Mina observationer: olika blommor attraherar olika pollinerare, och pollinerarna tycks också vara aktiva vid olika tidpunkter på dygnet, samt väderberoende. Det gör att jag vill sluta mig till att alla blommor, inkl blommande gräs och träd och buskar gynnar insektslivet. Bin och humlor är ju bara en del av alla insekter som oavsiktligt hjälper till med pollineringen i sin jakt på mat.

De populäraste växterna här, (oavsiktligt noterat genom åren av en ignorant tvåbening (=jag)), är vitplister & humlor, rosor & humlor, blommande fruktträd, sälg, pil, lönn samt äkta kastanj & humlor, allium & humlor, trädgårdsklint & humlor, samt kungsmynta & humlor, vildbin, blomflugor, fjärilar m fl.

Vi har gott om insekter och annat djurliv här, tror jag. Svårt att avgöra om man inte har ngt relevant att jämföra med iofs.

När vi flyttade hit så var det mest gräsmatta och tämligen öppet. De enda fåglarna vi såg var glador uppe i skyn och skator och koltrastar i trädgården. Nu, efter 20 års tillväxt av trädridåerna i gärena och en del planterade träd och hundratals större buskar så är det gott om småfåglar (och insekter). Sannolikt hjälper det också till att vi har djurhållning/hästhagarna utanför, samt att "vår" bonde/arrendator vet att vi inte uppskattar besprutning och därför undviker det så långt som möjligt.

• Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Tycker vi har rätt mycket insekter nu - blomflugor, bin, humlor, skalbaggar, en och annan geting.... men knappt några mygg trots att en månads regn föll på mindre än ett dygn, och det varit både varmt och blött sen dess.
Är det därför jag inte ser en enda av fladdermössen som brukar på i ekarna? Saknar dem verkligen, att lägga sig ned på gräsmattan en sommarkväll och stirra uppåt och det fladdrar som sjutton både högt och lågt.

Någon som vet om jag kan göra nåt för att få dem, fladdermössen, att komma tillbaka?

Oldboy Oldboy skrev:
När vi flyttade hit så var det mest gräsmatta och tämligen öppet. De enda fåglarna vi såg var glador uppe i skyn och skator och koltrastar i trädgården. Nu, efter 20 års tillväxt av trädridåerna i gärena och en del planterade träd och hundratals större buskar så är det gott om småfåglar (och insekter). Sannolikt hjälper det också till att vi har djurhållning/hästhagarna utanför, samt att "vår" bonde/arrendator vet att vi inte uppskattar besprutning och därför undviker det så långt som möjligt.
Det är alltid glädjande att läsa din och andras ambitioner att försöka rätta till något som gått så fel. Vi har alla endast en liten plätt som vi förvaltar och försöker göra något gott av, något som gynnar naturen och dess innevånare och i förlängningen även Homo sapiens. För det är oantastlig sanning att vi som art inte klarar oss utan naturens ekosystem och de tjänster alla dessa insekter, svampar, småkryp och maskar tillhandahåller alldeles gratis.. Själv anser jag att de har rätt att existera även för sin egen skull och inte enbart för de nyttigheter de tillför våra liv. Även om jag i människans värld är juridisk ägare till marken där jag bor så har jag alltid sett mig själv som en förvaltare till marken där människor före mig förvaltat på bästa sätt utifrån tillgänglig kunskap och som jag så småningom lämnar över till en ny ansvarsfull förvaltare. Naturen och dess innevånare är inte någons egendom som man kan ta sig rätten att skada eller utrota, naturen tillhör oss alla

Från många håll hävdas att vi nu befinner oss i den sjätte massutrotningen på planeten Tellus.

Det är i så fall en katastrof, det som är borta kommer aldrig någonsin tillbaka.

Och samtidigt läser jag med bestörtning om alla kemikalier som används i den egna trädgården, utan eftertanke eller reflektion och som naturligtvis dödar och skadar det viktigaste vi har att förvalta, naturen. Allt som kryper på marken eller flyger i luften upplevs som ett hot och tycks väcka en stor rädsla. Det är som två parallella världar som existerar bredvid varandra och avgrunden mellan världarna blir allt djupare.

Hur kan det ha gått så fel? Jag själv har inget svar. Generationer före oss, även om deras kunskap var mycket begränsad i förhållande till allt vi vet idag, visste bättre.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Hittade denna lilla humlebaggen godingen i grannens pion, har aldrig sett en sådan förr Humlebagge på de gula ståndarna inne i en blommande rosa pion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Hittade denna lilla humlebaggen godingen i grannens pion, har aldrig sett en sådan förr [bild]
Jaha, heter den humlebagge, dagens lärdom :rofl:! Brukar fiska upp många såna ur djurens vattenkar på somrarna, de söker sig dit av någon anledning (törst?) och kan sedan inte ta sig upp utan hjälp. Brukar sträcka ner ett grovt grässtrå i vattnet och se hur humlebaggen tacksamt klamrar sig fast med sina små ben och får följa med upp till räddningen.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Någon som vet om jag kan göra nåt för att få dem, fladdermössen, att komma tillbaka?
Släcka ytterbelysningen, ha stora träd runt tomten, sätta upp holkar och plantera mat till deras mat. Dvs plantera blommor som drar de nattliga pollinerarna som tex nattfjärilar. Finns 130 dagfjärilar i Sverige och 2660 nattfjärilar så där finns potential om man säger så.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om ni kommer ihåg det men sommaren 2019 dök det upp otroliga mängder med tistelfjärilar i Europa. Redan på försommaren landade ett stort antal i min trädgård och stannade hela sommaren.

Tistelfjäril på en orange blommas pistiller, omgiven av grönska.
Skapa konto

Det skrevs en del i media om dessa långväga migranter från Afrika där mycket skall stämma för att de skall kunna ta sig från mellersta Afrika, en sträcka på 14 000 km och landa någonstans i Europa. Ifjol fanns inte en enda tistelfjäril i trädgården. Det är en bedrift för en så liten flygare att ta sig över Sahara.

Tistelfjäril som sitter på en blomma, symbol för långväga migration från Afrika.
Skapa konto

Nu har det gjorts en studie om tistelfjärilar där man konstaterar att det passerat två generationer innan de anlänt till Sverige. Den individ som startade den långa färden är inte den som slutligen landar vid målet, är det inte fantastiskt?

https://www.natursidan.se/nyheter/vader-soder-om-sahara-paverkar-antal-tistelfjarilar-i-europa/

• Gilla
  • Älska
yalazy och 8 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är alltid glädjande att läsa din och andras ambitioner att försöka rätta till något som gått så fel. Vi har alla endast en liten plätt som vi förvaltar och försöker göra något gott av, något som gynnar naturen och dess innevånare och i förlängningen även Homo sapiens. För det är oantastlig sanning att vi som art inte klarar oss utan naturens ekosystem och de tjänster alla dessa insekter, svampar, småkryp och maskar tillhandahåller alldeles gratis.. Själv anser jag att de har rätt att existera även för sin egen skull och inte enbart för de nyttigheter de tillför våra liv. Även om jag i människans värld är juridisk ägare till marken där jag bor så har jag alltid sett mig själv som en förvaltare till marken där människor före mig förvaltat på bästa sätt utifrån tillgänglig kunskap och som jag så småningom lämnar över till en ny ansvarsfull förvaltare. Naturen och dess innevånare är inte någons egendom som man kan ta sig rätten att skada eller utrota, naturen tillhör oss alla

Från många håll hävdas att vi nu befinner oss i den sjätte massutrotningen på planeten Tellus.

Det är i så fall en katastrof, det som är borta kommer aldrig någonsin tillbaka.

Och samtidigt läser jag med bestörtning om alla kemikalier som används i den egna trädgården, utan eftertanke eller reflektion och som naturligtvis dödar och skadar det viktigaste vi har att förvalta, naturen. Allt som kryper på marken eller flyger i luften upplevs som ett hot och tycks väcka en stor rädsla. Det är som två parallella världar som existerar bredvid varandra och avgrunden mellan världarna blir allt djupare.

Hur kan det ha gått så fel? Jag själv har inget svar. Generationer före oss, även om deras kunskap var mycket begränsad i förhållande till allt vi vet idag, visste bättre.
Kan väl tillägga att ha egen grävd vattenbrunn, dels för eget bruk och dels för djuren, gör sambandet mellan vad som släpps ut i marken och vad man får i sig ganska klart ganska snabbt, bara man stannar upp och tänker efter.

Läste förresten en glad rapport om blommande kantzoner (jordbruk) igår. Där konstateras att blommande kantzoner ger resultat för insektsliv och pollinering. Det ökar skörden för grödor som behöver insektshjälp med pollineringen. De två fröblandningar som finns ger blommor hela säsongen.

En ledande tanke i vår strävan efter ett rikt djurliv är att få balans i ekosystemet. Dvs, massor av olika insekter ger förutsättningar för småfåglar (och våra fladdermöss), vilka är oändligt mkt effektivare trädgårdsmästare när det gäller att hålla skadeinsekter stången. Jag lever i förhoppningen att det fungerar då våra rosor inte har några märkbara problem. I början tyckte jag att det fanns en del problem med t ex bladlöss, men det kan lika gärna ha berott på t ex att det var ett mindre antal lättöverskådliga små späda plantor och inte dagens stora massiva buskar.

• Gilla
segv och 2 till
  • Laddar…
S segv skrev:
För att återgå till trådens ämne så är mina digitalis nu sjukt populär bland humlorna. Otroligt tråkigt att de inte är riktigt perenna.
Instämmer. Har fingerborgsblomma utanför köksfönstret (bland annat) och det är i princip alltid någon där och flyger in och ut i blommorna.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Digitalis måste ha skapats för humlekroppen, blomman är perfekt för humlorna att krypa in i. Vi har ju så gott om utrymme så jag kan avsätta plats för naturen att växa utan att utsättas för en trimmer. Här i utkanten, det är en jordkällare där under, såg jag en Digitalis som blommade för två år sedan. Nu har de blivit fler och de kommer att invadera hela slänten tillsammans med nässlorna som gagnar fjärilarna.

Digitalis och nässlor på en solig slänt med en röd träbyggnad och stenar i förgrunden.
Skapa konto

Har ett annat hörn med vallört som täcker ca 4 kvm, där är tonläget högt just nu, inte enbart humlor.

Det nya insektshotellet blev snabbt populärt vilket överraskar mig. Många av rören är redan pluggade men några bin har jag inte sett till, däremot mängder med olika insekter som flyger runt där. En del är säkert rovdjur som vet att där finns mat bakom barriärerna.
Planterade ett antal lavendel i närheten som strax skall till att blomma.

Ett stort insektshotell gjort av trä och bambu med olika fack i en solig trädgård.
Skapa konto

• Gilla
segv och 5 till
  • Laddar…
harry73
Vi har en kulle som fungerar blomsteräng
Blomsteräng med olika vilda blommor och grönska på en kulle omgiven av träd.
Skapa konto

Sedan gillar vi inte uppmaningen att inte plantera något ovanpå husets dränering.
Och vi får bifall av våra ivriga humlor och bin
Blomstrande växter vid en husvägg med en grusgång och grönområde i bakgrunden, vilket antyder en blomsteräng.
Skapa konto
Humla på vita blommor i en trädgårds blomsteräng.
Skapa konto

• Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
Nissens
A Abies koreana skrev:
Nu startar ett stort samarbetsprojekt vars målsättning är att gynna den biologiska mångfalden. Alla har vi läst om artutrotningen som pågår och hotar den natur som vi oftast betraktar som självklar.

Att äga en trädgård är ett sant nöje och att lära sig mer är angenämt. Alla dessa småkryp har en viktig funktion i kretsloppet, utan deras medverkan blir det ingen trädgård och ingen jord att odla i.

Svenska trädgårdar omfattar förhållandevis stora ytor som kan göra skillnad för fåglar, igelkottar, fjärilar, insekter, ormar, groddjur och alla småkryp som vi inte ser men som fyller en viktig funktion. Alla kan inte göra allt men alla kan bidra med något värdefullt som gagnar vår natur.

[länk]
Nej, jag har missat det där med artutrotningen. Kan du beskriva det närmare? Vilka arter är utrotade och varför?

Gammelnörden
Nissens
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Ok, ingen art är utrotad alltså. Det handlar om hotade arter. :)
Frågan är hur man skall göra när den annalkande istiden kommer hit… med ett par km tjock is…

Kul att se att den lilla ängen klarar torkan så bra. Ren njutning att stå och lyssna på hur det surras bland blommorna.
En blomstrande äng full av olika färgglada blommor, däribland röda vallmo och blåklint.
Skapa konto

Blå kornblomma med en humla på i en lummig äng med blandade blommor.
Skapa konto

• Blomstrande äng med blandade vilda blommor i olika färger under en solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Huzzbutt och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.