40 187 läst · 407 svar
40k läst
407 svar
Rekar för inbrottsförsök
Jorden är rund. Som en boll.H HIO-Gurra skrev:
D Daniel 109 skrev:
Ruggigt. Tack för insikten. Men inte bara i södra Stokholm. Jag passerades (på en liten stig) av en 12-13-åring på en sådan där sparkcyckel (som man inte sparkar) och då skrek han Allahu Akbar till mig. Hur ska jag tyda det? Jag tyckte det var mycket otrevligt. Man vet ju vad som kan hända när Allahu Akbar skriks ut.MathiasS skrev:
Jag tror du inte riktigt förstår hur det ser ut i södra stockholm idag.
Tiden då det gick att "säga till buset" är passerad med många år. Det funkar för grannarnas sons kompis som skränar lite utanför Ica, inte när du har oturen att komma i kontakt med den organiserade brottsligheten. Efter första smällen på nyöppnade Matvärlden i Kungenskurva bar de anställda skyddsväst under en tid, eftersom man förväntade sig fler påtryckningar för att betala "skatt".
Välkommen på studiebesök i verkligheten, glöm inte att ta med dig ett färskt utdrag från Brå så du vet om det är säkert att säga åt "buset".
Nej, det är inte bara i södra stockholm tyvärr, men koncentrationen av problem är rätt hög från Bredäng och söderut. Sätra, Skärholmen, Vårby, Fittja och sedan ett litet hopp ner till fullständig katastrof i Slöddertälje (ja det finns trevliga ställen även i slöddertälje, men där har det gått så långt att kommunen infiltrerats).N Nilsson i Boda skrev:Ruggigt. Tack för insikten. Men inte bara i södra Stokholm. Jag passerades (på en liten stig) av en 12-13-åring på en sådan där sparkcyckel (som man inte sparkar) och då skrek han Allahu Akbar till mig. Hur ska jag tyda det? Jag tyckte det var mycket otrevligt. Man vet ju vad som kan hända när Allahu Akbar skriks ut.
Det betyder "gud är stor" och är en enkel bön.N Nilsson i Boda skrev:Ruggigt. Tack för insikten. Men inte bara i södra Stokholm. Jag passerades (på en liten stig) av en 12-13-åring på en sådan där sparkcyckel (som man inte sparkar) och då skrek han Allahu Akbar till mig. Hur ska jag tyda det? Jag tyckte det var mycket otrevligt. Man vet ju vad som kan hända när Allahu Akbar skriks ut.
Jag är inte ute efter att förringa problemet men det där är en rätt liten del av södra Stockholm.MathiasS skrev:
Nej, det är inte bara i södra stockholm tyvärr, men koncentrationen av problem är rätt hög från Bredäng och söderut. Sätra, Skärholmen, Vårby, Fittja och sedan ett litet hopp ner till fullständig katastrof i Slöddertälje (ja det finns trevliga ställen även i slöddertälje, men där har det gått så långt att kommunen infiltrerats).
Det är väl snarare att förstärka problemet när man vet om att det är betydligt värre i vissa områden än i andra, det innebär ju att riskerna är betydligt högre för de som bor där än om man smetar ut det på ett mycket större område. Det innebär ju att de t.ex. 100 000 har det 5 gånger värre än om man smetar ut det på 500 000 innevånare i stället.returen skrev:
De som bor i områdena i södra Stockholm som inte har problem tycker nog inte att det är så kul att bli hopklumpade med de områden som har problem.
Det finns stora problem kring Hässelby gård, men det är ju lika fel att då påstå att det är problem i hela västra Stockholm.
Antalet anmälda bostadsinbrott har gått ner kraftigt de senaste tio åren. Vad gäller inbrott i villa som det handlade om i den här tråden så ligger de på en dryg tredjedel så många som för tio år sedan och mellan 2017 och 2023 så har antalt inbrott totalt sett halverats. Källa: BRÅSilly Bear skrev:
https://bra.se/amnen/bostadsinbrott
Det är nog snarare så att det du tagit upp är hur du uppfattat hur det ligger till snarare än hur det faktiskt ligger till.K Krux skrev:ja det finns väl hur mycket olika anledningar som helst som leder till detta men några kan jag ju skriva.
Kriminella gäng har ökat.
politiker som inte klarar av sitt jobb.
En poliskår som är o effektiv och dålig på de flesta sätt.
Föräldrar som inte håller koll på vad deras ungar sysslar med , och som inte är engagerade.
Skolorna som inte hjälper till att fånga upp och hjälpa unga som är på väg att hamna snett, ( är dock föräldrarna ansvar att ta hand om sina barn, men skolan bör spela en betydande roll också )
Inte tillräckligt hårda fängelsestraff.
Ökad folkmängd leder givetvis till ökad brottslighet.
Ja det var några iaf , finns nog många fler som leder till ett otryggare land mer mer brott och skit i.
Jag öppnar fönster på övervån o frågar vem det ärT TommyC skrev:Vi har slutat att öppna dörren när vi inte väntar besök. Sannolikheten för att det står någon utanför som du vill prata med är ca 1%. Sannolikheten att du blir rånad är väsentligt större. Grannarna resonerar likadant. Vi ringer eller skickar sms innan vi ringer på någons dörr. Detta är det nya Sverige som majoriteten har röstat för. Bara att tugga i oss.
Under sista veckan har jag fått ett mejl om att jag är avaktiverad från införselregistret men kan kontakta företaget för mer information och så fick jag ett mail om att man bekräftat beställningen av varor från ett känt företag i min stad. På kvällen skulle jag ut och handla. Såg att killarna som jobbade i ICA butiken stod utanför och kollade på något. När jag handlat klart och skulle hem blev jag stoppad av en kille som påstod att han blivit rånad och inte kunde få pengar till en tågbiljett så jag gv kille en hundring. Förklarade att det var allt jag hade då frågade han om jag hade bankomatkort för då kunde jag följa med till bankomaten som fanns i ett hus inne i bostadsområdet och då ångrade jag att jag gav killen en hundring för tokfan trodde att han kunde lura in mej i mörkret mellan husen oh råna mig. Efteråt ångrade jag att jag inte följde med killen för jag behärskar empty force.
Jättekul att busa med kvinnor som har en snygg figur man vänder sig bort från henne och så koncentrerar man sig på¨att man ska lägga sin hand på hennes stjärt och så kollar man i ögonvrån hur hon reagerar. Det vill säga vänder sig om och stirrar på mej som kanske går ca 30 meter bakom henne och inte har kastat en blick på henne. Praktiskt om man kommer cyklande och en flock människor blockerar cykllvägen bara att skicka en signal och sedan se hela gänget stirra på mej.
Som sagt att försöka få dagens problem att se mindre ut än vad det är genom att hävda hur Sverige såg ut för 50 år sedan är bara vänsterblivet..Nissens skrev: