431 826 läst · 1 498 svar
432k läst
1,5k svar
Renovering av 30-talshus (230 + 130 kvm)
Jo, som tur är så har jag ju bilder/kontoutdrag/kvitton, så jag kan bevisa allt, men man svävar ju mellan "redovisa så mycket som möjligt för att få behålla så mycket som möjligt" och "skippa allt för att det är så krångligt"Snigla skrev:Det är precis sådär luddigt som du tycker det är... man blir tokig! Man ska tolka det själv och avgöra själv.. (och blir det skit, får man skäll såklart).
Vi gjorde dock såhär.. vi tolkade reglerna utifrån det som passade oss.. man vet ju vad man gjort, vilka kvitton som finns och inte.. saknar du kvitton men har bilder/foton på arbetsmomenten så funkar det med enligt oss. Man måste hela tiden kunna bevisa att det man påstår har hänt i huset, faktiskt har hänt!
Så vi hade hela tiden i åtanke.. att om de gör en stickkontroll på våra papper.. kan vi bevisa och berätta vad som hänt och gjorts.. kunde vi svara ja på det - tog vi med det!
Vi saknade en del stora kvitton, men då jag fotar allt.. så fanns/finns ju bilder på allt.. material, rivning, återställning osv. Så om vi behöver bevisa något får jag plocka fram några tusen bilder där kan man zooma in på märken av material osv.
Kan säga att jag numer ska scanna in alla kvitton, för jag har tappat färg på hälften av dem.. grrrr.. (de förvaras ändå i pärm, mörkt)
Men drog ni av nåt för hyra av verktyg och slitagematerial?
Vi bestämde oss för en enklare form på foder, som påminner mycket om originalfodren. Har kapat, fräst och målat en gång. Sen salat alla fönster med omålat virke, så målas allt på plats sen, inklusive fönstrenas insida, 2 ggr. Frugan satt upp gardiner.
Och denna profil på fodren:
Har påbörjat 2 rum på övervåningen med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det som var lurigt/komplicerat att förklara .. skippade vi (handlade det om mycket pengar, funderade vi en gång extra). Vi tänkte lite ”ge och ta”.. men tog med så mycket som möjligt!D danpih skrev:
V räknade in t ex en slip vi hyrt för att rensa plattan från mattlim/rester (även slippande osv till den). Men tex hyra för jordborren (till plintar ute) tog vi inte med..
Vi har inte hyrt så många maskiner.. så kan inte hjälpa dig med tänket där.. tyvärr. De flesta maskiner vi använt har vi köpt själva och de har vi inte försökt få med (heller inte utslitna kläder/handskar). De är sådana saker som vi ansåg (i sann företagaranda hehe) att vi kunde nyttja till andra projekt i hus och trädgård..
Så länge man inte är övergirig.. ger dem skäl att misstänka fuffens.. så klarar man sig för det mesta. Vitsen är ju inte att ljuga, utan försöka (så gott man kan) göra rätt och få lite ”tillbaka” in i plånboken.. efter alla utgifter man faktiskt haft.
Har du kvitto på hyran så borde du kunna dra av det. Det är lite dumt att man inte får dra av lite för alla verktyg man köper, eller att man kan hyra ut dem till sig själv. Allt som ingår i en offert från en entreprenör som man får dra av borde kunna dras av när man köpt det själv. Men så är det tyvärr inte :/D danpih skrev:Vi bestämde oss för en enklare form på foder, som påminner mycket om originalfodren. Har kapat, fräst och målat en gång. Sen salat alla fönster med omålat virke, så målas allt på plats sen, inklusive fönstrenas insida, 2 ggr. Frugan satt upp gardiner.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Kan kolla detta med min sambo som jobbar på skatteverket.
Kvittona är super viktigt vilket fall som helst.
En del försöker göra avdrag utan kvitton men med bilder och då är det inte alltid lätt för dom att kontrollera allt.
Utifrån en bild är det ju inte lätt att veta kostnaden för en blandare t.ex. visst den kan se ny ut men vad kan den ha kostat? 300 eller 5000?
Kan bli schablon beräkningar och lägre avdrag då.
Kvittona är super viktigt vilket fall som helst.
En del försöker göra avdrag utan kvitton men med bilder och då är det inte alltid lätt för dom att kontrollera allt.
Utifrån en bild är det ju inte lätt att veta kostnaden för en blandare t.ex. visst den kan se ny ut men vad kan den ha kostat? 300 eller 5000?
Kan bli schablon beräkningar och lägre avdrag då.
Har renoverat ett par sovrum på övervåningen. Fortsätter med det. Mycket som ska göras, då det behöver fällas in el och dras radiatorrör. Uppe valde vi att slipa de flesta golven. Jobbar på rum 3 av 5 just nu.
Håller även på att förbereda inför sommarens fönsterrenovering. Börjat konstruera en jigg som förhoppningsvis ska hjälpa mig fräsa bort kitt och få falsen ren smidigt. Klurar på hur man ska göra delen som glider på fönstret justerbar i höjdled.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Håller även på att förbereda inför sommarens fönsterrenovering. Börjat konstruera en jigg som förhoppningsvis ska hjälpa mig fräsa bort kitt och få falsen ren smidigt. Klurar på hur man ska göra delen som glider på fönstret justerbar i höjdled.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla dessa frågor behöver besvaras Men tänker du för frässtålets skull? Kommer köra med en hårdmetallfräs, så att ta lite metall på köpet bör inte vara några problem. En annan sak är: för att inte köra sönder rutan kommer jag lägga mig ca 1 mm över och ta det sista efter att glaset lyfts ur.
Problemet är att jag har 50 fönsterbågar att renovera, så jag behöver optimera allt.
Momenten som jag planerar för fönstrena är:
1. Plocka bort gångjärn, vinklar.
2. Fräsa bort kitt+några tiondels mm på sidan.
3. Dra ur stift, plocka ur glas. Fräsa/slipa falsen trären.
4. Slipa trärent på resten av framsidan av bågen.
5. Återmontera, kitta, måla.
6. Skrapa/slipa nederdelen av alla fönsterkarmar utvändigt och skrapa rent bleck och måla.
Problemet är att jag har 50 fönsterbågar att renovera, så jag behöver optimera allt.
Momenten som jag planerar för fönstrena är:
1. Plocka bort gångjärn, vinklar.
2. Fräsa bort kitt+några tiondels mm på sidan.
3. Dra ur stift, plocka ur glas. Fräsa/slipa falsen trären.
4. Slipa trärent på resten av framsidan av bågen.
5. Återmontera, kitta, måla.
6. Skrapa/slipa nederdelen av alla fönsterkarmar utvändigt och skrapa rent bleck och måla.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 248 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 248 inlägg
Ska du fräsa och damma så många fönsterbågar så är det klokt att skicka fönsterkittet på asbestanalys.
Jag tror stödet mot glaset är onödigt. Blir det för liten anliggning och därför svajigt kan du göra en vagga av en skiva som stöd.
Jag tror stödet mot glaset är onödigt. Blir det för liten anliggning och därför svajigt kan du göra en vagga av en skiva som stöd.
Menar du att jag behöver:S sinuslinus skrev:
1. ha mer stöd utanför fönsterbågen, d.v.s åt höger i bild 3 eller
2. lägga en skiva på glaset och således få stöd åt vänster i bild 3?
Hade tänkt att ta prov från 3 fönster och skicka in, är det asbest i blir det till att köra med värmare istället.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 248 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 248 inlägg
Jag skulle inte tro du behöver mer stöd. Festools kittfräs verkar vara som deras vanliga of1010 i princip som man kör med en hand.D danpih skrev:
Asbest i kitt är vanligare än man trott. Inte så länge sen man gjorde den där undersökningen.
jädra vad du jobbar på får lite ångest nu när jag ser hur du kör på skulle börjar på renovering av ännu ett rum nu men skar upp ett finger som fick limmas och tejpad ihop och efter att dragit upp såret typ 7 gånger har jag fått ge mig och snällt vänta XDD danpih skrev:Har renoverat ett par sovrum på övervåningen. Fortsätter med det. Mycket som ska göras, då det behöver fällas in el och dras radiatorrör. Uppe valde vi att slipa de flesta golven. Jobbar på rum 3 av 5 just nu.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]