41 259 läst · 388 svar
41k läst
388 svar
Rekordpriser på el i januari
Om det bara funnits två lika dana sjöar bredvid varandra på olika höjd så. Men finns inga sådanns lägen vad jag vet.
Det var jag som skrev precis innan din kommentar men jag fattar fortfarande inte sammanhanget i det du skriver. Var det ett svar på min kommentar eller något annat?D Daniel 109 skrev:
Och om el är så lätt att flytta, varifrån kommer då flaskhalsavgifterna från?
De behöver inte vara likadana, den mindre av dem ställer dock kraven på hur mycket vatten man kan pumpa. Det finns ju fantasier om att pumpa vatten mellan Vänern och Vättern, inte helt orimligt skulle jag säga, men avståndet mellan dem är lite för långt (runt 5 mil). Fallhöjden är runt 45 meter från Vättern till Vänern. Man skulle eventuellt kunna gå via sjön Skagern, men sen blir det svårare.D Daniel 109 skrev:
Bergtunneln man skulle behöva bygga mellan Skagern och Vättern skulle behöva vara rätt grov i diameter och väldigt slät för att det skall löna sig. Dessutom så kan man inte använda sjön Unden då den är betecknad som riksintresse (pga att 40% av inflödet kommer genom dess botten).
Vill man istället lösa frågan så blir det en tunnel på som ungefär får följa Göta kanals dragning mellan Mariestad och Karlsborg (egentligen de tre milen till Tåtorp då Viken vid Karlsborg bör gå att lösa med separata pumpar), men det är ju rätt orealistiskt det också:
En hel del påverkan på naturen lär det dock bli vilket gissningsvis inte är acceptabelt...
Varifrån tror du vattnet i Vättern kommer ifrån?
Man vill inte pumpa in vänervatten i Vättern.
Man vill inte pumpa in vänervatten i Vättern.
Gissa varför jag skrev den sista meningen...D Daniel 109 skrev:
Det finns dock allvarliga diskussioner om att göra detta, men diskussionerna kommer aldrig att lämna diskussionsstadiet. Men det hade varit bra att kunna använda billig vindkraft till att pumpa vatten på detta sätt. Vattendomarna kommer dock inte att tillåta det som skulle krävas...
I exemplet jag hänvisade till så vägrade kommunen att ge tillstånd för utbyggnad av *havvind*, och givet att jag har tillbringat mer än de senaste femton åren av mitt yrkesliv ute på havet så tycker jag att jag kan uttala mig i frågan om det är blåsigt på sjön.D _DE skrev:
Jag menar heller inte att jag har klagat på att det finns vattenkraftverk i vår omedelbara närhet, utan att vi betalar samma pris som Tyskland för strömmen som produceras inom synhåll för oss.
Det är bar två fel med den.D Daniel 109 skrev:Nej, det är den inte. Inser man inte modellens fördelar saknar man mycket kunskap i ämnet.
Att basera den på historisk data medför att man inte minskar incitamentet att spara på el. Något som är mycket viktigt. Det förra stödet missade fullständigt på den punkten.
Att det är baserat på kända kostnader gör att man vet vad stöder kommer att kosta. Dessutom ger det förutsättning för snabbare utbetalning.
1. De som fick utbetalt ca. 6000 kr får ytterligare betalt vilket jag tycker är fel.
2. De som har fast elpris får samma ersättning som de som har rörligt, jag vet en som betalar 48 öre/KWh och får 79 öre för använd el mellan 1 okt 2021 och 30 sep 2022.
Detta tycker jag är fel och hade staten låtit el bolagen som har alla som kunder låtit de styra ut betalningarna till de som skall ha, så hade de även kunnat reglera bort det som redan är utbetalt samt om man inte har betalat mer än 79 öre / KWh så får man inget precis som i elområde 1 och 2
Även om elstödet inte är helt perfekt, kommer det att ge oss helt andra förutsättningar för att kunna betala energiräkningar och samtidigt ha lite reserv kvar till resten av året eller nästa vintern.C cpalm skrev:
Det kanske är fler fel men de 2 som jag tog upp, var som det var tidigare med retroaktiva barbidrag till alla invandrare som kom till Sverige. de fick utbetalt barnbidrag för alla barn de hade med sig så de hade några extra barn som inte var deras och som var nästan vuxna så fick de mycket pengar sedan när de inte fick mer bidrag så fick de barnen klara sig själva.C cpalm skrev:
Även det tidigare bidraget gick endast till privatpersoner företag fick inget.
Nu skall försäkringskassan betala ut som inte har någon kännedom de som har fått eller inte har betalat över 79 öre/KWh och dessutom så har de inte några konton att betala ut pengarna till. Elbolagen har kännedom om sina kunder och kan avräkna pengarna antingen mot obetalda fakturor eller framtida kommande fakturor eller så kan de anmoda sin kund om ett konto eller Bg, då kan inte någon få pengar utbetalt på felaktiga grunder som FK är mycket duktiga på att göra bara att läsa om hur många miljoner som betalas ut felaktigt till assistansbolag ja det finns fler exempel.
Det spelar ingen roll hur man utformar ”elstöd”. Det blir alltid snedvridet och vissa drabbas/gynnas mer än andra. Så vissa kommer alltid att klaga.
Och så löser det inga problem, utan är mer som att sätta plåster på hudcancer. Man försöker dölja problemet så länge det går.
Själv är jag kluven, hoppas delvis på en mild vinter och att det går att hanka sig igenom den, men hoppas även delvis på en riktig vargavinter, så att bristerna i samhället avslöjas på riktigt. Då kanske – kanske – det går att få opinion för något konstruktivt, vad det nu kan vara. Eller så blir det tvärtom och man får opinion för något riktigt otäckt, när folk vänder sig till demagoger som lovar ”handling”.
Men så klart, det skulle vara rejält smärtsamt om/när man tvingas rycka plåstret...
Och så löser det inga problem, utan är mer som att sätta plåster på hudcancer. Man försöker dölja problemet så länge det går.
Själv är jag kluven, hoppas delvis på en mild vinter och att det går att hanka sig igenom den, men hoppas även delvis på en riktig vargavinter, så att bristerna i samhället avslöjas på riktigt. Då kanske – kanske – det går att få opinion för något konstruktivt, vad det nu kan vara. Eller så blir det tvärtom och man får opinion för något riktigt otäckt, när folk vänder sig till demagoger som lovar ”handling”.
Men så klart, det skulle vara rejält smärtsamt om/när man tvingas rycka plåstret...