Vildbina gillar dåliga fogar i korsvirkeshus bättre än insektshotell.
Vildbi går in i en dålig fog mellan tegel och rödmålat trä på ett korsvirkeshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
B
Fågelungar som tittar ut från ett näste i hålet av en garagevägg.
Skapa konto

Ett litet hål i garageväggen.

• Gilla
  • Älska
Fadai och 12 till
  • Laddar…
Vilka fantastiska bilder han tagit på småkrypen i våra trädgårdar, John Hallmen heter fotografen som med makroobjektiv fångat de allra minsta med superskärpa i varje bild.
Min hemliga dröm att någon gång lära mig hantera tekniken så pass bra att jag kunde fånga småttingarna på bild. Har du lite tid över så titta på dessa magnifika bilder av de som vi sällan ser- men som finns där.

Naturfotografen John Hallméns föredrag om småkryp i trädgården | Natursidan

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
lindath och 2 till
  • Laddar…
Maria T
A Abies koreana skrev:
Vilka fantastiska bilder han tagit på småkrypen i våra trädgårdar, John Hallmen heter fotografen som med makroobjektiv fångat de allra minsta med superskärpa i varje bild.
Min hemliga dröm att någon gång lära mig hantera tekniken så pass bra att jag kunde fånga småttingarna på bild. Har du lite tid över så titta på dessa magnifika bilder av de som vi sällan ser- men som finns där.

Naturfotografen John Hallméns föredrag om småkryp i trädgården | Natursidan
Så trevligt att höra fotografen prata och vilka underbara foton! Tack för att du tipsade om det (y)

O
Vad är detta? Stor som en humla men format mer som en geting, med täckning som ett bi. Insekt med getingliknande kropp och bi-lik täckning vilar på en fönsterkarm.
Skapa konto
Stort insekt liknande en geting på en fönsterkarm inomhus, ser ut som en blandning av humla och bi.
Skapa konto
Insekt som liknar en stor humla eller geting på ett fönsterkarm.
Skapa konto
Insekt liknande en stor geting på en fönsterbräda inomhus.
Skapa konto
Insekt som liknar en humla på en fönsterkarm inomhus, med synlig behåring och vingar.
Skapa konto

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Maria T
O olsjo skrev:
Vad är detta? Stor som en humla men format mer som en geting, med täckning som ett bi.[bild][bild][bild][bild][bild]
Humleblomfluga gissar jag på, fast ju mer jag kollar desto mer osäker blir jag. Vildbi?
Brukar enkelt gå att skilja blomflugor och bin på sättet de flyger.

O olsjo skrev:
Vad är detta? Stor som en humla men format mer som en geting, med täckning som ett bi.[bild][bild][bild][bild][bild]
Kanske en Backhumla.

O
Centano Centano skrev:
Kanske en Backhumla.
Tror det stämmer!

Edit: fast den verkar väldigt ovanlig och borde inte träffas på i mina trakter (Östergötland) enligt Google ...

A
O olsjo skrev:
Jag tycker att det ser ut som en väldigt sliten mosshumla. Troligen en övervintrad drottning som gjort sitt. Med reservation för att den som sagt är väldigt sliten, och teckningen därför otydlig.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Jonas Persson
Vilken mysig tråd:love:

Här kommer lite smått och gott.

Jag har svårt för att klippa ner blommor som växer i gräsmattan. Istället för att låta en del av gräsmattan vara oklippt så klipper jag inte där det växer blommor.

Under våren är det hundratals krokusar som senare ersätts av narcisser. Samtidigt börjar tusenskönorna komma upp och för någon vecka sedan mandelblom.

Utöver dessa vilda blommor har syrenerna äntligen börjat blomma liksom den ena rhododendron. Äppelträden var i blom förra veckan. Det var sent då de brukar vara i början av maj så bina hade inte så mycket att äta.
En trädgård med hundratals ljuslila och vita krokusar samt gula narcisser som blommar i en gräsmatta.
Skapa konto

Gräsmatta med blommande krokusar och tusenskönor blandat med oklippt gräs och ett blommande buskage.
Skapa konto

Gräsmatta med klippta och oklippta delar där vita och gula blommor blommar.
Skapa konto
Gräsmatta med oskuren del full av krokusar och andra vilda blommor.
Skapa konto

Soletärbina gillar verkligen bambu, de borrade hålen i trä verkar däremot helt fel.
Insektshotell av trä och bambu med olika storlek på hålbärande moduler.
Skapa konto

Men de frästa spåren på baksidan av panelbrädorna är också mycket populära. Förra veckan surrade det ovanför denna dörr som om det var en bikupa.

Närbild på röd träpanel och svart panelbräda med spår och hål som används av solitärbina för att bygga bon.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Maria T
En insekt på de gula och vita kronbladen av en irisblomma.
Skapa konto
Insekt på en röd vallmoblommas kronblad i solljus.
Skapa konto
En lysande orange vallmo med en insekt i mitten omgiven av grönt lövverk i en trädgård.
Skapa konto

Jag kommer aldrig i närheten av John Hallméns skicklighet att plåta insekter men roligt har jag, speciellt som stinkflyet började gömma sig när min skugga kom över den.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jättefina bilder Maria!

Med stor sannolikhet kommer inte jag heller att nå den nivån :D men så länge jag ser att det blir lite bättre så känns det ganska bra - och så är det så himla roligt och spännande för man vet aldrig vad som dyker upp.

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Å ena sidan - vetenskap och forskning som ständigt visar och varnar för den pågående artutrotningen och vilka konsekvenser det innebär för vår värld, för våra ekosystem och slutligen för den som befinner sig högst upp i näringskedjan - människan.

En eloge till alla som försöker föra ut det viktiga budskapet

Alexandre Antonelli viger sitt Sommar i P1-program åt biologisk mångfald | Natursidan

Å andra sidan - nya trender som vinner mark, plastgräs som släpper mikroplaster och nanopartiklar ut i naturen och som förr eller senare når våra vatten. Och ja, det finns folk som sätter konstgräs på sina tomter.

Allt mer plast istället för växter i parker och trädgårdar | Natursidan

• Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Konstgräs är jättekonstigt! Varför ha trädgård om man inte tycker om att ta hand om den? Klippa gräs är kanske inte det roligaste men med robot kräver mattan inte mycket tid.

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.