225 läst · 9 svar
225 läst
9 svar
Renovering av skorsten eller insatsrör?
Hej,
Jag håller på att renovera en stuga från tidigt 1800-tal, där det finns två kaminer – en öppen kamin och en äldre spiskamin. Båda är kopplade till samma skorsten, med spiskaminen på ena sidan och den öppna kaminen på den andra.
Jag funderar nu på den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen för att säkerställa en säker och effektiv eldning. Vad skulle ni rekommendera?
• Att renovera skorstenen?
• Att installera insatsrör genom kaminerna och koppla ihop dem på något sätt?
Jag tar tacksamt emot era råd och synpunkter!
Jag håller på att renovera en stuga från tidigt 1800-tal, där det finns två kaminer – en öppen kamin och en äldre spiskamin. Båda är kopplade till samma skorsten, med spiskaminen på ena sidan och den öppna kaminen på den andra.
Jag funderar nu på den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen för att säkerställa en säker och effektiv eldning. Vad skulle ni rekommendera?
• Att renovera skorstenen?
• Att installera insatsrör genom kaminerna och koppla ihop dem på något sätt?
Jag tar tacksamt emot era råd och synpunkter!
Om skorstenen är tät och om sotaren godkänner att du får ha kvar två kaminer på samma pipa tycker jag att du ska behålla det så. Det bygger också på skorstenens närhet till brännbart material och det kan ju vara rätt nära mellan stockar och skorsten i exempelvis gamla vägg- och takkonstruktioner. Om du får nedslag på det så får du använda rör, med nackdelen att muren inte längre blir varm. Fördelen är ofta att man får bättre drag.
Effektiviteten i äldre eldstäder bygger på att skorstenen blir varm. En varm skorstensstock ger långtidsvärme, inte bara brasvärme. Med ett insatsrör så blir det som att elda för kråkorna.
Medlem
· Stockholm
· 4 253 inlägg
Du får nog förklara vad som du vill "fixa"?E Eddan81 skrev:
Finns inga fel kanske du vill skydda skorstenen med en huv, eller kanske dra om skorstenen som rent underhåll.
En kontroll av skorstenen kan du börja med om du vill ha en arbetslista.
Vad är en "spiskamin" i ditt fall?
Vill du verkligen ha en öppen spis, eller ska du skaffa en trevlig insatskamin för pengarna istället?
/Workingclasshero
Avgörande för kostnaden är hur många pipor skorstenen består av. Är det storpipa så blir det betydligt billigare än om du har flera olika rökgångar som alla ska dras.E Eddan81 skrev:
Har du fått gjort en brandskyddskontroll? Har skorstenen provtryckts och befunnits otät? Har den filmats invändigt? Om inget av detta har gjorts så är det i den änden du ska börja. Om det visar sig att skorstenen behöver åtgärdas, så kan det hända att sotarfirman vill sälja insatsrör eftersom deras firma säljer sådana. Försök då plädera för glidgjutning i stället och skaffa kostnadsuppgift från någon erfaren murare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spelar det ngn roll om man ansluter röret högt eller lågt i skorsten?
Värme allmänt -
Behöver hjälp, renoveringstapet eller riva tretex?
Färg, Måla & Tapetsera -
Renoveringsgips eller vanliga
Byggmaterial & Byggteknik -
Sälja lägenhet före eller efter renovering
Bostadsrätt -
skorstensrenovering glidjuta eller rör??
Ved, Pellets, Flis
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
-
Familjen Karlsson: Så byggde de till huset med ett torn
-
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
-
Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
-
Forum: Elektriker installerade ojordade kontakter?
-
Projekt: Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad