A
A Abies koreana skrev:
Äntligen någon som sätter ord på på det jag undrat över när jag läser trådarna här - kärnkraft, kärnkraft, kärnkraft, även politiken skanderar kärnkraft...men det hjälper inte att vifta med falukorv, det hjälper inte ens att tro på Gud för vi har ingen kärnkraft som kan hjälpa oss nu och ingen Gud heller för den delen. Det är nu vi behöver hjälp.
Jag har inget emot kärnkraft men alla som skriker om kärnkraft nu, var har ni hållit hus det senaste decenniet? Om landets energipolitik har varit så fel, varför har ni väntat tills nu? Energiministern är lika saktfärdig, vad har hindrat henne att driva opinion för kärnkraft under alla år hon suttit i riksdagen, inte ett pip har nått mina öron. Nu försöker hon blanda bort korten genom att i varje uttalande hon gör hänvisa till tidigare regering som nedmonterat energisystemet. Käcka oneliners har hon slutat leverera - alltid något men avsaknaden av både bildning och utbildning blir förfärande övertydlig. Och jo, jag vet att det finns ett batteri med sakkunskap runt ministrarna men det förutsätter såväl mottaglighet som ödmjukhet samt villiga öron.
Kan inte prata för andra men har påtalat vikten av kärnkraft i 20 år
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
M mnils skrev:
Det är väl ungefär vad som är möjligt att göra med kort varsel oavsett vilka som styr.
Vet inte om jag tycker 1½ år är direkt kort varsel...
 
harry73
Holland vill bygga en ny reaktor och regeringen räknar med att ingen vill bygga en ny reaktor om man inte bidrar med 5 miljard euro. Tanken är att alla ska betala ett kärnkraftstillägg på sin elräkning tills reaktorn är färdigt
Därefter har befolkningen betalat för en reaktor de inte äger och någon annan får göra vinst med den.
Låter som en bra plan *NOT*
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Krokben
Ibland önskar man att man kunde ordna en ny planet till alla grönsaksaktivister och godhetsknarkare och låta folk som kan se objektivt på situationer rå om sig själva. Jag syftar mest på klippet som visades tidigare i tråden.
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:
Lyssna på professor Jan Blomgren så förklarar han det på ett sätt som en lekman möjligen kan förstå.
[media]
Jag har inte tid att stirra på honom i två timmar.
Han är inte professor i elnät direkt.

C cpalm skrev:
Det är exakt det jag försökte säga, förutsatt att man räknar en matande överföringsförbindelse som en produktionsenhet.
Det var inte vad du skrev.
 
V växelventil skrev:
[bild]

Det måste väl finnas flera el bolag som kan erbjuda samma tjänst som står här?Nu kan jag se vilka vad mina kostnader kwh i 1 år framåt och verkar märkligt om inte fler bolag kan erbjuda samma tjänst.
Det finns fler elbolag som erbjuder s.k. förvaltat elavtal, vilket Linde smart verkar vara. Men deras uppgift om vad elpriset beräknas vara om 1 år är ju bara en prognos baserat på den information som finns tillgänglig i dagsläget och inte någon utfästelse från deras sida. Vill man verkligen veta priset i förväg är det bara fastpris som gäller.

Däremot förstås ändå smidigt att de erbjuder en sådan prognos.
 
M Mikael 81 skrev:
Det finns fler elbolag som erbjuder s.k. förvaltat elavtal, vilket Linde smart verkar vara. Men deras uppgift om vad elpriset beräknas vara om 1 år är ju bara en prognos baserat på den information som finns tillgänglig i dagsläget och inte någon utfästelse från deras sida. Vill man verkligen veta priset i förväg är det bara fastpris som gäller.

Däremot förstås ändå smidigt att de erbjuder en sådan prognos.
Ja och faktum är att det priset jag betalar/månad stämmer bra vad prognos förutspådde än så länge.
 
K Krca skrev:
Hade runt 10k i månaden december-mars förra vintern . Blir kul och se hur det är att bo på gatan i framtiden . För där lär jag och barnen hamna .
Alltså inte arg på dig så klart utan you know who.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Visar ju bara hur olämpligt det är att låta folk rösta på ett gäng charlataner som köper röster med bröd och skådespel...
Väldigt bra sagt. Vi har haft det så.i minst 100 år.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
En rolig reflektion; Biltema 17-778 220g gasol kostar 24,90 kr i styckförpackning. Köper man 10 stycken blir priset 19,90 kr styck. Enligt Wikipedia innehåller gasol 12,8 kWh per kilo. En burk Biltema gasol innehåller alltså 2,816 kWh för vilket man betalar 19,90 kronor. Priset per kWh blir då 7,07 kronor. Ok, inte 100% verkningsgrad men å andra sidan mindre spillvärme jämfört med gjutjärn eller glaskeramik.

Mina damer och herrar, vi befinner oss alltså nu i en verklighet där engångs gasolbehållare kan konkurrera med el! Starkt jobbat av de senaste regeringarna.

Om vi nu tittar på PC10 så får man 10 kg gasol för 359 kronor enligt kontroll på ByggMax. Detta ger ett kWh-pris på 2,80 kronor. Ännu starkare jobbat! Läge att gå ut i husvagnen och laga mat.

Nu är ju inte matlagning det som välter budgeten men ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
Krca och 6 till
  • Laddar…
T
M Martin_ skrev:
Ser ut som att de riktigt höga elpriserna (8-10kr/kWh) kommer nu på måndag enligt sydsvenskan och kan bestå vintern ut. Undrar om det inte är det de faktiskt försökte säga på pressträffen förutom upprepandet att spara el....
Ska jag vara ärlig orkade jag inte se hela...
Kommer spara el solidariskt den dagen dom rycker kabeln till alla datacenters som lockades hit för att suga ut den el vi har i landet till reducerat pris. Tills dess så kan dom ta "spara el" kampanjen och köra upp någonstans.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 2 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Kommer spara el solidariskt den dagen dom rycker kabeln till alla datacenters som lockades hit för att suga ut den el vi har i landet till reducerat pris. Tills dess så kan dom ta "spara el" kampanjen och köra upp någonstans.
Jag håller egentligen med. Det är inte solidariskt att gå ut och uppmana svensk befolkning att sänka värmen och spara el när de sen sitter och gottar sig på nobelmiddagen.
Känns väl motiverande att skidbackarna använder snökanoner också när folk ska sitta hemma och frysa.

Prioriteringar kallas det ju.

Men jag personligen hade ändå varit rätt snål om jag bundit. Men bara av egna ekonomiska intressen. Vilket gynnar om det nu varit på allvar.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte tid att stirra på honom i två timmar.
Han är inte professor i elnät direkt.
Det var därför länken var specifikt till rätt tidpunkt. Räcker att se ca 3 minuter därifrån.
Som fler skrivit här, detta tillhör den allmänna debatten, många experter har förklarat detta i olika typer av media. Det kommer knappast vara så du och jag övertygar varandra genom att försöka skriva långa texter här.

Intressant att du nämner att det inte är annan frekvens i Skåne. Nä, det är exakt det man vill undvika, för skulle det bli så, mot-arbetar generatorerna i Skåne generatorerna i övriga Sverige/Norden under en del av perioden, av sinuskurvan, och det skulle mycket snart bli avbrott. Det är alltså ingen naturlag som gör att man lyckas hålla frekvensen överallt i nätet, det är något styrsystemen får arbeta med hela tiden. Det hela underlättas av stora generatorer med mycket svängmassa.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jo, det är en naturlag att frekvensen är samma i hela nätet. Det är så det är konstruerat. Det finns inget styrsystem med syfte att hålla samma frekvens i hela nätet. Det behövs helt enkelt inte.

När jag klickar på filmen hamnar jag i början. Vilken bit ska jag titta på menar du?
 
De priser vi ser nu kommer vara extremt låga sett till när den totalt huvudlösa satsningen på "fossilfritt" stål kommer igång..

I förarbetet så sades det att det skulle krävas 10-15 terawattimmar och att det skulle få allvarliga konsekvenser för elförsörjningen i Sverige.

Well......
Nu kommer det krävas 85 terawattimmar!!!!!
85 av Sveriges 150...

10 spänn kommer i backspegeln kännas som det var gratis.
Tror jag börjar leta efter en gammal oljebrännare på blocket så jag kan slänga ut bergvärmen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.