41 272 läst · 388 svar
41k läst
388 svar
Rekordpriser på el i januari
Det är svårt att läsa på om något som helt enkelt inte stämmer. Det handlar om spänningsreglering, inte svängmassa i det här fallet.
Det är inte vad som påstås från diverse håll. Sen är jag inte säker på att alla som pratar om hur svängmassa begränsar överföringskapaciteten har koll på hur det hänger ihop.D Daniel 109 skrev:
Inklusive undertecknad får man väl säga, men jag tror det har något att göra med att det av stabilitetsskäl finns en gräns för hur stor andel svängmassa i ett nätområde som får komma från en och samma källa, så att man inte tappar den "transienta" frekvensregleringen om den källan faller ifrån. Av samma anledning nedreglerar man tydligen ibland O3.
Undra om det kommer en ny rivningsperiod som på 60-70 talet....?D DMG55 skrev:Hej Lutte och andra som bryr sig om el kostnader! Jag bryr mej inte alls! Jag har byggt och bor i ett Passivhus Plus! Info källa:
[länk]
I många år försöker jag väcka intresse i Sverige för Passivhus utan resultat... Jag oftast undrar: hur mycket får jag tillbaka från elbolaget! Ok, det varierar och nu gäller BRIST om sol och el från solceller. Det STÄMMER! Men räknar man på hela kalender år då får man... överslott! Mitt hus behöver: 160m2 x 15 kWh blir det ca 2400kWh per ÅR!!! Tyvärr tillkommer elstolpe och laddning av elbilar... då blir det lite sämre...
Men PV från taket (12kWpeak) ger mig ca 11MWh per år! så jag överlever på min el! Det blir bättre nästa år
när jag förbättrar hela systemet. Återkommer om det nästa år. DMG
Ingen har längre råd bo i dagens normhus. De som envisas inte riva drivs ut med höga priser på el och annan uppvärmning. Smart drag av staten....ännu smartare än fastighetsskatt.
Följer själv på tuben en kanal tinyhouse. Häftiga byggen på små kvm som man värmer lätt med små medel. Mycket lockande faktist, alternativ 2 dra till Spanien eller nåt annat land där man inte behöver tänka på uppvärmingen eller ens snöplogning och där solpaneler fungerar året runt
Redigerat:
Nej, det finns ingen gräns för hur mycket svängmassa som får komma från en källa. Däremot måste nätet klara att den största produktionsenheten faller från. Det har medfört att man tvingats reglera ner i vissa lägen. Man kan ju vid ett sådant tillfälle inte tillgodoräkna svängmassan i den aktuella enheten.
Det är exakt det jag försökte säga, förutsatt att man räknar en matande överföringsförbindelse som en produktionsenhet.D Daniel 109 skrev:
Ser ut som att de riktigt höga elpriserna (8-10kr/kWh) kommer nu på måndag enligt sydsvenskan och kan bestå vintern ut. Undrar om det inte är det de faktiskt försökte säga på pressträffen förutom upprepandet att spara el....C cpalm skrev:Lite så jag också uppfattade det. Lite lustigt att kalla till pressträff där man skall presentera åtgärder "som syftar till att dämpa elpriser" och så blir det inga åtgärder presenterade
Också lite lustigt hur Johan Pehrson verkade fått sitt manus 5 minuter innan och hur uppenbart obekväm Ebba blev över frågan vad hon själv gjorde. Var nog det längsta icke-svar jag hört...![]()
Ska jag vara ärlig orkade jag inte se hela...
Nu börjar det se riktigt mörkt ut. Hur fan ska man kunna lämna offerter på jobb i snickeriet öht, när man pratar om 8-10 kr/ kWh? Månadskostnaden kommer hamna på minst 50". Jag förstår naturligtvis att det "bara" är att höja priset, det innebär dock prishöjningar på ca 20%. Men det är väl så det ser ut.
Ja egentligen ingeting förutom då att folk skulle spara mera på el.Men dom intervjuvade madde igår och hade inget annat heller att komma med.Sedan tycker jag varför kan man inte slopa skatten som svantesson föreslog och tycker det borde kunna generera pengar snabbare.C cpalm skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderaterna-vill-slopa-skatten-pa-el-i-vinter
Redigerat:
Åtgärderna var att folk skulle spara och att de drar igång all värmekraft som finns att tillgå samt har ökat överföringen från södra Norge (som jag trodde matades från Sverige).C cpalm skrev:
Det är väl ungefär vad som är möjligt att göra med kort varsel oavsett vilka som styr.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ni får tänka på att vi fyller ladan (statskassan) ganska fort nu när skatten följer med elpriset. 25% moms på 500 öre är lite mer än 25% moms på 50 öre. Fast det gäller å andra sidan på ALLT som säljs i landet med moms. Det blir en välfylld lada som sossarna tar över vid nästa mandatperiod.
Momsen är ett nollsummespel så länge folk drar in på annan konsumtion för att priserna på energi är höga.M Markarbetaren skrev:
Enda som ökar momsintäkterna är ett minskat sparande .