F
B b8q skrev:
Jag skulle gärna elda oftare i braskaminen men nu är det ju så (liksom i de flesta storstadskommuner) att vi bara får elda två gånger i veckan, max 4 timmar varje gång.

Jag får spara nästa brasa till helgen, då det ska bli kallare.

Vi har samma regler. Men 3 hus på vår gata ryker det konstant ur deras skorstenar. Vad skulle egentligen hända om man inte följer det?

Samtidigt ska det eldas olja i Helenholm och dränka Malmö i fin smog.

M Mikael 81 skrev:
[länk]
Tack!

F Fideliox skrev:
Vi har samma regler. Men 3 hus på vår gata ryker det konstant ur deras skorstenar. Vad skulle egentligen hända om man inte följer det?

Samtidigt ska det eldas olja i Helenholm och dränka Malmö i fin smog.
Tröttnar kommunen kommer du få ett föreläggande, men det är ju inte så att dom har eldningsspioner på kommunen. Finns nog saker som är mer prioriterade, det är inte långsiktigt hållbart om var i varannat hus i en tätort eldar för värme, blir ingen vidare luft till sist. Bara hålla tummarna för att dom flesta eldar rätt i en modern kamin åtminstone.

Redigerat:
L Liljeros skrev:
Tröttnar kommunen kommer du få ett föreläggande, men det är ju inte så att dom har eldningsspioner på kommunen. Finns nog saker som är mer prioriterade, det är inte långsiktigt hållbart om var i varannat hus i en tätort eldar för värme, blir ingen vidare luft till sist. Bara hålla tummarna för att dom flesta eldar rätt i en modern kanon åtminstone.
Dessutom finns risken att luften blir så dålig så EU vaknar och bötfäller kommunen.

S sunqan skrev:
Dessutom finns risken att luften blir så dålig så EU vaknar och bötfäller kommunen.
Nej det kan jag aldrig tänka mig! Miljötokarnas tid är över!

• Haha
sunqan
  • Laddar…
Är väl ändå en risk som är befogad at ta. Tänk dig ironin i att samma dag regeringen säger att man skall hålla tillbaka med elförbrukningen så får man ett föreläggande att man eldat för mycket. Dvs en tjänsteman stått i buskarna och flukta kvällstid och det att det minsann ryker ur skorstenen. Mer än 2ggr i veckan.

Falling down syndrome hade inte vart många sekunder bort.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Visst hade extra elproduktion i form av extra kärnkraftverk varit trevligt nu, men det är inte ett svenskt problem egentligen. Tittar man på priserna i SE3 och SE4 ligger de rätt så nära systempriset. Det betyder att man har en fungerande marknad med största delen av elmarknaden. Egentligen är den regionen där elmarknaden inte fungera SE1 och SE2, eftersom man där har stora problem att transportera den producerade elen till marknaden...
Det är svårt att transportera el just för att man lagt ner generatorer med stor svängmassa.

Problemet är att S V MP C har lagt ner kärnkraft. INGET ANNAT. Hade vi haft alla 12 kärnkraftverk i drift hade situation varit en HELT annan. Jag tror inte ens saken hade varit uppe till diskussion i det läget.

Ni som röstat på ovan nämnda partier, sluta gnäll. Var glada istället, ni har lyckats med ert mål att förstöra livet för tusentals människor.

Det finns f.ö ingen snabb lösning på vårt el-problem. Kommer ta minst 10 år att fixa, om det ens går att bygga kärnkraft i Sverige. Tveksamt då vänstern har infiltrerat myndigheter, länsstyrelser, etc.

Möjligen kan man subventionera olja och starta alla verk om går, inklusive de två blocken i Stenungsund.
Sen kan vi hoppas att Finland snart lyckas starta Okilouto 3.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Många är oroade över att inte klara hushållets elräkning. Ett mycket större problem är att Sveriges industrier blöder pengar vilket kommer leda till att många anställda blir avskedade. Det kommer inte göra det lättare för folk i allmänhet att betala elräkningen om man säger så.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Vad har svängmassan med överföringsförmågan att göra?
Det är väl spänningsregleringen som är avgörande?

F
N Niclas8811 skrev:
Det är svårt att transportera el just för att man lagt ner generatorer med stor svängmassa.

Problemet är att S V MP C har lagt ner kärnkraft. INGET ANNAT. Hade vi haft alla 12 kärnkraftverk i drift hade situation varit en HELT annan. Jag tror inte ens saken hade varit uppe till diskussion i det läget.

Ni som röstat på ovan nämnda partier, sluta gnäll. Var glada istället, ni har lyckats med ert mål att förstöra livet för tusentals människor.

Det finns f.ö ingen snabb lösning på vårt el-problem. Kommer ta minst 10 år att fixa, om det ens går att bygga kärnkraft i Sverige. Tveksamt då vänstern har infiltrerat myndigheter, länsstyrelser, etc.

Möjligen kan man subventionera olja och starta alla verk om går, inklusive de två blocken i Stenungsund.
Sen kan vi hoppas att Finland snart lyckas starta Okilouto 3.

Jag hoppas miljöpartisterna är riktigt nöjda nu när vi behöver bränna allt mer fossila bränslen. Riktigt bra jobbat. (y)

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
arosenman arosenman skrev:
Vi borde inrätta en fond som ska hjälpa ukrainska flyktingar i Sverige som befinner sig i privat boende att betala sina elräkningar på vintern.

Man kan säga att jag är partisk eftersom jag tar emot 2 flyktingar (som råkar vara mina svärföräldrar) men de får absolut ingen ersättning för att betala för vinterns enorma elräkningar!
Vad är det du vill ha ersättning för? Värmekostnaden bör i princip vara densamma, oavsett om man tillför två personer till hushållet. Det är väl varmvatten som kostar mer, men här pratar vi enstaka kronor per dag i faktiskt behov.

Bra att du tar hand om dina svärföräldrar, men ta kostnaden själv. Det skulle jag göra om någon släkting skulle behöva hjälp.

M Markarbetaren skrev:
Mitt i prick Harry!
Fattar fortfarande inte norrlänningarna att det är pengar som vi i SE3 och SE4 redan har betalat som vi nu får tillbaka så kommer dom aldrig fatta.
Fast vänta nu... det är ju bara modellen för stödet som är utformat o baserat på senaste årets förbrukning.
Fortfarande är det ett stöd för kommande period, inte kompensation för tidigare dyrperiod. Om SE1 o 2 landar inom hyfsat lika kostnad, +-10%, så är ju stödet helt snedvridet.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Är väl ändå en risk som är befogad at ta. Tänk dig ironin i att samma dag regeringen säger att man skall hålla tillbaka med elförbrukningen så får man ett föreläggande att man eldat för mycket. Dvs en tjänsteman stått i buskarna och flukta kvällstid och det att det minsann ryker ur skorstenen. Mer än 2ggr i veckan.

Falling down syndrome hade inte vart många sekunder bort.
Tänk ännu värre ironi.

De kopplar loss strömmen , låt oss överdriva att de stänger ett dygn nu nästa vecka när tex skåne ska få runt -11 grader.
Finns inte en chans i hela världen att nån från kommunen skulle ut och säga ajabaja för man håller värmen utan elen.
Eller ja det finns de väl, men då får ju kommunen upplåta värme till alla sjuka, gamla och barnfamiljer iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.