En annan sur grej jag måste erkänna är att jag hittade ett riktigt coolt yxhuvud bakom huset, säkert över 100 år gammalt. Formen var lite ovanlig och speciell. Tyvärr använde jag den som kil vid vedklyvning så huvudet sprack. Så nu är det i metallåterviningen på SRV. Hade jag vetat då hur lätt det var att putsa upp ett rostigt yxhuvud hade jag aldrig använt det som kil.
Suck.
 
Och skulle du ha vetat att det inte är så svårt att smida ut ögat till rätt form igen och reparera en spricka skulle yxan inte ha hamnat i metallåtervinningen ens då.

Man lär sig så länge man lever så nu gäller det bara lära sig av misstaget.
 
jonmo jonmo skrev:
Kul tråd! Jag har pillat med några yxor. Jag testade att ta ett mindre Hults Bruk-huvud och göra mitt eget skaft, av ek som fällts för att göra plats för snickarboden i vilken jag skaftade yxan. Testade även lite läderslöjd. Extremt irriterande: verkar som att tryckknapparna i mässing inte finns hos slöjddetaljer längre.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Efter feedback från detta eminenta forum insåg jag mitt misstag: ådringen på skaftet är åt helvete och skaftet kan mycket väl gå av när som helst. Som tur är var ju detta första yxan jag skaftade, så huvudet sitter så löst att man ändå inte kan gå så hårt på med den. Späntyxa helt enkelt.

Sen hittade jag ett yxhuvud i farmors garage, en gammal Gränsfors campingyxa som blivit duktigt misshandlad i fält. Tryckte dit ett nytt skaft, testade att slipa bort lacken (och loggan såklart) från ett biltemaskaft. Rekommenderas, blir bra efter lite olja!

[bild]
[bild]
[bild]
Tycker det blir väldigt snyggt med kopparhylsor från klämringskoppling som kilsäkring.

Sen fick jag lite feeling och gjorde några till.
[bild]
Hej
Väldigt vad fina dina yxor blev. Ser att du inte slipade kanten/flänsen som uppstått av flitigt användande av yxans bakkant (den lilla). Var det av någon anledning? Själv jämnade jag till en av mina i samma veva.
Nedan har ni en bild på de två jag ska försöka piffa till.
Mvh
Fredrik
 
  • Två yxor med trähandtag, en välskött och slipad, den andra orenoverad och använd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Väldigt vad fina dina yxor blev. Ser att du inte slipade kanten/flänsen som uppstått av flitigt användande av yxans bakkant (den lilla). Var det av någon anledning? Själv jämnade jag till en av mina i samma veva.
Nedan har ni en bild på de två jag ska försöka piffa till.
Mvh
Fredrik
Tack! Jag slipade ner det värsta av försvampningen som min far antagligen lyckats åstadkomma i sin ungdom. Däremot ville jag inte ta den hela vägen då jag ville ha kvar gränsfors-loggan, så estetik är hela anledningen.
 
  • Gilla
Kirka75 och 1 till
  • Laddar…
Jag har nyligen ärvt en sjuhelvetes massa verktyg, bla. 4 yxor som behöver lite omvårdnad. Har fått till skaftet på en och precis bankat in kilen. Tack för alla goda råd som skrivits här! Men nu ska ju rundkilen i metall och det har jag noll koll på. Är det bara och knacka ner den? Nåt man bör tänka på?

Hemskt tacksam för svar!
 
Det är inte helt självklart att man vill använda en metallkil.
Se t ex:
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
För att svara på frågan också:
Testa att ställa yxan med skaftet mot golvet, förutsatt att det är ett stabilt golv, sätt dig på en pall och håll i skaftet med knäna medan du bankar in kilen.

Mera bilder: kort skaft i ek. Jag kopierade formen från en gammal HB-yxa som låg uppe på tradera. Skulle ha gjort det lite tjockare så hade det passat mig bättre.
Ekskaft för yxa i arbetsstycke inspänt i skruvstycke, omgivet av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yxa med kort ek-skaft, formad efter gammal HB-yxa, ligger på ett mörkt golv.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Hej!
Jag är en kille på 18 år med en än så länge rätt dålig erfarenhet vilket får mig att vilja vända mig till er erfarna. Jag har fått ärva en gammal fin yxa som jag vill restaurera. Jag vill få bort all rost från yxan och även piffa till skaftet. Hur ska jag få loss skaftet då det är fastkilat utan att förstöra det och vad är bästa sättet för att få bort rost?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
A anton.madsen skrev:
Hej!
Jag är en kille på 18 år med en än så länge rätt dålig erfarenhet vilket får mig att vilja vända mig till er erfarna. Jag har fått ärva en gammal fin yxa som jag vill restaurera. Jag vill få bort all rost från yxan och även piffa till skaftet. Hur ska jag få loss skaftet då det är fastkilat utan att förstöra det och vad är bästa sättet för att få bort rost?
Kan du posta en bild på yxan?
Är skaftet kilat?
 
Sliten yxa med trähandtag på grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en sliten hammare med trasigt trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A anton.madsen skrev:
[bild] [bild]
Jag skulle borrat i kilen och pillat upp den.

efteråt slipat/täljt skaftet så att yxhuvudet kan åka ned 1-2 cm till.

kapat toppen på skaftet.

sågat ur kilspåret 1-2 cm (som ovan)

på med yxhuvudet sedan en ny kil.

Jag smörjer utsidan av skafttoppen med linolja då yxhuvudet glider på bättre och sedan limmar jag kilen.

Jag gillar rostbruna/svarta yxor så jag smörjer de med linolja.

/ATW
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Tack så jätte mycket för svaret!
 
A anton.madsen skrev:
Tack så jätte mycket för svaret!
Precis som sägs ovan, ut med kilen, se till att huvudet går att få ner längre på skaftet och gör en ny kil. Ser ut att vara en mycket fin yxa!

Övriga tips:
- Har du tillgång till bandsåg är det väldigt lätt att såga av lagom mycket av skaftet som sticker upp efter att huvudet är påknackat.
- För att knacka huvudet på plats, trä på det lite löst men så det sitter i kläm, hål yxan uppochner och knacka med en klubba på skaftets ände längst bort från yxhuvudet. Tyngden och därmed trögheten i yxhuvudet gör att du trots att du slår nedåt pressar in skaftet i yxhuvudet. Du behöver inte göra detta 2m ovanför ett betonggolv, du kan gärna lägga en kudde eller liknande under.
- Glöm inte att säkra kilen. Se mitt inlägg tidigare i tråden för att se hur det blir med en stödhylsa som exempel. Om du gör det, ta bort lite material innan där hylsan bankas in för att få det snyggt, det är lite för mycket trä som skall ge vika annars.
- Rugga ytan på skaftet och smörj med linolja.
- Använd trots formen aldrig yxans baksida som en slägga. Det tål den inte.
 
Tack så hemskt mycket för en noggrann och utförlig beskrivning, skall försöka ge mig på detta idag. Det är förövrigt en gammal gränsfors yxa.
 
Det är inte nödvändigt att limma kilen och säkra med en metallkil om man använder en kil med "lagom" vinkel. Inte för stor vinkel så att kilen vill åka ut alltså. Fördelen är att man kan plocka loss kilen i framtiden om skaftet börjar glappa igen.

För att få loss den gamla kilen skulle jag förborra och skruva i ett par träskruvar i kilen, fästa träskruvarna i ett skruvstäd och banka försiktigt på yxskallen med en hammare med mjuk yta.

Rekommenderad läsning: http://hultsbruk1697.se/blog/2017/05/11/how-to-replace-an-axe-handle-part-2/
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.