Lediga några dagar (klämdag blev till klämvecka :) ) och tanken är att komma en bit med fasaden. Idag flyttade ställningen upp på verandataket och sen hann vi en hyfsad bit med allt möjligt fasadfix. Även målning av virke, en tur till tippen och införskaffning av mer material. Lite motig dag när saker och ting jäklas i onödan tycker jag men då går det kanske som en dans nästa dag istället.

Byggnadsställning på verandatak av hus under renovering med ommålat virke och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har kanske missat det i tråden men vad är det för färg ni målar över med linoljefärgen?
Fungerar det att tvätta och skrapa bort den lösa färgen och sedan måla över med linoljefärg?
 
Det är inte linoljefärg på fasaden, där är det alkydoljefärg. Hade vi bytt ut fasaden helt hade vi nog kört på linoljefärg men nu använder vi det endast till de fina gamla fönsterna samt nya snickerier typ balkongräcke.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Förvandlingen går vidare. Idag mellanströk vi på förmiddagen och målade sista vändan på kvällen. Medan det torkade byttes två längder vindskivebeslag. Fönsterkarm och lite plåt återstår, det får tas från stegen när linoljefärg kommer hem. Nu är det dags att flytta ställningen. Kul att jobba en ställningsbredd i taget så att varje moment inte blir så långrandigt. Även om det är många bredder istället :)

[bild]

[bild]
Är det leksakerna som skyddar marken från färg ?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vilket projekt!

Vad är det för byggställning du har köpt?
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
T Polos skrev:
Är det leksakerna som skyddar marken från färg ?
Haha, alltså de där leksakerna. Den hörnan har varit lite allmän parkering av uteleksaker i några år. När jag är där och jobbar en längre stund borde jag lämpligen flytta dem till ett helt annat ställe en stund. Men i stället har jag svurit och snubblat runt bland dem hela tiden. Flyttar allt en halvmeter för att sätta en ställningsram, sen flytta allt lite igen för att sätta stegen. Men de är bra som stänkskydd och sköna att landa på om man skulle trilla ned :)
 
  • Gilla
Ollahs och 2 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Vilket projekt!

Vad är det för byggställning du har köpt?
Det är ett Altrad-paket från stallning.nu. Väldigt nöjd med köpet så här långt!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Somnade innan jag hann posta något efter gårdagens arbete men här kommer i alla fall ett par bilder.

Ett tvåvåningshus med röd och vit fasad under renovering med byggställning och stege upp mot andra våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställning uppställd vid rödvit trävilla under renovering, med stege och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt nerför en närmast vertikal byggnadsställning monterad längs en rödvit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt från takställning över trädgård och två solstolar, med fokus på metallställ och plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från en stege mot en trädgård och en byggställning vid ett husprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Om du ska gå på fler fasader och byta läkt på panelen så hade jag åtminstone grundmålat vitt på panelen innan jag satte upp nya läkt.
Även om ljus panel inte blir lika varm och rör sig lika mycket som mörk panel så kommer den att röra sig. Då blir det mörka glipor längs läkten där den röda färgen tittar fram.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ja det hade säkert varit bra att göra. Vi målade garaget från rött till vitt förra året och där ser man inget rött som tittar fram i alla fall. Hoppas på samma resultat på huset.
 
Idag blev en etapp helt färdig så dags att flytta ställningen! Många moment och det tar lite tid. Men väldigt kul att se förvandlingen växa fram.

En del pyssel var det med vindsfönstret och det rombformade fodret. Fixade även till ett överbleck där som helst saknades tidigare. Blev en riktig specialare där jag stämde ur ett 20 mm brett och 10 mm djupt spår som blecket kunde fällas in i. Skruvade fast det med lite fog bakom. Inte klockren finish men det kan man tåla när det sitter så högt att man bara kan granska från ställning. Från marken och balkongen ser det fint ut.

Vi tog även ett steg tillbaka och provade att öka på knuten med en bräda till. Tyckte att det blev lite maffigare och passar breddmässigt bättre med det där som är ovan knutbrädorna och som jag inte kommer på vad det heter :)

Dagens bildkavalkad:

Ett hus med röda och vita sektioner och en ställning vid ena gaveln, verktyg och stege på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggnadsställning intill en vit plåtvägg på hus med rombformat vindskupéfönster och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt fönster med rombformat överbleck och reflektion av tak och himmel, sett från en hög vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställning vid nyrenoverad husfasad med vindsfönster och förbättrad knutbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat vitt vindsfönster med rombformat fodret och specialgjort överbleck, sedd från ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deltaljbild av nymålat vindsfönster med rombformat fodret och överblecket i ett urstämt spår på en fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med nyinstallerat rombformat vindfönster och specialgjort överbleck, sett från en byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Namnet du söker på detaljen är Kapitäl, har jag för mig.
Fint bygge!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Ännu en fin byggdag. Ni kan processen vid det här laget men lite mer färdigt för varje inlägg i alla fall. Får göra en time-lapse av bilderna sen :) Började med att flytta ställningen genom att plocka ned den och spegla monteringen mot tidigare. Sen blandat snickeri. Återstår fönsterinfattningen och lite panel under fönstret.

Tvåvåningshus med byggnadsställning, oavslutad fönsterinfattning och panel under fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggnadsställning monterad på röd och vit husfasad med fokus på oavslutad fönsterinfattning och panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det blir väldigt fint!
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det blir väldigt fint!
Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.