88 747 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
Trevligt. Vi byggde nytt stort huvudkontor och det är ganska meningslösa rabatter, med EN liten uppsatt biholk, och sen klippta gräsmattor. Jävligt irriterande att man ens får bygga så idag. Borde nästan vara lagkrav för privata företag att plantera för biologisk mångfald, som rabatter för pollinerare och ängar istället för gräsmattor. Sen borde ju verkligen företagen själv inse att det skulle vara det rätta att göra idag.A Abies koreana skrev:
Hade varit trevligt att höra vad ni har som blommar i trädgården nu som är populärt hos pollinerarna? Och vad som inte är populärt.
Per ytenhet är gult fetblad nog populärast hos mig just nu. Rejält uppskattad av alla pollinerare. Digitalis är också riktigt populär hos humlor. Backtimjan funkar både för bin och fjärilar. Smaragdfetblad likaså. Paradisbusken är poppis hos humlor. Ett par olika kryddtimjan är också uppskattade, men det är ju inga stora ytor. Nepeta och salvia är ganska populära. Salvia är kanske lite av en besvikelse nu, men det är ju det här med koncentration. Särskilt humlor vill ha ganska stora mängder blommor för att de ska lockas. Så när de övriga blommorna kommer igång i samma rabatt så kommer mängden humlor öka på salvian också. Bland de vilda blommorna är vitplister absolut populärast bland humlor, och har varit det länge nu, men tror torkan har börjat gå åt dom.
Lavendeln har nog inte riktigt kommit igång än hos mig. Har en hel del allium men inga fantastiska mängder pollinerare på dom, men jag tror de är för spridda för att bli riktigt populära. Större besvikelse är de vildare blommorna nu som prästkrage och blåklint som jag har riktigt mycket av men inga störra mängder insekter på dom, vilket jag tycker är konstigt. Ett antal rosor börjar slå ut nu, men de är inte planterade av mig så de är helt meningslösa sorter som varken doftar särskilt mycket eller är populära hos insekter. Så de kommer nog att ryka så småningom.
Per ytenhet är gult fetblad nog populärast hos mig just nu. Rejält uppskattad av alla pollinerare. Digitalis är också riktigt populär hos humlor. Backtimjan funkar både för bin och fjärilar. Smaragdfetblad likaså. Paradisbusken är poppis hos humlor. Ett par olika kryddtimjan är också uppskattade, men det är ju inga stora ytor. Nepeta och salvia är ganska populära. Salvia är kanske lite av en besvikelse nu, men det är ju det här med koncentration. Särskilt humlor vill ha ganska stora mängder blommor för att de ska lockas. Så när de övriga blommorna kommer igång i samma rabatt så kommer mängden humlor öka på salvian också. Bland de vilda blommorna är vitplister absolut populärast bland humlor, och har varit det länge nu, men tror torkan har börjat gå åt dom.
Lavendeln har nog inte riktigt kommit igång än hos mig. Har en hel del allium men inga fantastiska mängder pollinerare på dom, men jag tror de är för spridda för att bli riktigt populära. Större besvikelse är de vildare blommorna nu som prästkrage och blåklint som jag har riktigt mycket av men inga störra mängder insekter på dom, vilket jag tycker är konstigt. Ett antal rosor börjar slå ut nu, men de är inte planterade av mig så de är helt meningslösa sorter som varken doftar särskilt mycket eller är populära hos insekter. Så de kommer nog att ryka så småningom.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Vallmon, Rhododenron och de tidiga fetbladingarna (saknar namn) är populära hos mig, men även min sommarblommor som jag har på farstutrappan - en samplantering av mindre Neptunia och Lobelia, en Krysantemum som doftar som godis och helt vanliga penséer, jag viftar dagligen bort flera humlor och bin som söker sig inomhus då jag har ytterdörren öppen.S segv skrev:
Det var bara någon dag sedan som mina Solhattar började slå ut, men det surrar där och kring nävorna "Rozanne". Snart kommer mina blå bolltistlar och då är det full show med alla humlor och bin, ofta 3-4 per blomma.
Intressant, har ett par nävor men inte noterat något liv kring dom. Men det gäller ju att ha rätt sorter också. Låter super med bolltistlarna. Drog upp dom från frö förra året och de ska snart blomma för första gången. Ser fram emot det.
Jag har liten flocknäva som kantplantering och underplantering under många buskar. Just nu kommer det ett nästan öronbedövande surr från de planteringarna. Lammöron är enormt uppskattade bland alla typer av pollinerare också. Tyvärr så har det kommit nya moderna sorter utan blomning som verkar vara det enda som säljs i handeln nu.
Olika sorters allium och rosor är annars säkra kort så här på försommaren.
Låter kanon med flocknävan. Men de får nog vänta lite hos mig tills jag börjar plantera upp skuggsidan mer. På solsidan lider de jag har.H Harmagedon skrev:Jag har liten flocknäva som kantplantering och underplantering under många buskar. Just nu kommer det ett nästan öronbedövande surr från de planteringarna. Lammöron är enormt uppskattade bland alla typer av pollinerare också. Tyvärr så har det kommit nya moderna sorter utan blomning som verkar vara det enda som säljs i handeln nu.
Jag har haft några år med ökentorka så både lavendel och lammöron har dött. Dock hade några lammöron rymt ut i gräsmattan och överlevt så jag grävde upp och krukade dom förra året och planterade ut dom igen i våras. De trivs nu bra och ser ut att vara sugna på att blomma. Hoppas de är rätt sort, annars kommer de att bytas ut. Hos mig ska alla växter gynna insekter eller fåglar, annars har de inte här att göra. För övrigt planterade jag en rabatt med lila kolibrimynta precis. Ska vara en riktigt bra insektsmagnet.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Aldrig hört talas om kolibrimynta men nu har jag läst på, och funnit två fina hos Impecta, så jag tänker beställa! Har en rabatt där jag bara vill ha lila (några rosa) blommor och alunrot för att bladen är så vackra, den här kommer göra sig perfekt där. Tack för oväntat tips som jag skulle missat om jag inte så noga läser alla inläggS segv skrev:Låter kanon med flocknävan. Men de får nog vänta lite hos mig tills jag börjar plantera upp skuggsidan mer. På solsidan lider de jag har.
Jag har haft några år med ökentorka så både lavendel och lammöron har dött. Dock hade några lammöron rymt ut i gräsmattan och överlevt så jag grävde upp och krukade dom förra året och planterade ut dom igen i våras. De trivs nu bra och ser ut att vara sugna på att blomma. Hoppas de är rätt sort, annars kommer de att bytas ut. Hos mig ska alla växter gynna insekter eller fåglar, annars har de inte här att göra. För övrigt planterade jag en rabatt med lila kolibrimynta precis. Ska vara en riktigt bra insektsmagnet.
Maria T skrev:Aldrig hört talas om kolibrimynta men nu har jag läst på, och funnit två fina hos Impecta, så jag tänker beställa! Har en rabatt där jag bara vill ha lila (några rosa) blommor och alunrot för att bladen är så vackra, den här kommer göra sig perfekt där. Tack för oväntat tips som jag skulle missat om jag inte så noga läser alla inlägg
Det var Heather Queen jag körde med. Kan ju inte säga mer än att fröna tog sig i våras och de har redan börjat blomma.
Färgkordinera gör jag inte. Har varken känsla eller erfarenhet för det. Det ska vara tåligt och nyttigt för djurlivet är mina krav. Fler som ska planteras ut snart är temynta, röd snokört, isop, violkungsljus, primula veris, backtimjan, gult fetblad, lavendel, smaragdfetblad, gräslök, piplök och en handfull till. Torktåliga insektsfavoriter helt enkelt. Det ska surra nonstop här.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Heather Queen och Arizona Sunset är de jag tänker beställa, lät så roligt att vid tidig sådd blommar de redan rikligt första året, precis som du beskriver.S segv skrev:
Där mina vallmor nu blommat över har jag satt ner +100 frön av slingerkrasse, de brukar ta sig fort för sensommarblomning, men annars är ju mer än hälften av min tomt en blommade kaos-äng så insekterna har massor att gotta sig åt tills bolltistlarna slår ut om ett par veckor. Plus jag har nu ännu fler boende i mitt insektshotell.
Tråkigt att höra att torkan varit så svår hos dig. Jag bor på ett berg i Mälardalen så trodde att det som klarat sig hos mig har klarat sig hos alla andra också... flocknäva räknar jag också till de torktåliga sorterna som funkar lika bra i gassande sol som under buskar. Men det ska tilläggas att även dessa är av en riktigt gammal sort och jag vet inte hur de nya som finns i handel nu beter sig.
Min trädgård är anlagd på samma plats som en sommarstuge trädgård från 40-talet fanns. Många växter var såklart borta men lavendel, flocknäva, lammöron och oregano hade alla överlevt och en del tom frodats. Så jag har förökat från dem. Garanterat tuffa sorter.
Lägger till en annan tuffing som uppskattas av pollinerare och som sprider sig utan att ställa till problem. Rysk martorn. Återigen, satsa på någon gammal hög sort och inte de nya moderna låga. Jag frösådde själv för 5-6 år sedan och fick väl 5-6 ynkliga plantor. Nu står de som stora torn både i rabatter och grusgångar över hela trädgården. På nätterna sover humlorna i ring i dess foderbladen.
Min trädgård är anlagd på samma plats som en sommarstuge trädgård från 40-talet fanns. Många växter var såklart borta men lavendel, flocknäva, lammöron och oregano hade alla överlevt och en del tom frodats. Så jag har förökat från dem. Garanterat tuffa sorter.
Lägger till en annan tuffing som uppskattas av pollinerare och som sprider sig utan att ställa till problem. Rysk martorn. Återigen, satsa på någon gammal hög sort och inte de nya moderna låga. Jag frösådde själv för 5-6 år sedan och fick väl 5-6 ynkliga plantor. Nu står de som stora torn både i rabatter och grusgångar över hela trädgården. På nätterna sover humlorna i ring i dess foderbladen.
Har sneglat på rysk martorn men faktiskt inte shoppat. Kanske för att impecta inte listar den som en dragväxt för pollinerare och inte säger ett ord om det i beskrivningen. impecta imponerar inte väldeliga på mig. Men jag shoppar den definitivt nästa år. Av nån annan än impecta.
Inatt drömde jag att jag och trädgårdsmästaren John Taylor planterade potatis på en sandstrand i en öken. Planterade tre potatisar. Två av dom dog.H Harmagedon skrev:
För att återgå till trådens ämne så är mina digitalis nu sjukt populär bland humlorna. Otroligt tråkigt att de inte är riktigt perenna. Även blåklinten drar humlor, men prästkragarna drar väldigt lite. Hittade en lista nu där prästkragen sägs dra blomflugor och det stämmer bättre med vad jag ser. Inga mängder dock men jag förmodar att blomflugorna är lika ihjälsprutade som bina här i Skåne. Ser väldigt lite bin men många humlor. Skandalöst att jordbruksverket och naturvårdsverket har låtit det gå så här långt.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Det ska tydligen finnas perenna (genmodifierade?) digitalis; jag hade mängder förra året men i år bara två, men sådde många frön i höstas = slängde ut lite var stans, så nu ser jag rosetterna ta sig så nästa år har jag förhoppningsvis många igen.S segv skrev:Inatt drömde jag att jag och trädgårdsmästaren John Taylor planterade potatis på en sandstrand i en öken. Planterade tre potatisar. Två av dom dog.
För att återgå till trådens ämne så är mina digitalis nu sjukt populär bland humlorna. Otroligt tråkigt att de inte är riktigt perenna. Även blåklinten drar humlor, men prästkragarna drar väldigt lite. Hittade en lista nu där prästkragen sägs dra blomflugor och det stämmer bättre med vad jag ser. Inga mängder dock men jag förmodar att blomflugorna är lika ihjälsprutade som bina här i Skåne. Ser väldigt lite bin men många humlor. Skandalöst att jordbruksverket och naturvårdsverket har låtit det gå så här långt.
Vet du något om nävor överlag, om de är pollinerarpopulära eller bara vackra? Jag har samplantering med isop, lavendel och nåt annat lila upprättstående växt (minns ej namnet) och det surras mycket där men ser dem aldrig dra sig till nävorna.
Mycket rolig dröm! När jag drömmer såna konstigheter så är det så gott som alltid ett mischmasch av nåt från TV, nån lärare sen högstadiet och några av mina första arbetskamrater från mitten av 80-talet.
Jag har också undrat var tornseglarna tagit vägen men igår kväll såg jag dem.A Abies koreana skrev:Äntligen! I fredags hörde jag det bekanta visslandet i skyn, fyra tornseglare kretsade runt den gamla ladugården. Jag hade nästan gett upp hoppet om de långväga gästerna, så här sena har de aldrig varit förut.
Men glädjen var stor må ni tro!
Nu går det utmärkt att gräva efter de 70 mm regn som vi fick under två dygn, finns ett litet utrymme kvar här innanför stängslet som skall införlivas med trädgården.
[bild]
..och ett nytt bihotell på stolpen
[bild]
Jag är ingen spontanköpare som i allmänhet låter mig påverkas av reklam men nu föll jag dit för den här skapelsen vädjade till mig på ett sätt jag inte kunde motstå. Den är stor, tung och tjusig och förhoppningsvis även funktionell. Skall få sin plats mot stängslet när platsen är iordninggjord.
[bild]