88 733 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
Vilka fantastiska bilder han tagit på småkrypen i våra trädgårdar, John Hallmen heter fotografen som med makroobjektiv fångat de allra minsta med superskärpa i varje bild.
Min hemliga dröm att någon gång lära mig hantera tekniken så pass bra att jag kunde fånga småttingarna på bild. Har du lite tid över så titta på dessa magnifika bilder av de som vi sällan ser- men som finns där.
Naturfotografen John Hallméns föredrag om småkryp i trädgården | Natursidan
Min hemliga dröm att någon gång lära mig hantera tekniken så pass bra att jag kunde fånga småttingarna på bild. Har du lite tid över så titta på dessa magnifika bilder av de som vi sällan ser- men som finns där.
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Så trevligt att höra fotografen prata och vilka underbara foton! Tack för att du tipsade om detA Abies koreana skrev:Vilka fantastiska bilder han tagit på småkrypen i våra trädgårdar, John Hallmen heter fotografen som med makroobjektiv fångat de allra minsta med superskärpa i varje bild.
Vad är detta? Stor som en humla men format mer som en geting, med täckning som ett bi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Jag tycker att det ser ut som en väldigt sliten mosshumla. Troligen en övervintrad drottning som gjort sitt. Med reservation för att den som sagt är väldigt sliten, och teckningen därför otydlig.O olsjo skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Vilken mysig tråd
Här kommer lite smått och gott.
Jag har svårt för att klippa ner blommor som växer i gräsmattan. Istället för att låta en del av gräsmattan vara oklippt så klipper jag inte där det växer blommor.
Under våren är det hundratals krokusar som senare ersätts av narcisser. Samtidigt börjar tusenskönorna komma upp och för någon vecka sedan mandelblom.
Utöver dessa vilda blommor har syrenerna äntligen börjat blomma liksom den ena rhododendron. Äppelträden var i blom förra veckan. Det var sent då de brukar vara i början av maj så bina hade inte så mycket att äta.
Soletärbina gillar verkligen bambu, de borrade hålen i trä verkar däremot helt fel.
Men de frästa spåren på baksidan av panelbrädorna är också mycket populära. Förra veckan surrade det ovanför denna dörr som om det var en bikupa.
Här kommer lite smått och gott.
Jag har svårt för att klippa ner blommor som växer i gräsmattan. Istället för att låta en del av gräsmattan vara oklippt så klipper jag inte där det växer blommor.
Under våren är det hundratals krokusar som senare ersätts av narcisser. Samtidigt börjar tusenskönorna komma upp och för någon vecka sedan mandelblom.
Utöver dessa vilda blommor har syrenerna äntligen börjat blomma liksom den ena rhododendron. Äppelträden var i blom förra veckan. Det var sent då de brukar vara i början av maj så bina hade inte så mycket att äta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Soletärbina gillar verkligen bambu, de borrade hålen i trä verkar däremot helt fel.
Logga in
Skapa konto
Men de frästa spåren på baksidan av panelbrädorna är också mycket populära. Förra veckan surrade det ovanför denna dörr som om det var en bikupa.
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag kommer aldrig i närheten av John Hallméns skicklighet att plåta insekter men roligt har jag, speciellt som stinkflyet började gömma sig när min skugga kom över den.
Jättefina bilder Maria!
Med stor sannolikhet kommer inte jag heller att nå den nivån men så länge jag ser att det blir lite bättre så känns det ganska bra - och så är det så himla roligt och spännande för man vet aldrig vad som dyker upp.
Med stor sannolikhet kommer inte jag heller att nå den nivån men så länge jag ser att det blir lite bättre så känns det ganska bra - och så är det så himla roligt och spännande för man vet aldrig vad som dyker upp.
Å ena sidan - vetenskap och forskning som ständigt visar och varnar för den pågående artutrotningen och vilka konsekvenser det innebär för vår värld, för våra ekosystem och slutligen för den som befinner sig högst upp i näringskedjan - människan.
En eloge till alla som försöker föra ut det viktiga budskapet
Alexandre Antonelli viger sitt Sommar i P1-program åt biologisk mångfald | Natursidan
Å andra sidan - nya trender som vinner mark, plastgräs som släpper mikroplaster och nanopartiklar ut i naturen och som förr eller senare når våra vatten. Och ja, det finns folk som sätter konstgräs på sina tomter.
Allt mer plast istället för växter i parker och trädgårdar | Natursidan
En eloge till alla som försöker föra ut det viktiga budskapet
Alexandre Antonelli viger sitt Sommar i P1-program åt biologisk mångfald | Natursidan
Å andra sidan - nya trender som vinner mark, plastgräs som släpper mikroplaster och nanopartiklar ut i naturen och som förr eller senare når våra vatten. Och ja, det finns folk som sätter konstgräs på sina tomter.
Allt mer plast istället för växter i parker och trädgårdar | Natursidan
Ryktet sprider sig att insekterna behöver blommor och inte avklippta grässtrån sånt här är så glädjande att läsa.
Kyrkor på Gotland gör ängar av sina gräsmattor | Natursidan
Kyrkor på Gotland gör ängar av sina gräsmattor | Natursidan