41 269 läst · 388 svar
41k läst
388 svar
Rekordpriser på el i januari
Så är det nog. Därför vi fått lida av höga elpriser och lär nog göra ett bra tag om det här fortsätter.harry73 skrev:
Det är enorma problem i Finland med elen. Dem har dessutom haft enhetligt pris i hela landet område 3 och 4 priser. Importen från Ryssland har stoppats... kärnkraft beroende av ryssar och sedan även dem haft problem med gamla kärnkraftverken....känns ibland som lite sabotage hur nu flera länders kärnkraft havererar...
Vet dock inte hur dem lyckats bygga länken till Helsingfors från norr, när Sverige inte lyckas bygga inom sitt eget land.
Synd man inte har sin morfar kvar i livet. Han visste en hel del hur elen var i Finland. Fast skillnaden är ju att Lappi är mer eftertraktad område till Helsingfors bor än vad Norra Sverige är för 08.....så har väl satsats mer
Redigerat:
Sabotage var väl att ta i... är det inte så att de kärnkraftverk som har problem är gamla? I så fall handlar väl sabotaget om bristande/eftersläpande underhåll och dålig framförhållning i beställande av komponenter? Dvs den vanliga kvartals- och jit-ekonomin med brist på konsekvenstänkande som präglat både företag och offentlighet de senaste 25-30 åren. Riktigt illa vore det om nya komponenter håller sämre kvalitet, då går det ju inte riktigt att veta när de ger upp heller.kisumisu skrev:
Så är det nog. Därför vi fått lida av höga elpriser och lär nog göra ett bra tag om det här fortsätter.
Det är enorma problem i Finland med elen. Dem har dessutom haft enhetligt pris i hela landet område 3 och 4 priser. Importen från Ryssland har stoppats... kärnkraft beroende av ryssar och sedan även dem haft problem med gamla kärnkraftverken....känns ibland som lite sabotage hur nu flera länders kärnkraft havererar...
Vet dock inte hur dem lyckats bygga länken till Helsingfors från norr, när Sverige inte lyckas bygga inom sitt eget land.
Synd man inte har sin morfar kvar i livet. Han visste en hel del hur elen var i Finland. Fast skillnaden är ju att Lappi är mer eftertraktad område till Helsingfors bor än vad Norra Sverige är för 08.....så har väl satsats merMärks på många andra saker också. Sen är ju landet kortare än Sverige.
Men sabotage? Njae
Generellt är det riktigt att de flesta kärnkraftverk är gamla, just det som Finland har problem med är helt nytt höll jag på att säga...till jag kommer på att vid det här laget är det väl snart tjugo år, det har bara inte kommit igång med driften ännu.S sunqan skrev:Sabotage var väl att ta i... är det inte så att de kärnkraftverk som har problem är gamla? I så fall handlar väl sabotaget om bristande/eftersläpande underhåll och dålig framförhållning i beställande av komponenter? Dvs den vanliga kvartals- och jit-ekonomin med brist på konsekvenstänkande som präglat både företag och offentlighet de senaste 25-30 åren. Riktigt illa vore det om nya komponenter håller sämre kvalitet, då går det ju inte riktigt att veta när de ger upp heller.
Men sabotage? Njae
Och "ryskt". Så det är väl bara dåligt byggt.T TobbeP skrev:
Man börjar ju undra när alla felar och Finland har inte haft nån avveckling i den meningen som Sverige , Tyskland, Frankrike haft....S sunqan skrev:Sabotage var väl att ta i... är det inte så att de kärnkraftverk som har problem är gamla? I så fall handlar väl sabotaget om bristande/eftersläpande underhåll och dålig framförhållning i beställande av komponenter? Dvs den vanliga kvartals- och jit-ekonomin med brist på konsekvenstänkande som präglat både företag och offentlighet de senaste 25-30 åren. Riktigt illa vore det om nya komponenter håller sämre kvalitet, då går det ju inte riktigt att veta när de ger upp heller.
Men sabotage? Njae
Pyhäjärvi skulle väl byggas av Ryska delar och ligger nu i malpåse pga kriget.
Nä många länder har gjort misstag. Misstag på sitt vis.
Blir intressant se om allt det här leder till nån egen folkrörelse eller vad man ska säga. Många är i alla fall sura och besvikna på politikerna.
Inte minst här i Norrland. Alla har inte ens hunnit fatta det här riktigt. Finns dem som har fortfarande gynnsamma avtal från förra året. Säkert så även i område 3 och 4.
https://hbwebben.se/skyhoga-elpriser-i-norrbotten/
Gjorde själv också riktigt dumt val. Fick innan sommaren erbjudande om att förlänga 1 år med 80öre alternativt 3 år med 110öre. Tyckte det var rent ocker när jag hade tidigare nåt på 45öre. Nu tecknade jag 3 år för 194öre... ingenting förvånar mig inte längre.
Redigerat:
Det är Ryssar som skulle bygga det nya och har för mig jag läste någonstans att det åtminstone används i alla fall rysk bränsle i befintliga.C cpalm skrev:
Jag säger dock inte att de skulle vara dåliga pga det. Ryssland har ju varit ett land för atomkraft. Sen att det finns en och annan Tjernobyl reaktor är en sak och även den olyckan berodde på mänskligt fel man stängde av säkerheten.
Finns tom en gammal propagandafilm den fredliga atomen, men som ändå väldigt intressant...det är när Prypiat byggs och innan katastrofen.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Du är medveten om att det inte finns något som tyder på att det ens är tekniskt möjligt att "återstarta" R1 och R2, utan att det snarare blir "återuppbygg"?
Det hindrar ju inte folk från att bedriva opinionsbildning. Jag ser detta som ett gott initiativ oavsett om det är möjligt eller ej.Dan_Johansson skrev:
Jag hade fått för mig att delar av verket kom från ryssland, men efter att ha läst inlägget av @kisumisu och googlat, kan jag bara konstatera att det var det näst värsta alternativet - franskt. (I mitt tidigare liv var franska lösningar ineffektiva och ogenomtänkra och brittiska var gjorda bakvänt men fungerade bra).C cpalm skrev:
Även om nu siemens är med på ett hörn.