D
Ramnemark Ramnemark skrev:
Men en rostfri fyrkantig kåpa över röret och motorn blir väll bra? Även om den blir lite tjockare än vad du ritat?
Menar du om jag höjer lådan och skjuter in den lite eller menar du som det är nu?
 
D danpih skrev:
Menar du om jag höjer lådan och skjuter in den lite eller menar du som det är nu?
Som det är nu, bara klär in det med en rostfri kåpa :)
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Det tror jag också på, en rostfri kåpa som täcker in alltihopa så kommer det se bra ut.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Gör lådan så grund som möjligt . Fundera på att kakla den så att den blir en del av väggen. Gör du den rostfri så kommer den att framhävas och det kanske du inte vill?
 
D
Furuhyllplan använd som fönsterbräda ovan radiator, enkelt fräst kant, vid fönster och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad träfönsterbräda ovanför ett vitmålat element, med frågor om konstruktion och värmeutsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på fönsterbänkar och skulle behöva hjälp med att fundera.

Vi har väldigt tunna väggar. Originalfönsterbänkarna (finns något exemplar på övervåningen) är mer som en påbyggd list på karmen som är ca 5 cm djup. Får tyvärr inte plats nån blomkruka på det djupet.

Efter det har det suttit moderna fönsterbrädor på konsoler.

Vi tänker att något som ovan bilder skulle se bättre ut. Jag har använt 25mm "hyllplan" i limträ av furu och fräst en enkel radie runtom.

Frågorna:
Funkar materialvalet?

Behöver jag göra genomgående spår i brädan för att elementen ska ge bra värme? (3 cm mellan elementets överkant och underkant fönsterbräda)

Hur bör infästning göras? Vill helst slippa en skarv mellan karm och fönsterbräda.

Finns det andra sätt att få ett hyffsat resultat med tunna väggar?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
3cm bör väl räcka för värmen, prova och funkar det inte så fräs upp några slottar. Materialvalet är helrätt tycker jag.
 
Hej
Håller med om att 3 cm skall funka mellan element och bräda. Sen är det att föredra en glipa mellan fönster och fönsterbräda för luftflödets skull. Vad som händer så är ju att luften från det kalla fönstret "flyter" ner mellan vägg och element för att värmas upp "längs hela" elementets sida.
Utan den glipan så kommer luften få lite "fart" likt en vattenrutschkana och åka ut i rummet och blandas med den varma luften från elementet.
Men detta är ju nog inte något som man tänker på om man inte sitter precis framför den. Så jag hade nog låtit estetiken gå före tekniken i detta fall :) Kändes som det var det som ni var ute efter

Gällande materialval så kan du ju välja Furu. Inga problem. Jag hade behandlat den eftersom du kommer vilja torka av den med jämna mellanrum och då kan obehandlad furu bli missfärgad med tiden. Så ta valfri färg och kladda på.
Ur värmesynpunkt så kan det vara bra att välja sten istället. Men det är ju ganska dyrt
 
Ni borde köpa äldre radiatorer på byggvård, det där är moderna doningar. :)
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni borde köpa äldre radiatorer på byggvård, det där är moderna doningar. :)
Det funderade vi på innan vi bestämde oss för "moderna". Vi har släppt tanken på att göra precis allt tidsenligt. Speciellt dom tekniska bitarna, vill vi ha moderna.

Var sugen på lenhovdaradiatorer, och kollade även på begagnade, men efter att ha tänkt länge och väl, insåg jag att man måste dra gränsen någonstans. Så vi kommer köra modernt värmesystem, modernt el/nätverk (inklusive uttag), moderna innerdörrar m.m. För oss blir det mer att tapetval, golv etc. blir "hyfsat tidsenligt" och det är vi nöjda med.

Känns som ett hiskeligt arbete att försöka återställa allt. Det är väl inte ens görbart?

Vore intressant att veta dina funderingar i ämnet. Känns kanske lite mer relevant där du bor? Vi bor ute på vischan med ca 500 invånare och de flesta husen är mer eller mindre renoverade med plastmattor/betongpannetak etc. Huset vi bor i har haft kommun/polisverksamhet och ursprungsformatet är således inte heller "tidsenligt".

Svartvit bild av ett äldre hus från 40-talet med synliga renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där kan man se hur det såg ut sent 40-tal. När man river, så tycker jag det ser väldigt anonymt ut i tidigaste skikten. Kommer försöka få tag på fler bilder och se om interiören är med i nån gammal bok nånstans.
 
D danpih skrev:
Det funderade vi på innan vi bestämde oss för "moderna". Vi har släppt tanken på att göra precis allt tidsenligt. Speciellt dom tekniska bitarna, vill vi ha moderna.

Var sugen på lenhovdaradiatorer, och kollade även på begagnade, men efter att ha tänkt länge och väl, insåg jag att man måste dra gränsen någonstans. Så vi kommer köra modernt värmesystem, modernt el/nätverk (inklusive uttag), moderna innerdörrar m.m. För oss blir det mer att tapetval, golv etc. blir "hyfsat tidsenligt" och det är vi nöjda med.

Känns som ett hiskeligt arbete att försöka återställa allt. Det är väl inte ens görbart?

Vore intressant att veta dina funderingar i ämnet. Känns kanske lite mer relevant där du bor? Vi bor ute på vischan med ca 500 invånare och de flesta husen är mer eller mindre renoverade med plastmattor/betongpannetak etc. Huset vi bor i har haft kommun/polisverksamhet och ursprungsformatet är således inte heller "tidsenligt".

[bild]

Där kan man se hur det såg ut sent 40-tal. När man river, så tycker jag det ser väldigt anonymt ut i tidigaste skikten. Kommer försöka få tag på fler bilder och se om interiören är med i nån gammal bok nånstans.
Jag skickade mina på sandblästring och målning var inte mer än så.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skickade mina på sandblästring och målning var inte mer än så.
Det var hål på ett flertal av dom gamla, ca hälften var redan bytta och dom var med kassa, väldigt rostiga p.g.a. gemensamt värmesystem med 2 grannar på andra sidan vägen som legat halvtomt/läckt länge
 
Redigerat:
D
En liten uppdatering:
Gjort lite golvlister och fönsterbänkar, samt byggt en garderob.
Fräser listerna för att få den profil vi vill ha och spara lite pengar. Kör listerna i mdf, då man kommer ner i 10 kr/m istället för 40 kr/m.

Golvlister:

Hand som håller en nyligen fräst vit MDF-golvslist med profilerad kant, mot bakgrund av en dator och skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad vit golvslist mot en vägg med mönstrad tapet och ett ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterbänkar:
Nyfrästa MDF-golvlister och en hörnskiva av en garderob syns ovanifrån med trägolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymonterade vita golvlister och fönsterbänk med leksaksbilar uppställda, synliga arbetskläder i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ombyggnad av garderober:

Nybyggd vit garderob med enkel handtag i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ommålade MDF-golvlister och fönsterbänksammanställningar som vilar på ett bord redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn av ett rum med nybyggd vit garderob, ogjorda golvlister och ett trägolv, väggen har dekorativ tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd vit garderob med öppen dörr i ett hörnrum med ljust trägolv och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd vit garderob i ett rum med trägolv och präglad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad vit garderob i hörnet av rum med ljusa trägolv och vägglister, bredvid oskyddad eluttag och nätverksport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även dragit nätverkskabel:
Nätverksuttag monterat på en vägg med blommigt mönster, vid nyligen installerade golvlister av MDF.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppen nätverksskåp med switchar och kabelrullar, ovanpå en HP laptop på en arbetsbänk under renovering med synliga kablar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och börjat fundera på fräsning av foder:
Digital ritning av ett rum med mönstrade väggar, tre fönster och brun golvsimulering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital skiss av en garderob med profilerade golvlister och dörrfoder i MDF, designade för hemmafräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
D
Någon som sålt huset nyligen och kan bekräfta att man får göra avdrag för hyra av verktyg? Jag tolkar det så iaf, men har aldrig hört talas om att det skulle vara tillåtet.

Skulle innebära ytterligare ca 50 000:- för min del (markvibrator, betongslipx5, dammsugare, evakueringsfläkt etc)
 
  • Skärmbild av rådgivning om avdrag för hyrda verktyg vid husförsäljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Och vad innebär arbetskostnader? Är det slitagedelar inkluderat, typ kläder, skor, handskar.

Sandpapper?

Ganska luddigt när man läser runt. Antar att mäklaren kommer hjälpa oss med detta, men jag behöver ju förbereda ett underlag tills när vi ska träffas.
 
D danpih skrev:
Och vad innebär arbetskostnader? Är det slitagedelar inkluderat, typ kläder, skor, handskar.

Sandpapper?

Ganska luddigt när man läser runt. Antar att mäklaren kommer hjälpa oss med detta, men jag behöver ju förbereda ett underlag tills när vi ska träffas.
Det är precis sådär luddigt som du tycker det är... man blir tokig! Man ska tolka det själv och avgöra själv.. (och blir det skit, får man skäll såklart).

Vi gjorde dock såhär.. vi tolkade reglerna utifrån det som passade oss.. man vet ju vad man gjort, vilka kvitton som finns och inte.. saknar du kvitton men har bilder/foton på arbetsmomenten så funkar det med enligt oss. Man måste hela tiden kunna bevisa att det man påstår har hänt i huset, faktiskt har hänt!

Så vi hade hela tiden i åtanke.. att om de gör en stickkontroll på våra papper.. kan vi bevisa och berätta vad som hänt och gjorts.. kunde vi svara ja på det - tog vi med det!

Vi saknade en del stora kvitton, men då jag fotar allt.. så fanns/finns ju bilder på allt.. material, rivning, återställning osv. Så om vi behöver bevisa något får jag plocka fram några tusen bilder :) där kan man zooma in på märken av material osv.

Kan säga att jag numer ska scanna in alla kvitton, för jag har tappat färg på hälften av dem.. grrrr.. (de förvaras ändå i pärm, mörkt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.