Varför då inte att såga av skaftet, lägga in allt i ugnen 125 grader 2 timmar, blir lika som att värma och igen urlöpning sker.
 
J jonaserik skrev:
Varför då inte att såga av skaftet, lägga in allt i ugnen 125 grader 2 timmar, blir lika som att värma och igen urlöpning sker.
Inte i ugnen i köket i a f med tanke på hur jämra illa det luktar om limmet/polymeren/kreosoten
 
K KR74 skrev:
Inte i ugnen i köket i a f med tanke på hur jämra illa det luktar om limmet/polymeren/kreosoten
:(:(:(Kan var så, men osar ut.
 
Måste kolla även om det varit tyst i tråden ett tag. Har slipat rejält på yxhuvudet och börjar se helt ok ut. Vinkelslip. Behandla yxhuvudet med något? Såg att någon skrev vapenolja. Andra förslag? Har hävt på rikligt med 5/56 som den legat med 2 dygn, sedan slipat igen.
 
M Mikael K. skrev:
Måste kolla även om det varit tyst i tråden ett tag. Har slipat rejält på yxhuvudet och börjar se helt ok ut. Vinkelslip. Behandla yxhuvudet med något? Såg att någon skrev vapenolja. Andra förslag? Har hävt på rikligt med 5/56 som den legat med 2 dygn, sedan slipat igen.
Hej, låter spännande, har du möjlighet att lägga upp en bild?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Kul tråd. Här ligger mitt yxhuvud i pysslargrogg för att få bort rosten. Sen tänkte jag slipa och polera. Nytt skaft av hickory från Jula.
Fortsättning följer.
Yxhuvud i blöt i en plastbalja med rostborttagningsmedel och skumbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Kul med likasinnade här är en del i min lilla samling
 
  • Samling av olika yxor och hammare på en arbetsbänk, med fokus på en yxa med mörkt handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Samling av olika yxor och bilor med träskaft utspridda på en OSB-skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fredand44 och 2 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej, låter spännande, har du möjlighet att lägga upp en bild?
Mvh
Fredrik
Kommer…. Imorgon
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
Kul tråd. Här ligger mitt yxhuvud i pysslargrogg för att få bort rosten. Sen tänkte jag slipa och polera. Nytt skaft av hickory från Jula.
Fortsättning följer.
[bild]
Vad är det i ”groggen”?
 
S Snow_Stone skrev:
Kul med likasinnade här är en del i min lilla samling
Ser verkligen spännande ut!
Ser ut som om den lilla rackarna i mitten på nedre bilden fått lite extra kärlek?
 
M Mikael K. skrev:
Vad är det i ”groggen”?
Hessa kalkborttagning och vatten, 50/50.
Sök på pysslargrogg i forumet så hittar du massor av info.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
Kul tråd. Här ligger mitt yxhuvud i pysslargrogg för att få bort rosten. Sen tänkte jag slipa och polera. Nytt skaft av hickory från Jula.
Fortsättning följer.
[bild]
J Jan271 skrev:
Kul tråd. Här ligger mitt yxhuvud i pysslargrogg för att få bort rosten. Sen tänkte jag slipa och polera. Nytt skaft av hickory från Jula.
Fortsättning följer.
[bild]
Efter rostlösning försvinner all yt och nästan all gravrost och man får en svart beläggning.

Slipad yxa med svart beläggning och hakk i nedre kanten på en brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen slipat så mycket jag orkar och vågar. Denna yxan har haft ett hårt liv och jag är rädd för att om jag slipar mer kanske godset blir för tunnt.

Slipad yxa med svart beläggning och synligt hack på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nån som vet vad hacket i nedankant är till för?
 
Jag vet inte vad hacket är till för men funderar om det inte vara för att skränka timmersvansen?
 
S
Brukar väl kallas för spikutdragare.

Ser ut som en snickaryxa. Se till att slipfasen blir rak så den går att tälja med.
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Tycker nog allt att det är dags för några bilder på det senaste projektet, skaft av ask och purple heart

Strunta i röran, kreativt kaos...
 
  • Verkstad med verktyg, ax i skruvstycke, slipmaskin i bakgrunden, rörig arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsscen med stort, obehandlat träyxa skaft i skruvstycke, verktyg och underhållsprodukter runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yxa med tvåfärgat skaft, svävande i luften, skogsbakgrund, vedhög, rött skjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Totte_S och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.