F Fideliox skrev:
Vi har samma regler.
Det är generellt tillåtet att elda för uppvärmning men vissa kommuner försöker begränsa trivseleldning, vilken kommun gäller det?

L Liljeros skrev:
Tröttnar kommunen kommer du få ett föreläggande, men det är ju inte så att dom har eldningsspioner på kommunen. Finns nog saker som är mer prioriterade, det är inte långsiktigt hållbart om var i varannat hus i en tätort eldar för värme, blir ingen vidare luft till sist.
Nog är det väl så kallad 'trivseleldning' man från kommunalt håll vill minska? Eldning för uppvärmning är nog det som kommer rädda oss de kommande åren då det saknas el eller priset är för högt.

B b8q skrev:
Jag skulle gärna elda oftare i braskaminen men nu är det ju så (liksom i de flesta storstadskommuner) att vi bara får elda två gånger i veckan, max 4 timmar varje gång.

Jag får spara nästa brasa till helgen, då det ska bli kallare.
elda på, ingen som bryr sig

C
V växelventil skrev:
Skulle det varit skillnad om madde och gänget hade vunnit valet?[länk]

Kan man ju fråga sig om inte hela svenska folket blivit lurade.:rolleyes:
Apropå pressträffen i morse, vilka åtgärder var det egentligen som presenterades?

F
F fribygg skrev:
Det är generellt tillåtet att elda för uppvärmning men vissa kommuner försöker begränsa trivseleldning, vilken kommun gäller det?

Ja reglerna gäller vanlig kamin. Har du pellets eller vedpanna så är det fritt fram. Men alla hus här har VP och sedan kamin för mys.

F Fideliox skrev:
Ja reglerna gäller vanlig kamin. Har du pellets eller vedpanna så är det fritt fram. Men alla hus här har VP och sedan kamin för mys.
Nå har man en vettig kamin med katalysator kan man elda även i en lokaleldstad i princip utan rök för bostadsuppvärmning.

C cpalm skrev:
Apropå pressträffen i morse, vilka åtgärder var det egentligen som presenterades?
Inget alls vad jag hörde. Det enda man gjorde var att säga att läget är katastrof och det är sossarnas fel. Myndighetsrepresentanterna gav en klart mer balanserad bil och var inte alls lika alarmistiska.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Tar vi nu elprisstödet, är anledningen att ni inte får ett elprisstöd, att den baseras på förra årets elpriser och betalas med förra årets flaskhalsavgifter. Ni hade ett lågt elpris förra året/vintern och framförallt betalade ni inte flaskhalsavgifter, så det går inte att betala flaskhalsavgifter tillbaka till er.
M Markarbetaren skrev:
det är pengar som vi i SE3 och SE4 redan har betalat som vi nu får tillbaka
Nu kanske jag har missuppfattat men..
Förra vintern kompenserades med det då något konstigt utformade stödet.
SE1 SE2 fick det, oförtjänt, också.

Det ni nu får utbetalt är FÖR DENNA VINTER. Varifrån pengarna kommer är oväsentligt.
Storleken på det bidraget baseras dock på den förra vintern, förenklat.

Här i SE2 så får vi ingenting för denna vintern trots att vi hittills detta år haft:
April, Maj, Juni, Augusti, oktober ca 2x historiska elpriset
September ca 3x elpriset
Och November landade på 4x elpriset..
Inledningen på December är inget vidare munter heller med 8x elpriset.

Och ja, vi har haft sett till storlek ett lägre kWh-pris än SE3 SE4.
Men väger du in faktorer som mycket större energibehov pga kallare klimat så är inte kalkylen lika rolig längre.
Som extra grädde på moset så blev precis nu en omfattande förstärkning av snitt 2 klart, dvs stamnätet mellan SE2 - SE3.

Alla söderut som har ett årligt uppvärmningsbehov av sina oisolerade stenhus som överstiger 28kWh/m² kan bara dra käpprätt åt helvete. Ni har varit naiva..
28kWh/m²/år är vad jag själv förbrukar i min -70 tals kåk placerad på en fjälltopp i Norrlands inland.

Sa jag att jag är förbannad..
Och frustrerad..
Ville mest bara skriva av mig.
Jag mår bra nu :rofl:

Något som tål att upprepas för vissa är att en utbyggnad av stamnätet inte ger lägre priser i SE3 SE4, den enda effekten är att SE1 SE2 får tysklandspriser.

Ja jag stavade tyskland med litet t. Dom förjtänar inget stort t. :poop:

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
Tänkte fråga panelen här innan jag kryper till korset = går tillbaka till Vattenfall.

Tibber etc timavtal bye bye för min del.....varför?! Jo pga att priset är INTE billigare på natten och är svindyrt konstant flera dagar i sträck oavsett om klockan är 8 på morgonen eller 1 på natten! Sedan vara billigare några hela dagar oavsett tid!

Jag ser att Vattenfall ger bara 1års avtal nuförtiden.

Men finns Telinet, Stockholms Elbolag, Svealands Elbolag, Cheap Energy...som ger 3års avtal för billigare peng än Vattenfall 1 år! Men finns det någon erfarenhet här om dessa bolag?
Läste i någon gammal tråd om Stockholms Elbolag att dem felfakturerat....är det sådant dessa nixbolag gör, kan dem ändra priset fast man bundit 36 månader om t ex regeringen bestämmer att samma elpris ska vara i hela landet?
Dem kan säkert gå i konkurs och då blir det nya avtal fast kunden bundit 36 månader?

En annan sak jag funderat på att finns det i Sverige Elbolag som ger verkligen billigare el nattetid...alltså på bestämda tider t ex mellan 22-06 att det ALLTID är precis samma fasta pris...men billigare än dagtid, inte som med Tibber där varenda timme varierar från dag till dag?

Ni kanske undrar varför jag vill binda 3år. Det är pga den här jädrans inflationen (El lär nog inte bli billigare när allt blir dyrare) och pga att det talas om att införa samma elpris i hela landet! Vilket nog innebär att t ex 2kr kWh är billigt i slutändan....vet en i 08 område som har 4kr och jag har idag med Tibber ännu dyrare fast jag bor i elprisområde 1.

Redigerat:
T
Världens bästa land som inte fungerar. Hur underbart är det inte efter decennier av kritiker till idiotsystemet att få rätt.

C
D Daniel 109 skrev:
Inget alls vad jag hörde. Det enda man gjorde var att säga att läget är katastrof och det är sossarnas fel.
Lite så jag också uppfattade det. Lite lustigt att kalla till pressträff där man skall presentera åtgärder "som syftar till att dämpa elpriser" och så blir det inga åtgärder presenterade :thinking:

Också lite lustigt hur Johan Pehrson verkade fått sitt manus 5 minuter innan och hur uppenbart obekväm Ebba blev över frågan vad hon själv gjorde. Var nog det längsta icke-svar jag hört... :crysmile:

• Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad har svängmassan med överföringsförmågan att göra?
Det är väl spänningsregleringen som är avgörande?
Generatorer med stor svängmassa ser till att "absorbera" små frekvensförändringar och håller nätet stabilt på 50Hz.
När nätet är stabilt kan man överföra max i ledningarna. Det finns mycket att läsa om detta ämnet, men det är rätt komplicerat. T.ex har man inte kunnat köra den förhållandevis nya sydvästlänken på full kapacitet ännu p.g.a detta.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nu har du nog missförstått. Frekvensen är samma i hela nätet. Det finns ingen frekvensavvikelse i Skåne. Det är inte det det handlar om. Svängmassa är också en viktig parameter, men den påverkar inte överföringsförmågan inledningar.

L Lutte skrev:
Det fattar nog alla, förutom majoriteten av alla röstberättigade.

Tänker onekligen på denna gällande valfläsk
[bild]
Hej Lutte och andra som bryr sig om el kostnader! Jag bryr mej inte alls! Jag har byggt och bor i ett Passivhus Plus! Info källa:

https://passivehouse-database.org/index.php?lang=en#d_6438

I många år försöker jag väcka intresse i Sverige för Passivhus utan resultat... Jag oftast undrar: hur mycket får jag tillbaka från elbolaget! Ok, det varierar och nu gäller BRIST om sol och el från solceller. Det STÄMMER! Men räknar man på hela kalender år då får man... överslott! Mitt hus behöver: 160m2 x 15 kWh blir det ca 2400kWh per ÅR!!! Tyvärr tillkommer elstolpe och laddning av elbilar... då blir det lite sämre...
Men PV från taket (12kWpeak) ger mig ca 11MWh per år! så jag överlever på min el! Det blir bättre nästa år
när jag förbättrar hela systemet. Återkommer om det nästa år. DMG

D Daniel 109 skrev:
Nu har du nog missförstått. Frekvensen är samma i hela nätet. Det finns ingen frekvensavvikelse i Skåne. Det är inte det det handlar om. Svängmassa är också en viktig parameter, men den påverkar inte överföringsförmågan inledningar.
Struntprat. Svängmassan är avgörande för att hålla frekvensen stabil. Stabilt nät är i sin tur avgörande för att överföringskapaciteten ska kunna hållas hög. Läs på.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.