En strykning till så kan ställningen få komma ned till låglandet igen!

Tvåvåningshus med byggnadsställning uppsatt längs ena långsidan klart för målararbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggnadsställning monterad på husfasad för måleriarbete nära taket, med en stege på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat vitfönster i behov av en sista strykning med utsikt mot en spegelbild av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husfasad där gammal färg flagar bort och en del är nymålat vid takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ingen dramatisk skillnad från igår men färdigmålat och ingen ställning gör ändå det värt några bilder.

Nyfärdigmålad vit trävilla utan byggnadsställning med tydliga linjer och ren fasad på sommarkväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat tvåvåningshus med vit och röd plankfasad, utan byggställningar, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Snart dags för namnbyte? Om Röda Grind är namnet på huset så...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Snart dags för namnbyte? Om Röda Grind är namnet på huset så...
Haha, ja det skulle kunna bli Vita Grind men det är kvarteret som heter Röda Grind så det kan bli jobbigt att dra igenom med grannarna. Och grinden är svart dessutom :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dagens projekt har varit att flytta det lilla fönstret vid entrédörren. Som synes ett par inlägg upp låg det så nära att vi behövde riva fodret för att sätta verandans panel. Nu är det flyttat ca 30 cm och är symmetriskt mot det andra lilla fönstret med avseende på verandan.

Allmänt pyssligt och kändes som det var tusen små moment. Lite extra meck att fönstret satt i ett badrum men det gick bra ändå. Nu är själva flytten färdig i alla fall så blir st steg fönsterinfattning och allmänt panelfix på denna sista bit av gaveln. Ser snart runt hörnet!

Förvånades av att inte hitta något tätskikt där fönstret sitter. Ca 1 meter från golvbrunn, dock duschkabin men var det så man gjorde på tidiga 90-talet (tror jag) eller är det bara ännu ett smakprov av klåperierna i detta badrumsbygge?

Flyttat badrumsfönster i vägg med kakel, tejpad plast som tillfälligt skydd mot fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Startläge

Renoveringsprojekt med ett vidgat hål i en kaklad vägg efter att ett fönster har flyttats, utsikt mot grannskapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster borta och hålet breddat

Bredvid en rödfärgad husvägg syns en öppning där ett litet fönster har tagits bort samt synliga verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttat litet badrumsfönster i trävägg vid entré, täckt med lufttät papp, ställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster flyttat i vägg under renovering, tejp mot karm och kakel, exponerat trä och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttat litet fönster i badrum med provisorisk tätpapp över det utökade hålet mot väggen och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här får det se ut tillsvidare. En lufttät papp tejpad mot karm och kakel för att inte släppa duschfukten rakt ut i väggen. Detta badrum blir mer och mer sargat så det blir lite extra pepp att göra färdigt badrumsbygget uppe. Men så länge det är så fint väder köttar vi på ute.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tjatar på med ännu ett litet steg i fasadrenoveringen. Fönsterflytt och snickrande klart på sista gavelbiten. Även tvättat. Med något moment varje vardagkväll är denna gavel förhoppningsvis färdig innan nästa fredagsmys.

Ställning framför vit träfasad på hus med nyflyttat fönster och nytvättade paneler i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat fönster i fasad med vit snickeri, beläget på rödvit husvägg bredvid byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Känns som att ni jobbar på väldigt bra. Jag har i alla fall inte tröttnat ännu :cool::D
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Känns som att ni jobbar på väldigt bra. Jag har i alla fall inte tröttnat ännu :cool::D
Det finns ju några ställningsbredder kvar, bara på första versen än :) Har lagt in en extra växel nu när det varit strålande väder och lite extra ledigheter. Har man lite momentum rullar det på. Tyngsta biten är att upprätthålla markservicen, där gör @FruB ett hästjobb.

Ikväll blev det skrapning pch lite allmänt städande. Grundmålning nästa.

Renoveringsarbete på husfasad med skrapad och omålad yta samt vit och röd plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad använder du för skrapa?
 
Blir riktigt bra Bernie! Ett helt annat hus nu när det blir vitt :)

Och skrapan Erica skulle jag sätta mina pengar på används för att ta bort den krackelerade färgen (y)
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Mmm, mumma till fönster och balkongräcke levererat idag :)

En burk linoljefärg märkt som naturfärg för trä, puts och metall, avsedd för fönster och balkongräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Mmm, mumma till fönster och balkongräcke levererat idag :)

[bild]
Jag förekommer eventuella frågor: (då den ännu inte ställs på denna sida i tråden) Ska du måla över falurödfärgen med linoljefärg?!

Svar: Bernieberg målar fönstren med linoljefärg, fasaden är tidigare målad med alkydoljefärg och ska i framtiden bytas till puts, men målas nu vit.
 
  • Gilla
kophmann och 1 till
  • Laddar…
F Erica Wyse skrev:
Vad använder du för skrapa?
Skrapan är en synnerligen traditionell färgskrapa :)
 
K kalle55 skrev:
Jag förekommer eventuella frågor: (då den ännu inte ställs på denna sida i tråden) Ska du måla över falurödfärgen med linoljefärg?!

Svar: Bernieberg målar fönstren med linoljefärg, fasaden är tidigare målad med alkydoljefärg och ska i framtiden bytas till puts, men målas nu vit.
Tack för supporten, du har full koll! :) Och fasaden målas med alkydoljefärg igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ska bli kul och följa. Jag undrar mest hur ni orkar med barnen? Nu har de kanske blivit några år men sen vi fick vår grabb känns det nästan som man gick in i väggen. Det jag gjorde i veckan på huset förr tar minst en månad nu .

Bra jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.