S Snow_Stone skrev:
Tycker nog allt att det är dags för några bilder på det senaste projektet, skaft av ask och purple heart

Strunta i röran, kreativt kaos...
Gosse!!! Det var nog det snyggaste yxskaft jag sett!!!
 
F fredand44 skrev:
Gosse!!! Det var nog det snyggaste yxskaft jag sett!!!
Tack så mycket, ligger någon timme bakom den :)
 
jonmo jonmo skrev:
Kul tråd! Jag har pillat med några yxor. Jag testade att ta ett mindre Hults Bruk-huvud och göra mitt eget skaft, av ek som fällts för att göra plats för snickarboden i vilken jag skaftade yxan. Testade även lite läderslöjd. Extremt irriterande: verkar som att tryckknapparna i mässing inte finns hos slöjddetaljer längre.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Efter feedback från detta eminenta forum insåg jag mitt misstag: ådringen på skaftet är åt helvete och skaftet kan mycket väl gå av när som helst. Som tur är var ju detta första yxan jag skaftade, så huvudet sitter så löst att man ändå inte kan gå så hårt på med den. Späntyxa helt enkelt.

Sen hittade jag ett yxhuvud i farmors garage, en gammal Gränsfors campingyxa som blivit duktigt misshandlad i fält. Tryckte dit ett nytt skaft, testade att slipa bort lacken (och loggan såklart) från ett biltemaskaft. Rekommenderas, blir bra efter lite olja!

[bild]
[bild]
[bild]
Tycker det blir väldigt snyggt med kopparhylsor från klämringskoppling som kilsäkring.

Sen fick jag lite feeling och gjorde några till.
[bild]
Hej!

Mycket fint arbete med dina yxor!

Du skriver att ådringen är fel på ett av skaften. Vad är det som är fel? Är det att inte alla fibrer går hela vägen från toppen av skaftet till botten?

Mvh Mackk
 
Tänkte väcka liv i tråden igen.

Jag har en gammal yxa som skulle behöva lite kärlek, både vad gäller huvud och skaft.
Gammal, rostig yxa med skadat handtag, tejp reparation, på vit yta, röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först och främst, vad ska man använda för oljor eller kemikalier för att få bort all rost och elände? Vad mår yxhuvudet bra av?
 
E Erik_91 skrev:
Tänkte väcka liv i tråden igen.

Jag har en gammal yxa som skulle behöva lite kärlek, både vad gäller huvud och skaft.
[bild]
Först och främst, vad ska man använda för oljor eller kemikalier för att få bort all rost och elände? Vad mår yxhuvudet bra av?
Bearbeta det mekaniskt med ståltrådstrissa, då riskerar man inte härdningen. Vill du ha bort även patinan kan du sen gå på med fint och sedan finare sandpapper.

Om det är mycket rost rekommenderar jag elektrolys. Det känns bättre än frätande behandling med kemikalier, då man inte tar bort mer material än vad som behövs. Svårt att se om det behövs i ditt fall, kan mycket väl räcka med en genomborstning och lite sandpapper.
 
C
E Erik_91 skrev:
Först och främst, vad ska man använda för oljor eller kemikalier för att få bort all rost och elände? Vad mår yxhuvudet bra av?
Om du inte är ute efter något utställningsexemplar skulle jag fokusera #1 på skaftet och #2 på eggen.
Lite patina påverkar inte funktionen.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Använder du yxan så fixar huvudet sig själv, rosten försvinner. Så sätt dit ett nytt yxskaft och slipa den.
Till vanlig klyxyxa använder jag vinkelslip och lamellskiva, behövs inte bättre och inget problem med härdning.
 
Jag har testat lite olika saker för att restaurera gamla rostiga prylar. Tycker elektrolys är allra bäst.
 
Pensla på lite linolja och låt härda, sen upprepar du det varje gång du oljar skaftet.
 
jonmo jonmo skrev:
Bearbeta det mekaniskt med ståltrådstrissa, då riskerar man inte härdningen. Vill du ha bort även patinan kan du sen gå på med fint och sedan finare sandpapper.

Om det är mycket rost rekommenderar jag elektrolys. Det känns bättre än frätande behandling med kemikalier, då man inte tar bort mer material än vad som behövs. Svårt att se om det behövs i ditt fall, kan mycket väl räcka med en genomborstning och lite sandpapper.
Jag ska pröva det, låter ju helt klart enklast, och precis som @cpalm också skriver är det såklart funktionen som är viktigast, inte utseende. Jag har använt yxan en hel del, därav mitt försök att rädda det gamla skaftet med silvertejp. Det höll inte länge.

Vad gäller skaftet så har jag mätt ut ögat till 70x25 mm. Är det ett "standardmått" eller ett bevis för att det är en gammal yxa? De största skafthålen jag hittar är på 63x23 mm (t.ex. https://www.smedbergsskaft.com/product-page/yxskaft-810-mm), men det blir kanske perfekt storlek när man väl har tryckt kilen på plats?
 
Redigerat:
Nej, det ska passa precis även utan kilen. Kilen ska låsa fast skaftet.
 
Snickra ett eget skaft?
Jag tycker att ett yxskaft måste ha passning och sitta tight innan det kilas fast.
 
Måtten har fått fel enhet va?
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Måtten har fått fel enhet va?
Så var det!
 
E Erik_91 skrev:
Jag ska pröva det, låter ju helt klart enklast, och precis som @cpalm också skriver är det såklart funktionen som är viktigast, inte utseende. Jag har använt yxan en hel del, därav mitt försök att rädda det gamla skaftet med silvertejp. Det höll inte länge.

Vad gäller skaftet så har jag mätt ut ögat till 70x25 mm. Är det ett "standardmått" eller ett bevis för att det är en gammal yxa? De största skafthålen jag hittar är på 63x23 mm (t.ex. [länk]), men det blir kanske perfekt storlek när man väl har tryckt kilen på plats?
Kolla biltemas lösa skaft, de är prisvärda tycker jag. Speciellt efter man städat ytbehandlingen så det inte syns att det är biltema.

Jag har aldrig varit med om att ett skaft passar direkt, jag har alltid behövt karva lite (eller mycket) för att få sugpassning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.