89 195 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
Gräsgrön guldbagge. Där fick jag en rejäl belöning för slitet med att plantera ut prästkragar på ängen.
Larven äter döda växtdelar och bor ofta i komposten. Guldbaggar gynnas också av att man lämnar lite döda träd. Man kan läsa mer om den i https://rikaretradgard.se/arets-tradgardskryp-2021/
Larven äter döda växtdelar och bor ofta i komposten. Guldbaggar gynnas också av att man lämnar lite döda träd. Man kan läsa mer om den i https://rikaretradgard.se/arets-tradgardskryp-2021/
Ha! Jag har bildbevis på när den där lille gynnaren mumsar i sig av mina tomater så att den bara äter pollen håller jag inte med om. Däremot höll de sig till att ta några tuggor av varje tomat, på undersidan så att man inte såg det förrän man tog tag i tomaten och blev helt blöt i handen. Men fina är de! Det sitter massor av dem i plymspireorna när de blommar.
Den här tråden har gett mig inspiration till att göra vår trädgård lite mer gynnande.
1) kastade ut massa sommarblomsfrön utanför staketet. Inte så mycket som tog sig, det mesta verkar ha konkurrerats ut av perennt (o)gräs, men pionvallmon var uppskattad idag.
2) Har en hopplös del av gräsmattan längst ner i trädgården där jag förgäves försökte så nytt gräs och göra fin förra året. Slog mig nu att jag kan låta det bli en liten äng istället. I år är det nästan bara rölleka som blommar och den verkar inte superpopulär (även om det surrar ett och annat vildbi/blomfluga där) men jag tänkte försöka plantera eller så in mer blommor till nästa år. Tips på vad som skulle passa här mottages.
3) gjorde i ordning en fågelholk som förra ägarna lämnat och satte upp. Hörde pip från ungar där igår
1) kastade ut massa sommarblomsfrön utanför staketet. Inte så mycket som tog sig, det mesta verkar ha konkurrerats ut av perennt (o)gräs, men pionvallmon var uppskattad idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
2) Har en hopplös del av gräsmattan längst ner i trädgården där jag förgäves försökte så nytt gräs och göra fin förra året. Slog mig nu att jag kan låta det bli en liten äng istället. I år är det nästan bara rölleka som blommar och den verkar inte superpopulär (även om det surrar ett och annat vildbi/blomfluga där) men jag tänkte försöka plantera eller så in mer blommor till nästa år. Tips på vad som skulle passa här mottages.
Logga in
Skapa konto
3) gjorde i ordning en fågelholk som förra ägarna lämnat och satte upp. Hörde pip från ungar där igår
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vad gäller äng så har det avhandlats flera gånger här, men den korta varianten är klipp och ta bort växtligheten en gång om året tills gräsen börjar ge upp och örterna har en chans och så då ut en blandning av svenska ängsfrö. Det är iaf den metod som ger minst jobb men tar längre tid.
Det är redan rätt dåligt med gräs och många "bara" småytor där inget växer. Kanske bara ska testa kasta ner lite frön där.S segv skrev:
Noterade igår ytterligare en mkt populär växt för humlor och bin - klöver (både vit och röd).
Kaprifol däremot är nog mer lämplig för långsnablade insekter såsom fjärilar och kanske framförallt nattaktiva flygfän. Den sprider sin ljuvliga doft effektivt när det är mörkt.
Vill också dra mig till minnes att måbär, vinbär och krusbär är himla populära, liksom hallon och björnbär (blommorna alltså).
Kaprifol däremot är nog mer lämplig för långsnablade insekter såsom fjärilar och kanske framförallt nattaktiva flygfän. Den sprider sin ljuvliga doft effektivt när det är mörkt.
Vill också dra mig till minnes att måbär, vinbär och krusbär är himla populära, liksom hallon och björnbär (blommorna alltså).
Allvetare
· Västra götaland
· 9 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 500 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 500 inlägg
Skulle nog bara spola på den... tänk om det är en Leopardsnigel? Såna vill vi ju ha i trädgården.Dan_Johansson skrev:
Fint att ha vallmor i knopp ännu, mina är sen länge utblommade/utregnade.
Nu blommar den äkta kastanjen.
Vilket liv det är. Går man in under trädet surrar det som i en bikupa. Humlor, solitärbin och blomflugor ser jag på de nedersta blommorna. (Lyckades dock bara fånga en humla på bild.)
En humlefavorit.
Rosorna är lite nerslagna av regnet...
Logga in
Skapa konto
Vilket liv det är. Går man in under trädet surrar det som i en bikupa. Humlor, solitärbin och blomflugor ser jag på de nedersta blommorna. (Lyckades dock bara fånga en humla på bild.)
Logga in
Skapa konto
En humlefavorit.
Logga in
Skapa konto
Rosorna är lite nerslagna av regnet...
Logga in