Vad gäller huvudet är det inte så rostigt ut, jag skulle dra på lite 5-56 och putsa med lite stålull och sen på med olja.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
C
Frustrator Frustrator skrev:
Vad gäller huvudet är det inte så rostigt ut, jag skulle dra på lite 5-56 och putsa med lite stålull och sen på med olja.
Jag skulle inte gjort ett skit. Ser ut att vara i utmärkt bruksskick, ser bättre ut än många av mina yxor.
"If it ain't broken, don't fix it".
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag ser absolut charmen i den som den ser ut nu men jag vill få den till nyskick
 
Jag brukar helt enkelt låta gamla skaft och kilar vara som de är tills de går av eller lossnar. Så länge skaftet är helt och sitter fast så duger det. Om kilen lossnar kan man finjustera passningen så huvudet halkar ned litet längs skaftet och så slår man dit en ny större kil.
Om inte det hjälper eller om (när) skaftet spricker eller går av då skaftar jag om med nytt skaft. Yxskaft är mer eller mindre förbruknigsvara.

Då man passar in ett yxskaft lönar det sig att gnugga med timmermanspenna inne i ögat så att metallen färgar av sig på träet. Då ser man var man skall tälja bort mera trä tills nästan hela ytan ger kontakt.

Var rädd om din yxa. Om du tar hand om den och inte använder yxklacken som hammare eller slår med hammare på den eller någonting annat tokigt så har den goda förutsättningar att hålla din livstid. Om sisådär 70 år när den har blivit vässt så många gånger att hela bladet börjar bli bortslipat då kan man be en smed stålsätta den det vill säga välla eller svetsa dit nytt stål och så håller den i 100 år igen. En yxa är mer eller mindre evig om man stålsätter den en gång var tredje generation eller så.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
A anton.madsen skrev:
Jag ser absolut charmen i den som den ser ut nu men jag vill få den till nyskick
En yxa har kvar sitt nyskick tills den används..
Ska du sälja den får du mindre om du polerar upp den, ska du använda den är det waste of time.
Men annars är det bara att köpa massa sandpapper med stigande siffror och börja slipa..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag skulle köra vinkelslip med stålborste. Då får man en mörkare yta som på bilderna nedan.
Närbild på slipad yxa med mörkare yta efter behandling med vinkelslip och stålborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelslipad yxa med mörkare yta och synlig textur, reflekterande metall med slipad egg och ovalt öga för skaft.

Frågan är ju hur ytan såg ut när yxan var ny. Var hela ytan slipad eller lämnade man den smidda ytan?

Sidofråga: lämplig slipvinkel på släggyxan? Jag läste 35 grader någonstans. Mätte ca 38 grader på min lilla Hultafors klyvyxa. Vilken vinkel använder Gränsfors?
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Jag håller givitvis med er att det kan vara waste of time. Men känslan att ha restuerat en yxa eller vilket verktyg som helst för den delen till "beyond mint condition" och man sen går ut och jobbar med den på vanligt vis, den känslan är rätt nice. Du vet, att hur hårt du än använder den så kan just du restaurera den igen.
Men det hänger på att man kan och vill lägga tiden förstås. En vanlig yxa gör ju jobbet lika bra. Jag hade satsat på att restaurera den i synnerhet då den är lite ovanlig. Riktigt coolt att dyka upp på vägförening-städ-dagen men den där i gott skick. Lycka till.
 
  • Gilla
anton.madsen
  • Laddar…
I mitt fall körde jag också vinkelslip med sliptrissa, då jag hade lite grova repor. Har kvar lite gravrost tyvärr, men det fick vara. Sen olika våtslippapper.
 
Så blev det
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 9 till
  • Laddar…
Ser bra ut!
Sannolikt var yxhuvudet målat med någon färg eller oljat med kokt linolja förutom området vid eggen.

Man läser ibland på nätet om folk som linoljebränner sina yxor men det är fel för värmen förstör härdningen och sedan duger den inte att hugga med om man inte härdar och anlöper om den..
 
H heimlaga skrev:
Ser bra ut!
Sannolikt var yxhuvudet målat med någon färg eller oljat med kokt linolja förutom området vid eggen.
Läste något om att behandla yxan med linolja, jag smorde in skaftet med kokt linolja men hur skall man göra på yxhuvudet?
 
Linolja för träskaftet och vapenolja för huvudet. Vapenolja ger en skyddande yta på blånerade pipor och slipade slutstycken och gör ett bra jobb även på yxhuvuden.

Behöver lite tips för hur jag ska få ut resterna av lim och skaft ur ett yxhuvud som följde med huset. Huvudet är ett fint Hultafors i gott skick, men limmet luktar oerhört starkt av kreosot så fort jag sätter fräsborret i det och resterna av skaftet sitter oerhört hårt motinsidan av yxhuvudet. Det går inte att jobba med det inomhus.

Man ska ju inte bränna bort det eftersom man tappar härdningen. Bara att köra på med borr utomhus eller?
 
Jag brukar bråka på med en metallborr tills skaftstumpen är så sönderborrad att man kan knacka ut bitarna med en dorn. Bränner du bort det måste du härda och anlöpa om yxan efteråt och det är ett avancerat hantverk som måste göras rätt om det skall bli bra,.
 
K KR74 skrev:
Linolja för träskaftet och vapenolja för huvudet. Vapenolja ger en skyddande yta på blånerade pipor och slipade slutstycken och gör ett bra jobb även på yxhuvuden.
[media]
Behöver lite tips för hur jag ska få ut resterna av lim och skaft ur ett yxhuvud som följde med huset. Huvudet är ett fint Hultafors i gott skick, men limmet luktar oerhört starkt av kreosot så fort jag sätter fräsborret i det och resterna av skaftet sitter oerhört hårt motinsidan av yxhuvudet. Det går inte att jobba med det inomhus.

Man ska ju inte bränna bort det eftersom man tappar härdningen. Bara att köra på med borr utomhus eller?
Värm försiktigt,då krymper trät
 
Väldigt försiktigt i så fall. Jag brukar lägga yxorna några dagar på en ställning ovanpå vedpannan. Där krymper skaften loss utan att riskera att anlöpa stålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.