Gräsgrön guldbagge. Där fick jag en rejäl belöning för slitet med att plantera ut prästkragar på ängen.

Larven äter döda växtdelar och bor ofta i komposten. Guldbaggar gynnas också av att man lämnar lite döda träd. Man kan läsa mer om den i https://rikaretradgard.se/arets-tradgardskryp-2021/

• Gräsgrön guldbagge på vita prästkragar mot suddig grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Igen och 5 till
  • Laddar…
Ha! Jag har bildbevis på när den där lille gynnaren mumsar i sig av mina tomater så att den bara äter pollen håller jag inte med om. Däremot höll de sig till att ta några tuggor av varje tomat, på undersidan så att man inte såg det förrän man tog tag i tomaten och blev helt blöt i handen. Men fina är de! Det sitter massor av dem i plymspireorna när de blommar.

O
Den här tråden har gett mig inspiration till att göra vår trädgård lite mer gynnande.
1) kastade ut massa sommarblomsfrön utanför staketet. Inte så mycket som tog sig, det mesta verkar ha konkurrerats ut av perennt (o)gräs, men pionvallmon var uppskattad idag.
En vildvuxen trädgårdsdel med blandade blommor bredvid ett vitt staket.
Skapa konto
En humla pollinerar en lila pionvallmo vid ett vitt staket omgiven av gröna blad och gräs.
Skapa konto

2) Har en hopplös del av gräsmattan längst ner i trädgården där jag förgäves försökte så nytt gräs och göra fin förra året. Slog mig nu att jag kan låta det bli en liten äng istället. I år är det nästan bara rölleka som blommar och den verkar inte superpopulär (även om det surrar ett och annat vildbi/blomfluga där) men jag tänkte försöka plantera eller så in mer blommor till nästa år. Tips på vad som skulle passa här mottages.
En del av en trädgård omvandlad till äng med vita blommor av rölleka och högt gräs framför ett rött hus.
Skapa konto

3) gjorde i ordning en fågelholk som förra ägarna lämnat och satte upp. Hörde pip från ungar där igår :)
En fågelholk på en röd trävägg omgiven av gröna hoprankor och bladverk.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Igen och 10 till
  • Laddar…
Vad gäller äng så har det avhandlats flera gånger här, men den korta varianten är klipp och ta bort växtligheten en gång om året tills gräsen börjar ge upp och örterna har en chans och så då ut en blandning av svenska ängsfrö. Det är iaf den metod som ger minst jobb men tar längre tid.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
O
S segv skrev:
Vad gäller äng så har det avhandlats flera gånger här, men den korta varianten är klipp och ta bort växtligheten en gång om året tills gräsen börjar ge upp och örterna har en chans och så då ut en blandning av svenska ängsfrö. Det är iaf den metod som ger minst jobb men tar längre tid.
Det är redan rätt dåligt med gräs och många "bara" småytor där inget växer. Kanske bara ska testa kasta ner lite frön där.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Noterade igår ytterligare en mkt populär växt för humlor och bin - klöver (både vit och röd).

Kaprifol däremot är nog mer lämplig för långsnablade insekter såsom fjärilar och kanske framförallt nattaktiva flygfän. Den sprider sin ljuvliga doft effektivt när det är mörkt.

Vill också dra mig till minnes att måbär, vinbär och krusbär är himla populära, liksom hallon och björnbär (blommorna alltså).

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
En vallmoknopp som fått löss fick besök av den här "larven"... Men vad är den för nåt? Den rörde sig snabbt som en larv, men undersidan ser mer ut som en snigel.. Och äter den lössen?

• En grön vallmoknopp täckt av löss med en okänd larv-liknande organism på sig mot en suddig bakgrund av gröna blad.
    Skapa konto
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Tror det är sådan jag sett här utan att känna till vad det är. Skicka gärna till fråga biologen om ingen här vet, jag är nyfiken.

Maria T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En vallmoknopp som fått löss fick besök av den här "larven"... Men vad är den för nåt? Den rörde sig snabbt som en larv, men undersidan ser mer ut som en snigel.. Och äter den lössen?
Skulle nog bara spola på den... tänk om det är en Leopardsnigel? Såna vill vi ju ha i trädgården.

Fint att ha vallmor i knopp ännu, mina är sen länge utblommade/utregnade.

Nu blommar den äkta kastanjen.

Blommande kastanjträd med vita blommor, omgiven av rosbuskar under en blå himmel.
Skapa konto

Vilket liv det är. Går man in under trädet surrar det som i en bikupa. Humlor, solitärbin och blomflugor ser jag på de nedersta blommorna. (Lyckades dock bara fånga en humla på bild.)

Blommande äkta kastanj med gröna blad och vita blommor där en humla syns på en av blomställningarna.
Skapa konto

En humlefavorit.

En humla som pollinerar en rosa blomma med gröna blad och oskarpa växter i bakgrunden.
Skapa konto

Rosorna är lite nerslagna av regnet...

Blommande rosa rosor med några nerslagna av regnet på gräsmark.
Skapa konto

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Takgetingen hjälper till med att slipa bordet:)

Eller, där ryker sommarveden.
Geting som slipar en träyta, synligt spån där trä bearbetats.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Japp. Har man lite sliten färg på träfasaden så kan man få hela huset skrapat trärent om man skaffar getingar... :p

Jonas Persson
Oldboy Oldboy skrev:
Japp. Har man lite sliten färg på träfasaden så kan man få hela huset skrapat trärent om man skaffar getingar... :p
Eller falurödfärg om man har inneboende soletärbin.
Träyta med hål och faluröda proppar, troligtvis bon för solitärbin.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
När man inte kommit fram till vad man vill ha för blommor längsmed vägen så funkar det att slänga ut lite ängsblommefröer :D Ängsblommor i olika färger som blommar vilt längsmed en stenlagd kant vid en väg.
Skapa konto
Ängsblommor vid landsväg med stenar och röd lada i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Jiji och 7 till
  • Laddar…
En humla pollinerar en präriesolros omgiven av rosor och andra blommor i en bukett utomhus.
Skapa konto

Jag kan inte ha blommor inne men gillar att göra buketter så jag har dem ute. Humlorna gillar uppenbarligen präriesolrosorna även om de blivit plockade och satta i vas.

• Gilla
  • Älska
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.