Det lär inte gå att sälja stål till de priser det skulle bli med högre än dagens elpriser.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M
mnils skrev:
Momsen är ett nollsummespel så länge folk drar in på annan konsumtion för att priserna på energi är höga.
Enda som ökar momsintäkterna är ett minskat sparande .
Nja, momsen på mängder med saker är 6% och 12%. Struntar man i utelunchen med 12% moms eller inrikesresan eller böckerna till 6% moms och måste lägga dom pengarna på el till 25% moms så är det definitivt inget nollsummespel. Och det är väl på restaurangbesök och kulturevenemang (6% moms) som folk sparar in på först.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Spelar ingen roll vad priset på stålet blir för en miljötaliban.
Än mindre om vi kan sälja det eller inte.
Ren vinst om vi minskar koldioxidutsläppen här så Kina kan tiofaldiga sina.... :rofl:

85 terawattimmar var Northvolt inräknat också, jag glömde nämna det.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Elbolag har räknat på vad en genomsnittlig elräkning kommer att hamna på i vinter.

Du kan läsa artikeln här: Rekordpriser på el i januari
Dom räknar alltså fortfarande på att genomsnittsvillan i Sverige har direktverkande el och förbrukar 20 000 kWh/år måste ju varit samma genomsnittsvilla i 25 år nu.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
T
Den fria marknadsdiktaturen är vad ni ville ha och nu får ni räkningen. Vad är det ni inte förstår?

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är en naturlag att frekvensen är samma i hela nätet. Det är så det är konstruerat. Det finns inget styrsystem med syfte att hålla samma frekvens i hela nätet. Det behövs helt enkelt inte.
Du får ursäkta. Här drar jag gränsen. Tack för ditt värdefulla bidrag inom kunskap om elsystem.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Så bra. Hoppas att du lärde dig något.

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Dom räknar alltså fortfarande på att genomsnittsvillan i Sverige har direktverkande el och förbrukar 20 000 kWh/år måste ju varit samma genomsnittsvilla i 25 år nu.
Enligt energimyndigheten ligger genomsnittet på ca 16 000 kWh för uppvärmning och varmvatten. Lägg till hushållselen så är nog 20 000 en ganska bra siffra än idag.

Tabell visar energianvändning i småhus per årskull, mätt i kWh/m² och MWh/hus.

https://www.energimyndigheten.se/st...tatistikprodukter/energistatistik-for-smahus/

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt energimyndigheten ligger genomsnittet på ca 16 000 kWh för uppvärmning och varmvatten. Lägg till hushållselen så är nog 20 000 en ganska bra siffra än idag.

[bild]

[länk]
Intressant att 90-talshusen är SÄMRE än 70-talshusen vad gäller energianvändning.

Nu ligger ju Oskarshamn 3 nere lite temporärt.. men det märks. Skulle laga mat lite tidigare idag, innan elen gick upp.. hmpf.. den var redan på tok för hög!

Så jag kikade på hur morgondagen såg ut.. den "toppningen" var inte bättre:

Cirkeldiagram, tidsintervall, prisinformation, snittpris imorgon, kostnad i öre, inklusive avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Julskinka och potatissallad funkar.. :geek:

Snigla Snigla skrev:
Nu ligger ju Oskarshamn 3 nere lite temporärt.. men det märks. Skulle laga mat lite tidigare idag, innan elen gick upp.. hmpf.. den var redan på tok för hög!

[bild]

Antar att du har skinkan klar sen innan? Att slå på ugnen för att griljera borde väl rimligtvis kosta en halv skjorta och lite till ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Antar att du har skinkan klar sen innan? Att slå på ugnen för att griljera borde väl rimligtvis kosta en halv skjorta och lite till ;)
Färdigkokt.. bara griljera en stor skinka.. sen har man både frukostmaterial.. och matmaterial i flera dagar ;)

kisumisu
Snigla Snigla skrev:

[bild]

FYFAN! Ursäkta att jag svär.

Jag passar på också och svarar på min egen fråga.
Dock är vi inte långt ifrån och därav blev det ett byte idag.

Bye bye Tibber!

Gissar på att Tibber försökt göra någon snitt i hela landet....då även vi här i område 1 har höga priser ungefär 24/7.

Verkar vara någon panik på folk också köade 30min till Vattenfall, sedan tröttnade jag. Nästa kö satte jag till Skellefteåkraft 1.30h, sedan lade jag på...men tecknade online! Tom Tibbers app hängde sig idag. Vad fanken har hänt? Såg på finska nyheter att även dem har problem med Kärnkraft, så det är väl export dit nu.
194öre kwh blev det med Skellefteå. Vattenfall har inte längre 3års avtal, så nu blev det 3 år med Skellefteå Kraft.

Skönt kunna duscha, torktumla, basta, köra tvättmaskin, diskmaskin, ladda bilen...då när man har lust och behov utan att bli helt ruinerad av 4-7kr kwh som det nu varit nästan konstant hos Tibber!

Kommer även bli en hel del vedeldande framöver!

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
FYFAN! Ursäkta att jag svär.

Jag passar på också och svarar på min egen fråga.
Dock är vi inte långt ifrån och därav blev det ett byte idag.

Bye bye Tibber!

Gissar på att Tibber försökt göra någon snitt i hela landet....då även vi här i område 1 har höga priser ungefär 24/7.

Verkar vara någon panik på folk också köade 30min till Vattenfall, sedan tröttnade jag. Nästa kö satte jag till Skellefteåkraft 1.30h, sedan lade jag på...men tecknade online! Tom Tibbers app hängde sig idag. Vad fanken har hänt? Såg på finska nyheter att även dem har problem med Kärnkraft, så det är väl export dit nu.
194öre kwh blev det med Skellefteå. Vattenfall har inte längre 3års avtal, så nu blev det 3 år med Skellefteå Kraft.

Skönt kunna duscha, torktumla, basta, köra tvättmaskin, diskmaskin, ladda bilen...då när man har lust och behov utan att bli helt ruinerad av 4-7kr kwh som det nu varit nästan konstant hos Tibber!

Kommer även bli en hel del vedeldande framöver!
Det är ju inte Tibber som gjort det dyrt i norr det är samma för alla som har rörligt just nu. Det kommer gå ner snart igen när isläggningen är klar och kärnkraftverken tuffar på men jag är också frustrerad -19 nu och snittpris på 534 öre inkl avgifter enligt Tibber imorgon.

kisumisu
V Vanhedern skrev:
Det är ju inte Tibber som gjort det dyrt i norr det är samma för alla som har rörligt just nu. Det kommer gå ner snart igen när isläggningen är klar och kärnkraftverken tuffar på men jag är också frustrerad -19 nu och snittpris på 534 öre inkl avgifter enligt Tibber imorgon.
Kanske inte...Men har sånt här hänt förut att man skyller på isläggning?

September var dyrt = orsak?

Och nu

Skärmavbild från mobilapp visar elanvändning i kronor och kWh för en månad.
Skapa konto

Vs

Skärmavbild från en mobilapp som visar elförbrukning och uppskattad kostnad för december.
Skapa konto

Är 12/12....

Stängt av ca 50% av radiatorerna nu och lever som under direkt el tiden :mad:
Dock glad jag har kamin och bergvärme till 50% av huset plus varmvatten.

Tycker verkligen synd om dem som har bara direkt el...måste vara ännu värre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.