harry73
D Daniel 109 skrev:
Även om jag skulle förstå även en rebus är det inte ett lämpligt sätt att formulera sig på. Om elen kostar 2kr/h så är det förbrukning gånger pris. Inte pris per energimängd.
Ok, nu förstår jag :rofl: har tydligen inte kontroll läst mitt inlägg inte ens efter ditt kommentar. Får skylla på autokorrekt :oops:

harry73 harry73 skrev:
Ok, nu förstår jag :rofl: har tydligen inte kontroll läst mitt inlägg inte ens efter ditt kommentar. Får skylla på autokorrekt :oops:
fast det är nog bara du som kan avgöra om du har rätt eller inte, om jag inte missat att du uppgivit din förbrukning i morgon.
dvs ditt elpris kan mycket väl landa på 2 kr i timmen, det hänger ju på priset per kWh och din förbrukade energi under dygnet.

T TobbeP skrev:
Jag har med en magkänsla av att priset kommer att jämna ut sig över landet utifrån utbyggnaden av överföring.

Däremot känns det lite provocerande att under senaste typ 60-80 åren har Norrland fått ansvara för för stora delar av landets energiförsörjning genom att släppa till landskapet till utbyggnad av först vattenkraft och nu senaste trettio åren även "förskönat" naturen med vindkraftsparker som på många platser dessutom placerats i områden som är varit klassade som naturskyddsområde med hänvisning till att vindkraftverk förorenar inte miljön - hur området behandlas under byggnationen verkar däremot inte räknas.

Med det sagt så är jag inte negativ per automatik till vindkraft, men det sticker i ögonen när kommuner i södra Sverige nekar utbyggnaden av vindkraft (senast var det väl utanför Göteborg i september då kommunen nekade havvind som skulle motsvara en hel kärnreaktor) och hänvisar till att dom inte vill förstöra lokala miljön...samtidigt ska vi dra hundratals mil ledningar rakt igenom landet för att tillgodose energibehovet i södra delen av landet med kraft producerad helt uppifrån Piteå(!) där nu landets största vindkraftpark byggs.

Helt hål i huvudet i min värld.

Tidigare har åtminstone norra delen av landet haft billigare elpriser som man kan se som en form av kompensation, vilket även behövs utifrån att behovet av uppvärmning är betydligt större jämfört med södra delen - men iom utbyggnaden av kraftöverföring jämnas priserna ut, och tyvärr får inte södra landet våra lägre priser utan vi får istället glädjen att betala liknande eller samma pris som södra...även om det är som i vårt fall då vi har 250m till vattenkraftverket.

Då blir jag fanimig sur.
Vindkraft ska byggas där det passar bäst samt stör så få som möjligt, det är därför du inte hittar dessa nära storstäder.

Sen har man inte rätt att klaga på saker om den saken man irrieterar sig på fanns där först, det gäller allt från vattenkraftverk till flygplatser.

D _DE skrev:
Vindkraft ska byggas där det passar bäst samt stör så få som möjligt, det är därför du inte hittar dessa nära storstäder.

Sen har man inte rätt att klaga på saker om den saken man irrieterar sig på fanns där först, det gäller allt från vattenkraftverk till flygplatser.
ditt sista påstående tar dock inte hänsyn till förändrgar i förutsättningar för driften.
t.ex - att utöka storleken på en damm? är det nåt man ska få protestera mot?
vattenkraftverk som i efterhand visat sig ha större miljöpåverkan än vad de ursprungliga tillstånden tillät?
flygplatser där man utan förvarning ändrar reglerna för inflygningen så att inflygningslederna är betydligt bredare och flackare?
flygplatser där man tvingar bort privatflyg (som bullrar relativt lite) till förmån från trafik- och fraktflyg (som bullrar relativt mycket mer)?

men det är klart, man kan ju bygga vindkraftverk på de mer centralt belägna flygplatserna - då slipper man ju ta hänsyn till bullerkrav och dessutom slipper man sanera marken där slygplatsen legat :)

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
D _DE skrev:

Stadsnära finns det redan så mycket störningar. Så frågan är om ett vindkraftverk förvärrar något.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
D _DE skrev:

Vindkraft ska väl byggas där den bäst BEHÖVS. Dvs i närheten av stora befokningsscentra i den del av landet som idag har för låg produktion av el. Förslagsvis i havet utanför Stockholm.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
El är lätt att flytta. Så det är inte nödvändigt.

D Daniel 109 skrev:
Nja, det kostar stora pengar och tar lång tid att bygga ledningar för att flytta stora mängder elenergi.

Ju kortare distanser desto billigare blir elen.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som inte är nödvändigt?????

harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det kostar stora pengar och tar lång tid att bygga ledningar för att flytta stora mängder elenergi.

Jag skulle bli väldigt glad om man lyckas bygga de planerade vindkraftparker i Öresund och Östersjön utanför Skånes kust, men skulle inte heller motsätta mig bygglov för nya vindkraftverk här i närheten (inom min synfält)

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Bygger du intermittent kraft lokalt behöver du i vilket fall lika mycket ledningar till andra kraftkällor.

M Myckling skrev:
Vad är det som inte är nödvändigt?????
Att bygga kraftproduktion lokalt. Om du tittar på vad som sades precis innan min kommentar så får du ett sammanhang.

D Daniel 109 skrev:
Bygger du intermittent kraft lokalt behöver du i vilket fall lika mycket ledningar till andra kraftkällor.
Ja, men de kan gå åt många olika håll i så fall (exempelvis Danmark, Polen, Tyskland, Norge osv). Men i grunden har du ju helt rätt rörande den delen. Att bygga vindkraft i Norrland hjälper dock inte de södra 40 procenten av landet ändå utan ännu fler ledningar. Pumpkraft hade kunnat göra stor skillnad, bara man hittar någonstans att pumpa också. Vill man bygga mycket mer vindkraft så måste man lösa lagringen av energin också.

Pumpkraft brukar byggas för ca10h drift. Så de hjälper inte för vindfria perioder. De funkar för dygnsutjämning.

D Daniel 109 skrev:
Pumpkraft brukar byggas för ca10h drift. Så de hjälper inte för vindfria perioder. De funkar för dygnsutjämning.
Det beror i huvudsak på att man har för små dammar på den ena eller på den andra sidan. Hade vi kunnat använda Vänern eller Vättern så hade det varit en helt annan sak...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.