273 199 läst · 1 333 svar
273k läst
1,3k svar
Renovera suterränghus
Verkar vara något gammalt dörrmått innan dagens mudulmått kom. Då dörrarna var runt 3 cm kortare. Jag körde med fein då jag gjorde samma sak. Gick snabbtmr.Ola skrev:
Ja m20 är ju dörrhålet 2m, m21 2.1m sen finns ju gammelstandard som är mittemellan. GS bladet är 2013/2015 ist för 1940 eller 2040 för dagens standard.M mugatu skrev:
Har lättbetong i källaren med armeringsjärn ovanför dörrposten. Blir att göra nån form av avväxling där för att det inte ska rasa ner, kommer att kapa armeringsjärnet och ta ur de 2 centimeter som behövs innan jag sätter dörren.M mugatu skrev:
Eller kan man kapa dörren och karmen 2 cm i nederkant. Det har jag gjort i ett fall.mr.Ola skrev:
Orsaken till att jag valde 2cm nedtill, var att hopsätningen av dörrkarmen gjordes upptill. Om man skulle kapa dörrblade likadant upptill, som nedtill, skulle man behöva fräsa om sammansättningen av karmen. Jag valde det "enkla alternativet".Vgt skrev:
I mitt fall (massiv ram-spegeldörr) gick detta utmärkt, och det ser inte heller konstigt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har även haft en snickare som medhjälpare när fönstren skulle in. Han var så duktig att jag har låtit honom fortsätta med fönstersmygarna och listerna. Själv har jag städat, kört skräp och elektrifierar.
Alla fönster utom garaget är nu bytt å näst alla Innerdörrar rivna och på väg tillbaka igen!
Fast är dörrhålet för gammelstandard, så kan man ju beställa blad med karm i gammelstandard, finns ju tom i lager i vissa varuhus.M mugatu skrev:
Så slipper man lappa i överkant eller kapa bladet.
Mig veterligen kostar de lika mycket som nystandard.