Sliten slägghuvud utan skaft bredvid en klohammare på ett sågspånat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen yxa men jag hittade en manlig slägga som behöver ett nytt skaft...

/ATW
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Det där är inte vilken slägga som helst utan en sk. borrslägga, en förfader till dagens borrhammare och slagborrmaskiner.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
@Spoz Ja det är väl skarven man kan fundera på. Men 25 års garanti borde väl ha något bakom sig. Jag gillar deras svart-orangea skaft i helsyntet. I X7:an är det perfa. Tyvärr är det lite för lätt i förhållande till huvudet i X10, den känns fel i balansen. N10 är kanske bättte ur den aspekten.
Angående hårdheten i stålet så är det nog lite mjukare än t ex Wetterling (RIP), Gränsfors och Roselli som jag också har. Men upplever inget problem av det.

Ps. Ja det där med handsmidda alster är ju mer en estetisk grej, precis som författaren av testet skriver. Men det är mycket "känsla" och myt kring smide.

https://knifesteelnerds.com/2019/07/22/forged-vs-stock-removal-knives/
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det där är inte vilken slägga som helst utan en sk. borrslägga, en förfader till dagens borrhammare och slagborrmaskiner.
Jag tror det också, alternativt funderade jag också på rallare när de fäste rälsen.

Oavsett måste man vara modig för att hålla i spiken eller borret.

Hittades uppepå hammarbandet i ett uthus i gamla gruvtrakter med järnväg i närheten också.

/ATW
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Oavsett måste man vara modig för att hålla i spiken eller borret.
Som barn så beundrade jag både mormor och morfar för att de vågade utöva denna konst. Mormor höll och roterade borren medan morfar slog. Men den verkliga höjdpunkten för en liten pojk kom när hålet var klart och morfar hämtade dynamitlådan. :D
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
[bild]
Ingen yxa men jag hittade en manlig slägga som behöver ett nytt skaft...

/ATW
Är det inte en Tor hammare? Jag har en sådan som har slagit i många spik...
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
En 90 årig gubbe som jag kände för 15 år sedan(död nu sedan länge) berättade för mig om när hans farsa(!) köpt en yxa med hickoryskaft men hur gubben tog bort det skräpet och satte ett nytt skaft av rönn för det var det bästa enligt honom! (troligen bosatta i trakterna kring Piteå, om nu träslaget i skogarna runtikring spelade någon roll för valet..) Denna episod ska ha utspelat sig någon gång när 90 åringen var ung så antagligen på 30 talet.
Hoppas iallafall att denna kunskap kan vara något att bevara eller använda för alla hågade yxrenoverare där ute!
Kan inte uttala mig om olika träkvaliteer men enligt gammal folktro är rönnen magisk och med ett yxskaft av rönn behövde man aldrig riskera att hugga sig i benet. Bara en sån sak!
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
jac jac skrev:
Som barn så beundrade jag både mormor och morfar för att de vågade utöva denna konst. Mormor höll och roterade borren medan morfar slog. Men den verkliga höjdpunkten för en liten pojk kom när hålet var klart och morfar hämtade dynamitlådan. :D
En liten anekdot gällande bergborrning;
Det sägs att anledningen till att rotationsriktningen blev moturs när man mekaniserade borrningen, berodde på att vanligen så var de stackare som höll och roterade borrstålet högerhänta, vilket gjorde att de flesta roterade borrstålet moturs vid borrningen. Så detta blev kvar och är standard än idag för TH-borrning, DTH kör dock medurs.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Som barn så beundrade jag både mormor och morfar för att de vågade utöva denna konst. Mormor höll och roterade borren medan morfar slog. Men den verkliga höjdpunkten för en liten pojk kom när hålet var klart och morfar hämtade dynamitlådan. :D
Ojojoj, nu blev jag riktigt avis! Fräckt!!! :)

//Ronnie
 
S Spoz skrev:
Plastskaften verkar hålla väldigt bra.
Påminner om dom där Unihoc-innebandyklubborna man hade i skolan förr i tiden. Bara för att skaftet är böjligt och följsamt behöver det inte vara bra för ändamålet...
 
Förvisso. Jag gillar skaftet på min jättetunga Fiskars. Skulle vara intressant att testa en av deras mer normala klyvyxor.

Mitt senaste fynd är en Hults bruk Agdor som låg under veden i vedboden. Den loggan användes 1900-1910.
http://hultsbruk1697.se/vintage-axes-hatchets/axe-makers-marks/
Den yxan måste fått mycket stryk för den ser till och med lite sned ut. Ska nog testa att göra ett skaft i björk till den eftersom jag har det hemma.

Den andra yxan på bilden är en Wetterlings med EX-stål. Ögat är så stort att jag först inte hittade något skaft som passade, tills jag mätte på Biltemas skaft. Det blir nog bra till slut. Just nu känns det inte speciellt bra i handen. Ett av fler än tio skaft i affären hade årsringarna i rätt riktning.
Stålet är väldigt hårt jämfört med mina andra yxor.
https://www.traditional-tools.com/wetterings-ex-axe-line/

Rostig gammal yxhuvud med synlig Hults Bruk Agdor-logotyp från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två yxhuvuden, en Hults bruk Agdor och en Wetterlings EX, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oanvänd Biltema yxhuvud i stål och ett ihåligt nytt hickoryskaft med etiketter, ligger på en sliten yta.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredand44 och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Oavsett måste man vara modig för att hålla i spiken eller borret.
/ATW
Om man missade så bytte man väl plats?
På så sätt såg man till att vara säker på att träffa.
 
Vart tvungen att fixa min lilla Hulta också, kan ju fasiken inte se ut så när ni andra har så fina;) Huvudet satt som berget så det fick sitta. Någon form av teakolja på skaftet jag hade liggande. Slipning kommer. Renoverad yxa med oljebehandlat trähandtag och ett fastsittande yxhuvud, ligger på ett vitt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredand44 och 4 till
  • Laddar…
Hmmmmm..... jag har en Fiskarsyxa med plastskaft. Den är väldigt lämplig att ha i bilen som nödhjälp eftersom skaftet inte krymper loss men om man betraktar den som en yxa att användas så är den ingen höjdare. Klumpig och dålig balans. Stålet är skapligt men inte alls lika bra som en del andra yxor jag har.

Utgående från vad jag har sett på skroten och på loppmarknader så är det inte helt ovanligt att Fiskars yxhuvuden lossnar ur skaftet. Då finns det ingen räddning........ för att inte tala om vad som händer allra senast då favorityxan blir gammal och utsliten och behöver stålsättas........ försök stålsätta den utan att smälta skaftet.....

Jag borde absolut ta itu med att skafta om Gränsfors yxan som jag fick av sambon. Hon hade köpt den på loppis utan skaft.
Har inga bilder av mina renoverade yxor till hands.
 
Hej,
Lustigt att jag fick syn på denna tråd.
I förra veckan fick jag ungarna att släppa paddorna för en stund och titta på den här videon:
(kolla in etsningen, galet cool)

Efter att ha sett filmen sade båda ungarna att båda ville renovera en yxa. Jag trodde tyvärr jag bsra hade en rostig i garaget men till min förvåning hittade jag två rostiga yxor. Klart de ska ha en var om de ska fäktas lite. Har gett mig på att putsa upp den ena tillsammans med äldsta barnet. Blev riktigt snabbt ett ganska blankt resultat. Men vi gick lite för hårt med sliptrissan på vinkelslipen, blev några djupa repor som tycks ta lång tid att slipa bort för hand.
Men jag funderar nu på om man kan utföra etsning som på filmen utan el och någon farlig syra. Undrans om det går att maskera och tex använda citronsyra för att få till ett bestående mönster?
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.