40 724 läst · 388 svar
41k läst
388 svar
Rekordpriser på el i januari
Framförallt märks det mycket tydligare jämfört med hur det sett ut historiskt då priset stigit med några tiotals ören istället för helt plötsligt en eller ett par kronor.Viktor.J skrev:
Nä det bevisar inget. Men det ironiskt man inte talat om det här förut. Så visst klingar det som påhitt och ursäkt att kunna salta på elräkningen. Man säger att det finns flaskhals till söder och nu har vi plötsligt också "flaskhalsavgifter"...Viktor.J skrev:
Men kan någon trolla fram data över hur mycket produktionsbortfall vi har pga isläggningen?
Nu används det hela tiden som ett ospecifikt bortfall, men för två veckor sedan sa man att man hade börjat med isläggningen i luleälven och att det skulle vara färdigt lm några dagar, kanske en vecka.
Jag har inga problem med att man behöver ha produktionsbortfall om diverse anledningar, men det skulle vara skönt om man kan gå ut med lite prognoser och lägesuppdateringar om det nu påverkar priserna så mycket som det gör.
Nu används det hela tiden som ett ospecifikt bortfall, men för två veckor sedan sa man att man hade börjat med isläggningen i luleälven och att det skulle vara färdigt lm några dagar, kanske en vecka.
Jag har inga problem med att man behöver ha produktionsbortfall om diverse anledningar, men det skulle vara skönt om man kan gå ut med lite prognoser och lägesuppdateringar om det nu påverkar priserna så mycket som det gör.
Isläggningen pågår fortfarande vad jag förstår. Inte bara de stora kraftverken som Harsprånget och Stornorrfors som berörs utan även mindre verk i tex Vojmån och Rickleån påverkas. Positivt för isläggningen är att det är kallt häruppe nu, -15 just utanför Umeå där vi bor så isarna lägger sig bra. Inte fullt så positivt med elpriserna i kombination med kallt väder dock.
Bara för att man tidigare inte läst så mycket om det betyder det inte att det inte är sant. Det har helt enkelt inte påverkat så mycket tidigare så ingen brytt sig.kisumisu skrev:
Idag är priserna precis lika i hela Sverige, timme för timme hela dygnet.kisumisu skrev:
Nej, de senaste veckorna har det varit mer eller mindre samma pris i alla elområden i Sverige, det är helt korrekt.kisumisu skrev:
Tittar vi över det senaste året är bilden en annan:
Detta är hämtat härifrån Nordpool och priset som anges är kr/MWh.
För den som inte ser/orkar göra räkneövningen själv kan jag meddela att snittet sett över det senaste året är:
SE1: 58.2 öre/kWh
SE2: 61.1 öre/kWh
SE3: 137.1 öre/kWh
SE4: 161.3 öre/kWh.
Så att säga att vi har olika elpris tycker jag verkar vara helt rätt (än så länge, det kan ändras).
Sett till inlägg #254 verkar man också kunna spara med timpris även i SE1 och SE2, helt beroende på vad man har för förbrukningsprofil förstås.