627 läst · 17 svar
627 läst
17 svar
Renoveringsgips istället för riva tapet
Vi började riva tapeter men insåg snabbt att det gick sådär. Dessutom var gipsen spikad båda på väg och tak. Så vi bestämde att sätta ny gips överallt i hela huset. Väggarna blir tåligare att hänga saker i och man får nya fräscha ytor. Utmaningen var att hitta sätta dem överlappande mot gamla gipset och att hitta reglarna. Det gick oftast bra men ibland diggade det någon cm och det fick bli plugg mot underliggande gips. I just de skarvarna kunde man ju då ha limmat endast men det visste jag faktiskt inte om när det gjordes.
Det var ett jävla jobb men nu i efterhand så känns det tryggt och stabilt. Vi kunde också ta bort 1:a lagret med gips på vissa ställen för att få dit nya vägguttag.
Dessutom blir det ännu lite mer brandskydd av extra gips.
Jag såg inte någon annan lösning för oss.
Det var ett jävla jobb men nu i efterhand så känns det tryggt och stabilt. Vi kunde också ta bort 1:a lagret med gips på vissa ställen för att få dit nya vägguttag.
Dessutom blir det ännu lite mer brandskydd av extra gips.
Jag såg inte någon annan lösning för oss.
Jag förstår inte riktigt alla varningar för renoveringsgips som flyger runt i detta forum, även när jag rådfrågade snickare så sa dom samma sak, akta dig för renoveringsgips och kör vanligt istället.
Jag satte både vanliga gipsskivor och renoveringsgips på befintliga väggar i hela huset, tyckte inte att det var någon större skillnad i hanteringen och slutresultatet blev lika bra. Kanske att det var något knepigare att spackla renoveringsgipset då fasningen inte verkade vara lika djup, men inga större problem.
Jag satte både vanliga gipsskivor och renoveringsgips på befintliga väggar i hela huset, tyckte inte att det var någon större skillnad i hanteringen och slutresultatet blev lika bra. Kanske att det var något knepigare att spackla renoveringsgipset då fasningen inte verkade vara lika djup, men inga större problem.
Det blir ofta bulor i den där den skruvas, den följer minsta ojämnhet i underlaget, den är segare och svajigare att hantera och svårare att få ett tight resultat med. Toppa det med ett ofta högre pris än 13 mm gipsen så finns det inte många skäl till att använda den. De 7 extra millimetrarna en standardgips tar gör sällan någon skillnad.J Johannes_R skrev:Jag förstår inte riktigt alla varningar för renoveringsgips som flyger runt i detta forum, även när jag rådfrågade snickare så sa dom samma sak, akta dig för renoveringsgips och kör vanligt istället.
Klicka här för att svara