39 268 läst · 420 svar
39k läst
420 svar
Rekar för inbrottsförsök
Det har väl visats många gånger att ingen blir bättre rehabiliterad av att sitta 10år extra i buren. Jag tycker dock man bör fundera på signalvärdet i straffet, både mot oss vanliga medborgare och andra banditer. Det är så inihelvete irriterande att se grova brottslingar som kommer ut i förtid eller bedragare som har straffrabatt för de har begått så många små rott att det inte är någon idé att bokföra ett till och polisutredningen läggs ner.D djac skrev:
För att spetsa till det. Om det bästa för en serievåldtäktsman var en lägenhet och medborgarlön, ska vi ge honom det bara för att ha rehabiliteras bättre då?
Vänd på det, ska polisen verkligen lägga resurser på brott som ändå inte påverkar straffet i slutänden. Eller på andra brott?
Jag förstår frustrationen när anmälningar läggs ner. Men polisen måste prioritera vad de jobbar med.
Att få tillbaka brottslingar som fungerande medborgare är värt mycket. Det är dyrt både att låsa i folk och att de fortsätter med brott. Långa straff har dåligt signalvärde.
Jag förstår frustrationen när anmälningar läggs ner. Men polisen måste prioritera vad de jobbar med.
Att få tillbaka brottslingar som fungerande medborgare är värt mycket. Det är dyrt både att låsa i folk och att de fortsätter med brott. Långa straff har dåligt signalvärde.
Jag tror att alla kan känna de frustrationerna, inklusive jag själv och det är därför detta är svårt att diskutera snabbt, man kommer ofelaktigt att komma från olika håll och ha olika syften.MathiasS skrev:
Det har väl visats många gånger att ingen blir bättre rehabiliterad av att sitta 10år extra i buren. Jag tycker dock man bör fundera på signalvärdet i straffet, både mot oss vanliga medborgare och andra banditer. Det är så inihelvete irriterande att se grova brottslingar som kommer ut i förtid eller bedragare som har straffrabatt för de har begått så många små rott att det inte är någon idé att bokföra ett till och polisutredningen läggs ner.
För att spetsa till det. Om det bästa för en serievåldtäktsman var en lägenhet och medborgarlön, ska vi ge honom det bara för att ha rehabiliteras bättre då?
När jag skriver här så försöker jag vara medborgaren och skattebetalaren och då vill jag ha ett så bra samhälle som möjligt där vi balanserar frihet mot trygghet och långsiktig hållbarhet. Då hamnar man alltid "någonstans i mitten", som i alla andra frågor.
Hade jag varit politiker som vill ha likes så hade jag istället appellerat till folks känslor och spelat upp en massa förjävligtscenarios och bortsett både från den större bilden och rådande kunskapsläge men det hade jag skämts över och det är väl en av anledningarna att jag inte hade passat som professionell politiker.
Jag tror jag resonerar som du, men jag förväntar mig också att samhället visar att brott inte passerar utan åtgärd när man har bevisen på bordet, och det tycker jag man tar för lätt på. För alla andras psykiska hälsa tror jag det är viktigt att klämma åt banditerna, därmed inte sagt att det är det enda man gör.D djac skrev:Jag tror att alla kan känna de frustrationerna, inklusive jag själv och det är därför detta är svårt att diskutera snabbt, man kommer ofelaktigt att komma från olika håll och ha olika syften.
När jag skriver här så försöker jag vara medborgaren och skattebetalaren och då vill jag ha ett så bra samhälle som möjligt där vi balanserar frihet mot trygghet och långsiktig hållbarhet. Då hamnar man alltid "någonstans i mitten", som i alla andra frågor.
Hade jag varit politiker som vill ha likes så hade jag istället appellerat till folks känslor och spelat upp en massa förjävligtscenarios och bortsett både från den större bilden och rådande kunskapsläge men det hade jag skämts över och det är väl en av anledningarna att jag inte hade passat som professionell politiker.
Jag hoppas inte det, det där gammeltestamentliga öga för öga och att offret ska hedras genom hårt straff håller inte i längden. Allt kommer ju med ett pris och hårdare straff ger ju också fler brott och därmed fler brottsoffer, då får man ju tänka på att någon annan blir ett offer av den eventuella njutning man får av att utdela det straff man vill se.MathiasS skrev:
Jag tror jag resonerar som du, men jag förväntar mig också att samhället visar att brott inte passerar utan åtgärd när man har bevisen på bordet, och det tycker jag man tar för lätt på. För alla andras psykiska hälsa tror jag det är viktigt att klämma åt banditerna, därmed inte sagt att det är det enda man gör.
Men, jag håller med, det är ett klurigt område, absolut.
jag sitter inte på facit kring vad som är bäst att göra men det handlar inte om att hedra offret med ett hårt straff, det handlar att om att visa resten av sammhället att det får någon konsekvens öht när man begår brott. Det duger inte att räkna in nästa förseelse i någon straffrabatt och dra ett streck över det. Det är en förolämpning mot både omgivning och brottsoffer. Att det blir bäst så i längden köper jag inte när banditerna sätter i system att fortsätta med bedrägerier osv eftersom man vet att man inte åker dit pga saker man redan gjort.D djac skrev:Jag hoppas inte det, det där gammeltestamentliga öga för öga och att offret ska hedras genom hårt straff håller inte i längden. Allt kommer ju med ett pris och hårdare straff ger ju också fler brott och därmed fler brottsoffer, då får man ju tänka på att någon annan blir ett offer av den eventuella njutning man får av att utdela det straff man vill se.
Men, jag håller med, det är ett klurigt område, absolut.
Nej, det är en svårsmält praxis, utifrån ser det inte bra ut, å andra sidan inte heller rimligt med livstid för många småsaker. Men för min del handlar det ändå om att hålla sig kall och ögonen på bollen, dvs vad är det vi vill uppnå och för mig är det mindre brottslighet, ingen ska behöva bli ett brottsoffer bara som principsak.MathiasS skrev:
jag sitter inte på facit kring vad som är bäst att göra men det handlar inte om att hedra offret med ett hårt straff, det handlar att om att visa resten av sammhället att det får någon konsekvens öht när man begår brott. Det duger inte att räkna in nästa förseelse i någon straffrabatt och dra ett streck över det. Det är en förolämpning mot både omgivning och brottsoffer. Att det blir bäst så i längden köper jag inte när banditerna sätter i system att fortsätta med bedrägerier osv eftersom man vet att man inte åker dit pga saker man redan gjort.
Jag tycker att det have varit önskvärt att basera brottsbekämpning mer på kunskap och fakta istället för som nu att det handlar om känslobaserat och hämndlystet (som i mellanöstern).
Men är inte en av polisens uppgifter att förhindra/förebygga brott?MathiasS skrev:
Jag tror jag resonerar som du, men jag förväntar mig också att samhället visar att brott inte passerar utan åtgärd när man har bevisen på bordet, och det tycker jag man tar för lätt på. För alla andras psykiska hälsa tror jag det är viktigt att klämma åt banditerna, därmed inte sagt att det är det enda man gör.
Ett av de bästa sätten är väl att vara väl synliga på "alla" platser.
Börja med ensam patrullering både till fots & i bil, vid ev utryckning skickar man istället minimum 2 bilar. Man täcker då dubbelt så stor yta med lika många poliser.
Rationalisera sedan administrationen så att tex poliser som varit ute på typ inbrott kan göra allt jobb i bilen & överlämna till civil utredare digitalt.
Anställ mer civil personal för allt som inte är rent polisiär verksamhet.
Då borde det frigöras mer uniformerad personal som kan vara väl synlig på stan.
Om polisen tidigt lär känna barn/ungdomar som ev. kan hamna på fel bana så borde det gå att fånga upp många av dem innan det går åt helvete.
Ja det låter bra och inget jag sagt motsäger det.L lat skrev:Men är inte en av polisens uppgifter att förhindra/förebygga brott?
Ett av de bästa sätten är väl att vara väl synliga på "alla" platser.
Börja med ensam patrullering både till fots & i bil, vid ev utryckning skickar man istället minimum 2 bilar. Man täcker då dubbelt så stor yta med lika många poliser.
Rationalisera sedan administrationen så att tex poliser som varit ute på typ inbrott kan göra allt jobb i bilen & överlämna till civil utredare digitalt.
Anställ mer civil personal för allt som inte är rent polisiär verksamhet.
Då borde det frigöras mer uniformerad personal som kan vara väl synlig på stan.
Om polisen tidigt lär känna barn/ungdomar som ev. kan hamna på fel bana så borde det gå att fånga upp många av dem innan det går åt helvete.
Vill man veta vilka ungar som är i fara att hamna fel så är det väldigt enkelt. Skolorna vet det från väldigt låg ålder. Dessa killar syns direkt. Varför man inte använder denna kunskap i större utsträckning övergår mitt förstånd - är det möjligen förbjudet att samköra register/info mellan skola polis och soc?
Och sedan?
Men visar inte all forskning att hårda straff inte är avskräckande? Att det inte får någon konsekvens överhuvudtaget är dock att gå för långt åt fel håll.MathiasS skrev:
Avskräckning mot brott är ju det effektivaste sättet att minska brottslighet.
USA är ju ett bra exempel på det… de har avrättning på straffskalan… inte försvinner grova brott för det…P pmd skrev:
Fokus på barn tror jag är det enda som kommer ha effekt, någon droppade en bra fråga för ett tag sedan, -vad gör vi för att dagens treåringar inte ska lockas in i kriminalitet om 10 år?MathiasS skrev:
Ja det låter bra och inget jag sagt motsäger det.
Vill man veta vilka ungar som är i fara att hamna fel så är det väldigt enkelt. Skolorna vet det från väldigt låg ålder. Dessa killar syns direkt. Varför man inte använder denna kunskap i större utsträckning övergår mitt förstånd - är det möjligen förbjudet att samköra register/info mellan skola polis och soc?
Min fru har arbetat som lärare i utsatt område i Malmö, lågstadie, och barnen "vet" redan då att de aldrig kommer kunna ha det som de andra barnen, de ser såklart skillnaderna och genom medias konstanta pumpande är de redan medvetna om att de är ett problem för samhället, detta gör dem oerhört sårbara för att värvas.
Inga ansträngningar görs för att ändra på detta, och mycket annat, och på så sätt säkrar vi en god återväxt av unga kriminella. Detta påpekas konstant både av sakkunniga och av polisen men det är tuffare att föreslå större vapen och mer splitterammunition.