångfalden. Man kan också bygga mulmholkar att sätta upp.

Tänk också på att undvika alltför sönderavlade blommor. Många är idag i princip impotenta och innehåller varken nektar eller pollen och gör inte mer nytta för insekterna än en plastblomma. Undvik tex fyllda blommor.

Fladdermöss är fina och nyttiga så en holk till dom är trevligt.

Risgärdet är bra. Jag är en stor fan av att samla högar med grenar spridda i trädgården. Mycket bra för insekter, svampar och småfåglar. Kastar man in löv också så tycker jag att man skulle kunna få igelkottar. Ganska lätt att få häckande fåglar i meterhöga grenhögar.

Tänk också på de blommande buskarna. Hos mig ska alla buskar vara nyttiga för insekter och/eller småfåglar. Både som mat men de är också mycket viktiga som skydd för fåglarna.
 
  • Gilla
Takfönster och 2 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Det är väl en jättebra grund att bygga vidare på. Några tips kan vara att tänka på att ha blommande växter under hela säsongen, framförallt tidigt och sent. Mycket vårlökar och sensommarblommande perenner. Att lämna en större trädstam att murkna är något av det absolut bästa man kan göra för mångfalden. Man kan också bygga mulmholkar att sätta upp.

Tänk också på att undvika alltför sönderavlade blommor. Många är idag i princip impotenta och innehåller varken nektar eller pollen och gör inte mer nytta för insekterna än en plastblomma. Undvik tex fyllda blommor.

Fladdermöss är fina och nyttiga så en holk till dom är trevligt.

Risgärdet är bra. Jag är en stor fan av att samla högar med grenar spridda i trädgården. Mycket bra för insekter, svampar och småfåglar. Kastar man in löv också så tycker jag att man skulle kunna få igelkottar. Ganska lätt att få häckande fåglar i meterhöga grenhögar.

Tänk också på de blommande buskarna. Hos mig ska alla buskar vara nyttiga för insekter och/eller småfåglar. Både som mat men de är också mycket viktiga som skydd för fåglarna.
Ah det är ju det där med blommor tycker allt verkar blomma samtidigt enda skoj som är kvar på hösten är ringblommor. I buskväg har jag måbär syrén fläder och fjärilsbusket Hassel och Aronia krusbär som verkar duga till humlor mm. Och bland perennerna kärleksört taklök gul fetknopp diverse nävor och klockor och fackelblomster. Och träd är rönn druvlönn och ett olyckligt äppelträd. Samt lite vårlökar från förra ägaren.
Men tycker ändå det är för lite sorter.

Död ved har vi nämnts dammen ochså något förra ägaren lämnat kvar.
 
Så vissa ettåriga växter senare på året så kommer blommorna också senare. Sök på ettåriga biväxter för tips.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
Vi har börjat med att förså lite trevliga och enkla blommor såsom tagetes som vi sätter ut när det är stabil värme i marken. Förra våren så skissade husfrun upp en odlingshylla till ett av fönstren i vardagsrummet som skulle vara lätt att sätta upp och plocka ner och jag tycker att det blev bra.
Förra året blev det två fröpåsar, varav den ena sorten (den jag valde naturligtvis) inte kom över en decimeters höjd och gjorde ingen ansats till att vilja blomma... Men det övervägde hennes variant som vi plockade fröställningar från framåt hösten så förhoppningsvis är det självgående nu. Dessutom har hon plockat lite fröställningar från andra planteringar under sommarens utflykter. Så jag tycker att det är spännande att se hur och vad som kommer upp i år.
Sedan kommer vi att fortsätta med purjolöken och vi satte vitlök i höstas för att få lite mer ätbart. Jätteärtorna ska få lite mer plats i år även om de inte har så mycket till skörd så är de snälla. Det ska framförallt bli intressant att se hur det går med örtspiralen som anlades förra året. Det verkade vara himmelriket för alla solitära bin. De italienska honungsbina som en odlare har fått ställa hit har ignorerat det lokala växtutbudet och flyger iväg till rapsfälten tre-fyra kilometer bort, men de hade klarat av en årsproduktion halvvägs genom säsongen i gengäld.
 
T Takfönster skrev:
Ah det är ju det där med blommor tycker allt verkar blomma samtidigt enda skoj som är kvar på hösten är ringblommor.
Det finns en uppsjö av blommande växter att välja på och man kan med lite planering få en blommande och insektsvänlig trädgård under hela säsongen.

Våren är en känslig tid när tidig vårsol väcker övervintrande insekter som naturligtvis är hungriga efter den långa vintern. Endast humledrottningarna övervintrar så de behöver mat för att snabbt sätta igång med en ny koloni av humlor. De finns två saker som är viktiga för tidiga insekter, blommande sälg och vårlökar. Krokus, scilla, vildtulpaner planteras på hösten och blommar tacksamt nästa vår när vårsolen kommer med ljus och värme.

En riktig insektdragare lite senare på sommaren är lavendel, enklast att köpa färdiga plantor. De doftar och drar snabbt till sig flygfän, jag har planterat ett antal nära de insektshotell som jag satt upp. Köbildning!
Lavendel är lättskötta små buskar men det man absolut måste göra är att klippa ner dem, annars blir de förvedade, knotiga och glesa.

Lavendel - Växtguide | Plantagen

Från slutet av juli och under hela sensommaren blommar solhattarna Echinacea purpurea, finns många namnsorter men jag föredrar den svenska `Magnus` humlor, bin, skalbaggar och fjärilar kan inte motstå denna blommande skönhet. Eftersom jag gillar fotografering så har jag tillbringat många dagar med att fota eller bara iaktta den dragningskraft som blommorna utövar på insektslivet. Har flera planteringar med många av dessa skönheter och jag garanterar en invasion av flygare under hela blomningstiden.

Bilder av `Magnus` i min trädgård.

Fjäril på rosa Echinacea 'Magnus' med öppna vingar i soligt trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fjäril på Echinacea 'Magnus', en populär blomma för pollinerare i trädgårdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjäril på Echinacea 'Magnus', en attraktion för insekter i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Katthatt och 8 till
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
Samt lite vårlökar från förra ägaren.
Ja du hör ju själv hur fel det är. ;) Vårlökar och lite hör inte ihop i en mening. Vårlökar ska kombineras med orden massor, tusentals och ohyggliga mängder. Så tokshoppa några tusen nästa höst och plonka ner i jorden. Finns inget deppigare än vårpigga humledrottningar som tröstlöst surrar runt i en vårtom trädgård i jakt på nektar, pollen och ett hål att bygga bo i.
 
  • Gilla
  • Älska
Takfönster och 2 till
  • Laddar…
Kungsmynta (Origanum vulgare). Det finns ingen annan växt som kan konkurrera med den när det gäller att attrahera insekter.
Den blommar också lite senare på säsongen (juli, aug, sept).
En annan fördel är att den växer som ett ogräs, så det blir snabbt mkt av den. Ju mer desto bättre! När man går förbi våra ruggar med blommande Kungsmynta så blir man nästan lomhörd av insektssurret när de alla lyfter.

Höstanemon blommar också sent på säsongen.

Vår stora äkta Kastanj är också mkt populär bland humlor och vildbin när den blommar i juli.

Vitplister blommar två ggr per säsong och är populär bland humlor. Vanlig vresros, liksom i princip alla enkelblommande gamla rosor och arter är också poppis. Vresrosens nypon älskas av småfåglar. De hårda nyponen på vanlig hundros (Rosa Canina) m fl rossorter är inte alls populära däremot.

Prydnadslökar är också populära.

Sälg, Pil, Lönn och Lind blommar fint och ett fullstort träd ger enorma mängder med blommor.
Hassel och Björk ger pollen.

Scilla m fl vårlökar i gräsmattan är fantastiskt, särskilt när det är som Bombus pratorum beskriver.

Fåglar uppskattar stora sammanhängande partier av träd och stora buskar, och igelkottar gillar väl täta buskage (täta ända ner mot marken). Igelkottens värsta fiender är nog större fåglar, inte minst skator och kråkor.

Tror det bästa är att köpa massa olika växter/frön/lökar som man själv uppskattar och sedan helt enkelt se vilka som även förefaller populära av andra. Det kan säkert variera lokalt. Generellt gäller dock att ju mer växter, och på alla olika nivåer, desto bättre för djurlivet.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Min samplantering av solbrud (Helenium), solhatt, bolltistlar och nån vädd, brukar kalla den "grekvädd" fast jag tror snarare det är en åkervädd eller möjligen en jättevädd, är en underbar surrande plats från strax efter midsommar och långt in i september. Annars är min trädgård en ganska ovårdad plats, eller oplanerad är väl en bättre benämning - snart kommer vintergäck, snödroppar, vårlök, blåsippor, krokusar och vitsippor. Sen azalea, rhododendron, iris och vallmo. I en salig blandning :D

Jag skulle vilja få bättre ordning (mindre spretigt) men fjärilar och bin gillar mångfalden. Sen brukar jag köpa lite sommarlavendel att ha i krukor, nån sömntuta och givetvis massor av tagetes.
Har också ett antal pelargoner och inte att förglömma, hortensia, men de verkar mest dra till sig skalbaggar och vårtbitare.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Dagens utsikt: :) Dock inga yrvakna humlor, men väl lite snömyggor eller vad de kan heta som svärmade omkring i solen.

Snödroppar vid trädstam på en solig dag, vaknar i vårens första värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lila krokusar blommar i grön gräsmatta under vårsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul krokusar i solsken på vårens gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.