40 602 läst · 388 svar
41k läst
388 svar
Rekordpriser på el i januari
Det lär inte gå att sälja stål till de priser det skulle bli med högre än dagens elpriser.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nja, momsen på mängder med saker är 6% och 12%. Struntar man i utelunchen med 12% moms eller inrikesresan eller böckerna till 6% moms och måste lägga dom pengarna på el till 25% moms så är det definitivt inget nollsummespel. Och det är väl på restaurangbesök och kulturevenemang (6% moms) som folk sparar in på först.mnils skrev:
Spelar ingen roll vad priset på stålet blir för en miljötaliban.
Än mindre om vi kan sälja det eller inte.
Ren vinst om vi minskar koldioxidutsläppen här så Kina kan tiofaldiga sina....
85 terawattimmar var Northvolt inräknat också, jag glömde nämna det.
Än mindre om vi kan sälja det eller inte.
Ren vinst om vi minskar koldioxidutsläppen här så Kina kan tiofaldiga sina....
85 terawattimmar var Northvolt inräknat också, jag glömde nämna det.
Dom räknar alltså fortfarande på att genomsnittsvillan i Sverige har direktverkande el och förbrukar 20 000 kWh/år måste ju varit samma genomsnittsvilla i 25 år nu.Redaktionen skrev:
Du får ursäkta. Här drar jag gränsen. Tack för ditt värdefulla bidrag inom kunskap om elsystem.D Daniel 109 skrev:
Så bra. Hoppas att du lärde dig något.
Enligt energimyndigheten ligger genomsnittet på ca 16 000 kWh för uppvärmning och varmvatten. Lägg till hushållselen så är nog 20 000 en ganska bra siffra än idag.V Vanhedern skrev:
https://www.energimyndigheten.se/st...tatistikprodukter/energistatistik-for-smahus/
Nu ligger ju Oskarshamn 3 nere lite temporärt.. men det märks. Skulle laga mat lite tidigare idag, innan elen gick upp.. hmpf.. den var redan på tok för hög!
Så jag kikade på hur morgondagen såg ut.. den "toppningen" var inte bättre:
Julskinka och potatissallad funkar..
Så jag kikade på hur morgondagen såg ut.. den "toppningen" var inte bättre:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Julskinka och potatissallad funkar..
Antar att du har skinkan klar sen innan? Att slå på ugnen för att griljera borde väl rimligtvis kosta en halv skjorta och lite tillSnigla skrev:
FYFAN! Ursäkta att jag svär.Snigla skrev:
Jag passar på också och svarar på min egen fråga.
Dock är vi inte långt ifrån och därav blev det ett byte idag.
Bye bye Tibber!
Gissar på att Tibber försökt göra någon snitt i hela landet....då även vi här i område 1 har höga priser ungefär 24/7.
Verkar vara någon panik på folk också köade 30min till Vattenfall, sedan tröttnade jag. Nästa kö satte jag till Skellefteåkraft 1.30h, sedan lade jag på...men tecknade online! Tom Tibbers app hängde sig idag. Vad fanken har hänt? Såg på finska nyheter att även dem har problem med Kärnkraft, så det är väl export dit nu.
194öre kwh blev det med Skellefteå. Vattenfall har inte längre 3års avtal, så nu blev det 3 år med Skellefteå Kraft.
Skönt kunna duscha, torktumla, basta, köra tvättmaskin, diskmaskin, ladda bilen...då när man har lust och behov utan att bli helt ruinerad av 4-7kr kwh som det nu varit nästan konstant hos Tibber!
Kommer även bli en hel del vedeldande framöver!
Redigerat:
Det är ju inte Tibber som gjort det dyrt i norr det är samma för alla som har rörligt just nu. Det kommer gå ner snart igen när isläggningen är klar och kärnkraftverken tuffar på men jag är också frustrerad -19 nu och snittpris på 534 öre inkl avgifter enligt Tibber imorgon.kisumisu skrev:FYFAN! Ursäkta att jag svär.
Jag passar på också och svarar på min egen fråga.
Dock är vi inte långt ifrån och därav blev det ett byte idag.
Bye bye Tibber!
Gissar på att Tibber försökt göra någon snitt i hela landet....då även vi här i område 1 har höga priser ungefär 24/7.
Verkar vara någon panik på folk också köade 30min till Vattenfall, sedan tröttnade jag. Nästa kö satte jag till Skellefteåkraft 1.30h, sedan lade jag på...men tecknade online! Tom Tibbers app hängde sig idag. Vad fanken har hänt? Såg på finska nyheter att även dem har problem med Kärnkraft, så det är väl export dit nu.
194öre kwh blev det med Skellefteå. Vattenfall har inte längre 3års avtal, så nu blev det 3 år med Skellefteå Kraft.
Skönt kunna duscha, torktumla, basta, köra tvättmaskin, diskmaskin, ladda bilen...då när man har lust och behov utan att bli helt ruinerad av 4-7kr kwh som det nu varit nästan konstant hos Tibber!
Kommer även bli en hel del vedeldande framöver!
Kanske inte...Men har sånt här hänt förut att man skyller på isläggning?V Vanhedern skrev:
September var dyrt = orsak?
Och nu
Logga in
Skapa konto
Vs
Logga in
Skapa konto
Är 12/12....
Stängt av ca 50% av radiatorerna nu och lever som under direkt el tiden
Dock glad jag har kamin och bergvärme till 50% av huset plus varmvatten.
Tycker verkligen synd om dem som har bara direkt el...måste vara ännu värre.