272 838 läst · 1 333 svar
273k läst
1,3k svar
Renovera suterränghus
Jag har fortfarande kvar stubben och en bit av stammen som jag tänkte göra en trädgårdstomte av(140cm lång) så jag bjuder på några färska bilder på bitarna, årsringarna har framträtt mera under den tiden sedan i höstas som det har fått på sig att torka och är nog vad du kallar för glesa!A AAkermo skrev:
Stubben är iallafall strax över 50 cm i diameter där den är kapad. Den har stått ensam mest omgiven av asfalt och buskar rätt nära husknuten och har med stor sannolikhet lagt någon eller några rötter in i avvattningsrören som stuprännan ansluter till!
Tack!mr.Ola skrev:Jag har fortfarande kvar stubben och en bit av stammen som jag tänkte göra en trädgårdstomte av(140cm lång) så jag bjuder på några färska bilder på bitarna, årsringarna har framträtt mera under den tiden sedan i höstas som det har fått på sig att torka och är nog vad du kallar för glesa!
Stubben är iallafall strax över 50 cm i diameter där den är kapad. Den har stått ensam mest omgiven av asfalt och buskar rätt nära husknuten och har med stor sannolikhet lagt någon eller några rötter in i avvattningsrören som stuprännan ansluter till!
Om jag fick till rätt så är den nånstans runt 95år. och med tanke på diametern så har den lagt på sej runt 5mm per år i snitt, ser ut att ha växt snabbare sista 30åren.
Men barken kan jag inte förklara för den som frågade om det tidigare, min tanke att den var yngre än så.
Blir ny tråd sen på den skulpterade tomten då
Jag hade personligen fällt träden på samma sätt som du valde att göra, med fällkilar och linor.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 97 inlägg
Off topic men här är en stol som min farfars far gjorde av en del av en tallstam. Den tallen stod på deras tomt på Skogsö (Satsjöbaden)
Den är i ett enda stycke så när som på sitsen som lagts dit efteråt. Charmig men inget vidare att sitta i. 50 cm i diameter, lagad ett par gånger med järnkrampor i ryggen eftersom den sprack.
Bara som ett exempel på vad man kan göra med gamla träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är i ett enda stycke så när som på sitsen som lagts dit efteråt. Charmig men inget vidare att sitta i. 50 cm i diameter, lagad ett par gånger med järnkrampor i ryggen eftersom den sprack.
Absolut värt en tanke!Serafim Dahl skrev:Off topic men här är en stol som min farfars far gjorde av en del av en tallstam. Den tallen stod på deras tomt på Skogsö (Satsjöbaden)
[bild]
Sen vet jag nog inte om jag är karl nog att få till en sådan fin stol..Serafim Dahl skrev:Off topic men här är en stol som min farfars far gjorde av en del av en tallstam. Den tallen stod på deras tomt på Skogsö (Satsjöbaden)
[bild]
Renoveringsnovis
· Nacka
· 97 inlägg
Lämna tråden så vi andra kan få läsa ifred nu.OlssonX skrev:
Hej
Klockan är på tok för mycket, vid denna tid borde jag sovit för länge sedan. Men det var för intressant att läsa igenom tråden.
Grymt bra jobbat. Nästan så att man känner sig lite slö själv.
//Mathias
Klockan är på tok för mycket, vid denna tid borde jag sovit för länge sedan. Men det var för intressant att läsa igenom tråden.
Grymt bra jobbat. Nästan så att man känner sig lite slö själv.
//Mathias
Liknande trådar
-
Renovera fönster i oktober?
Fönster & Dörrar -
Renovera bastuflotte
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Försäkra fritidshus med nyrenoverad ladugård
Försäkringar -
Hur renoverar man källare, steg för steg
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera och bo i undervåningen på ett 70-tals suterränghus