pacman42 pacman42 skrev:
Det hindrar ju inte folk från att bedriva opinionsbildning. Jag ser detta som ett gott initiativ oavsett om det är möjligt eller ej.
Opinionsbildning - för mera kärnkraft, jag skriver under direkt.

Men varför ska man bedriva "opinionsbildning" kring två specifika reaktorer som all tillgänglig info pekar på är döda?

Att lobba för att göra något som inte är möjligt gör bara att man flaggar att man saknar verklighetsuppfattning. Definitivt inget jag skriver under på.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Möjligt, är inte insatt MEN kärnkraftsverket står redan där så en ombyggnation borde rimligen gå hyfsat fort.
Problemet är att de inte "står där" längre. De har varit ur drift i 2 och 3 år.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Opinionsbildning - för mera kärnkraft, jag skriver under direkt.

Men varför ska man bedriva "opinionsbildning" kring två specifika reaktorer som all tillgänglig info pekar på är döda?
För att man då kan få ett tydligt svar på om de är döda och för att man då får upp frågan på bordet ännu en gång. Ju mer man diskuterar en fråga, desto mer lösningar och alternativ kommer upp på bordet.

Detta får man lära sig i ledarskapskurser, döda aldrig engagemang...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ska man vara krass så är ju det här inte sån typ av engagemang, att fylla i ett formulär på internet är ju något helt annat än det man kan bidra med som anställd eller delaktig i en organisation.

Hur många av de där tvåtusen personerna som skrivit under blir medlemmar (och betalar en 2-hundring om året i medlemsavgift) i "Rett-tvås vänner"? Försvinnande få. Hur många av de potentiella medlemmarna åker och ställer sig utanför och demonstrerar för "återstarten"?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
När det gäller reaktorerna så är problemet tydligen att de redan har sålt vissa delar som är svåra, tidsödande och dyra att få tag på. Det gör det dock inte omöjligt att lösa dock.

Jag är den första att skriva under på hur viktigt det är med engagemang men det skall åtminstone äga en gnutta realism, ett antal gånger har VD informerat i media att det är för sent att återstarta rektorerna. Kärnbränslet är bortfört, adekvat personal saknas och en mängd andra faktorer som gör det orealistiskt att det skulle kunna vara ett alternativ.

Gärna engagemang men irra inte omkring som Alice i underlandet ;)

Dessutom är det inte fel att kolla upp personen som står bakom uppropet, jag törs nog sätta en peng på att han har en massa andra intressen än att återstarta svenska kärnkraftverk, en ökänd person i mediavärlden.

Chang Frick – Wikipedia

Chang Frick – berättelsen om »Högerspöket« som byggt ett eget imperium (magasinetfilter.se)

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är att de inte "står där" längre. De har varit ur drift i 2 och 3 år.
”Bara” reaktorerna som ska till. Resten finns redan, byggnaden och rör osv. Osv. Borde bli bra mycket billigare mao.

kisumisu
Jag säger i
G Ganescha skrev:
”Bara” reaktorerna som ska till. Resten finns redan, byggnaden och rör osv. Osv. Borde bli bra mycket billigare mao.
Men vilket skick är byggnaden och rören?

Håller dem 20+år till?

harry73
G Ganescha skrev:
Jag vet inte så jag frågar bara, går det att installera nya reaktorer utan att riva byggnaden?

harry73
Nu är oskarshamn i drift igen och imorgon ligger priset i se4 på 2 kr i timmen.

Vi klarade det!

harry73 harry73 skrev:
Nu är oskarshamn i drift igen och imorgon ligger priset i se4 på 2 kr i timmen.

Vi klarade det!
Det beror väl på vilken effekt man lastar nätet med.

Edit: Vad du menar är att snittpriset för alla timmar är 2kr/kWh. Under dagen ligger det högre än i dag.

harry73
D Daniel 109 skrev:
Edit: Vad du menar är att snittpriset för alla timmar är 2kr/kWh. Under dagen ligger det högre än i dag.
Vad bra att du förstod vad jag menar, då formulerade jag mig tillräckligt tydligt :rofl:

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte så jag frågar bara, går det att installera nya reaktorer utan att riva byggnaden?
Och hur mycket skulle man eventuellt spara på det? Antingen får man installera exakt samma reaktortyp som man redan hade - som gissningsvis inte tillverkats på 30+ år - eller så får man en bunt tråkiga begränsningar på sin nya reaktorkonstruktion för att den ska passa i byggnaden man redan har ståendes. Plus att det kanske blir besvärligt om man vill ha nya säkerhetsfunktioner som en "core catcher" i sin design. Jag gissar bara, men jag tror inte att byggnadens existens sparar så mycket pengar. (Däremot är det förstås kanonbra att ställverk och anslutning till elnätet redan finns på plats i rimliga dimensioner. Kanske kan man även återanvända kylvattendelarna utanför byggnaden om man har tur?)

harry73 harry73 skrev:
Vad bra att du förstod vad jag menar, då formulerade jag mig tillräckligt tydligt :rofl:
Även om jag skulle förstå även en rebus är det inte ett lämpligt sätt att formulera sig på. Om elen kostar 2kr/h så är det förbrukning gånger pris. Inte pris per energimängd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.