Ramnemark Ramnemark skrev:
Ska bli kul och följa. Jag undrar mest hur ni orkar med barnen? Nu har de kanske blivit några år men sen vi fick vår grabb känns det nästan som man gick in i väggen. Det jag gjorde i veckan på huset förr tar minst en månad nu .
*Nickar igenkännande*

Värt det.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ska bli kul och följa. Jag undrar mest hur ni orkar med barnen? Nu har de kanske blivit några år men sen vi fick vår grabb känns det nästan som man gick in i väggen. Det jag gjorde i veckan på huset förr tar minst en månad nu .

Bra jobbat!
Det är sannerligen ett pusslande för att få ihop det och det sliter hårt på oss periodvis. Ibland orkar vi heller inte. Då tillåter vi oss att lägga ner verksamheten en stund för att plocka upp den igen när motivation, lust och tid infinner sig. Pauserna brukar sammanfalla med hösten/vintern då förkylningar och magsjukor härjar som mest. Annars är väl hemligheten team work. Det brukar vara jag som går omkring och funderar på planlösningar och estetisk utformning, sen snackar vi ofta tekniska lösningar tillsammans. Verkställandet är det sedan Bernieberg som står för medan jag tar hand om barnen och hushållet. Ibland kan jag hoppa in om det behövs två händer till. Det brukar dock få vänta till efter läggning av barnen eller när de vilar middag/har iPadtid. Vi brukar lägga upp arbetet så att vi kör hamrande, sågande och annat högljutt när de är vakna och spara de tysta sysslorna till när de (och grannarna) sover. Men som du säger..allt tar väldigt lång tid och man får verkligen plocka fram sitt allra största tålamod.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F FruB skrev:
Det är sannerligen ett pusslande för att få ihop det och det sliter hårt på oss periodvis. Ibland orkar vi heller inte. Då tillåter vi oss att lägga ner verksamheten en stund för att plocka upp den igen när motivation, lust och tid infinner sig. Pauserna brukar sammanfalla med hösten/vintern då förkylningar och magsjukor härjar som mest. Annars är väl hemligheten team work. Det brukar vara jag som går omkring och funderar på planlösningar och estetisk utformning, sen snackar vi ofta tekniska lösningar tillsammans. Verkställandet är det sedan Bernieberg som står för medan jag tar hand om barnen och hushållet. Ibland kan jag hoppa in om det behövs två händer till. Det brukar dock få vänta till efter läggning av barnen eller när de vilar middag/har iPadtid. Vi brukar lägga upp arbetet så att vi kör hamrande, sågande och annat högljutt när de är vakna och spara de tysta sysslorna till när de (och grannarna) sover. Men som du säger..allt tar väldigt lång tid och man får verkligen plocka fram sitt allra största tålamod.
Vi får se nu när uterummet sätter igång. Det gick bra i vintras men då var han bara 4 månader så det hände inte så mycket. Nu kryper han runt och äter allt som råkar vara framme och kryper fortare än vad man springer. Idag nickade jag till någon minut så soffan och då satt han och åt jord ut en blomma. Ingen skada skedd men fort går det ;). Som tur är har båda semester en månad ihop så då får vi nog gjort en del :)
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi får se nu när uterummet sätter igång. Det gick bra i vintras men då var han bara 4 månader så det hände inte så mycket. Nu kryper han runt och äter allt som råkar vara framme och kryper fortare än vad man springer. Idag nickade jag till någon minut så soffan och då satt han och åt jord ut en blomma. Ingen skada skedd men fort går det ;). Som tur är har båda semester en månad ihop så då får vi nog gjort en del :)
Man skulle behöva gå i ide ett halvår för att kompensera för all förlorad sömn pga barnen, så inte konstigt du nickar till. :) Från det att de börjar krypa till runt tre års ålder så har man nästan händerna fulla hela tiden. (Vi har byggt många staket och inhägnader under byggandets gång. :)) Men sen lättar det. Iaf var det så för oss. Då började den stora pojken leka lite på egen hand och kunde fastna framför en film en längre stund utan att tappa intresset. Sen kom lillebror och allt började om igen. :D Nu har de börjat kivas med varandra också. Håller en tumme eller två för att det lugnar ner sig när lillebror blivit något år äldre till. Vi ska också ha semester/föräldraledigt tillsammans nu i sommar. Vi har dock unnat oss sex veckor. Sen tar vi alltid ledigt i klämdagar och annat när det passar för att försöka skapa längre ledigheter. Då kan vi både bygga och unna oss lite stunder av vila och umgänge med barnen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det gör stor skillnad om man gör lite men ofta. Mellan kvällsmat och barnläggning kanske det är en timme och det är lätt att bara sätta sig och surfa Byggahus en stund :). Men kör man på med projekten den timmen hela veckan så händer det grejor. Så länge man har lite styrfart är det enklare att hålla igång. Såklart pallar man inte alltid och då ska man bara skita i det, annars tappar man suget helt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Så där ja, en gavel klar! Jaja, några brädor att kapa, lite färg som ska upp på fönsterna och en balkong ska byggas. Men det är vitt!

Gaveln på ett vitt hus vid skymningen med ommålade fönster, en grå ytterdörr och plats för en framtida balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad vit gavel på ett tvåvåningshus med obemålade fönster och leksaker i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålad gavel på hus med fönster i behov av färg, tom balkongplats, gräsmatta och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit gavel på ett hus med dörr och fönster, några obemålade brädor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Så där ja, en gavel klar! Jaja, några brädor att kapa, lite färg som ska upp på fönsterna och en balkong ska byggas. Men det är vitt!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Glöm inte trappa, grund och belysning.:D
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Åsa Lund
Huset ser pampigare ut nu!
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Så där ja, en gavel klar! Jaja, några brädor att kapa, lite färg som ska upp på fönsterna och en balkong ska byggas. Men det är vitt!
Jäklarns så snyggt huset blir i den färgen. Känns som den röda färgen förtog en del av identiteten "bara ett rött hus i mängden med vita knutar".
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jäklarns så snyggt huset blir i den färgen. Känns som den röda färgen förtog en del av identiteten "bara ett rött hus i mängden med vita knutar".
Kul att du tycker det, så är vår tanke också!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kvällens lilla projekt har varit att göra två rostorn som frugan ska ge till sin mor imorgon. Gjorde några till oss själv för några år sedan och de har hon visst gått och varit sugen på. Designen blev precis densamma denna gången. Byggs med 28x28 mm läkt som klyvs fram från vanlig glespanel, dras ihop med trallskruv och kröns med den stolphatt. Till slut svartmålning.

Lägger sista envisa barnet nu får se om det blir en pensel med svart färg eller ett glas vin som hamnar i näven sen :). Annars får vi göra färdigt imorgon.

Två ommålade trädgårdsrostorn av trä med svarta stolphattar, redo för målning, står på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klara för målning

Två hemmagjorda svarta rostorn av trä med björnbärsbuskar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förlagan med björnbärsbuskar.
 
  • Gilla
Roland1981 och 7 till
  • Laddar…
Lite lugnare tempo ett tag men projektet rullar på. Vi har börjat runt knuten och där återstår bara en strykning. Lite nya avvattningsgrejor inklusive skarprörsböjar som på verandan väntar på att hämtas hos bygghandlaren så vi kan nog flytta vidare ställningen i slutet på veckan.

Samtidigt försöker vi hitta någon som kan leverera spjälor till balkongräcket så att den virkeshögen blir komplett.

Ställning vid vitmålad hörna av hus med röda och vita fasader under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställning vid nymålad husvägg med vita paneler och en aluminiumstege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ni har verkligen tur med vädret för att måla
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ni har verkligen tur med vädret för att måla
Ja det har varit en skaplig ”målar-maj” i år. Nu är det södersidan så med hettan och solen är det kvällskvisten som gäller för målning. Passar ju bra efter jobbet men när vi pysslade med snickrandet dagtid i helgen gick det knappt att vara där.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Vad kostar skarprörsböjarna? har stört mig lite att vi köpte vanliga när vi bytte taket förra året, och nu till tillbyggnaden kanske man ska fundera en gång till... Men indikationen på nätet visar på typ 500:- st, då blire lite saftigt med 6 lök på böjar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.