Hur vågar folk bara ute i trafiken med yrkeschaufförer som transporterar t.ex. betongprefabelement, hjullastare och grävare? Där kan vi snacka någonting som inte står kvar på släpen vid krock.
De här bräderna eller reglarna (tycker det var lite svårt att se) skulle defintivt ligga kvar även vid en krock, dock. Allt behöver inte vara enligt boken hela tiden, om man vet att det funkar.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Hur vågar folk bara ute i trafiken med yrkeschaufförer som transporterar t.ex. betongprefabelement, hjullastare och grävare? Där kan vi snacka någonting som inte står kvar på släpen vid krock.
De här bräderna eller reglarna (tycker det var lite svårt att se) skulle defintivt ligga kvar även vid en krock, dock. Allt behöver inte vara enligt boken hela tiden, om man vet att det funkar.
För man hoppas att den som kör tungtransporter har lite mer vett i skallen än en liten släpdragare eller styckegodsförare? =)

Men de kan med göra fel såklart. Men om du kör över 70 ton brukar de ju ha följebilar och dylikt, plus lampor och allt möjligt för att tillkalla uppmärksamhet.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Rickard.
R Rkarlsson skrev:
För man hoppas att den som kör tungtransporter har lite mer vett i skallen än en liten släpdragare eller styckegodsförare? =)
Ja hoppas kan man ju alltid göra men dom är bara människor dom med.

Såg för cirka två år sedan en tankbil med någon sorts syra tippa då dom lyckades lägga ner högerdäcken utanför vägbanan i en svag vänsterkurva, kan säga att adrenalinet var inte jättelågt tills jag fått tummen upp och kollat att det inte läckte något.

Ganska mäktig syn var det att se hela ekipaget på bredställ med släpet nere i diket innan det högg och tippade.
 
Heij83
C C.Lundin skrev:
Hur vågar folk bara ute i trafiken med yrkeschaufförer som transporterar t.ex. betongprefabelement, hjullastare och grävare? Där kan vi snacka någonting som inte står kvar på släpen vid krock.
De här bräderna eller reglarna (tycker det var lite svårt att se) skulle defintivt ligga kvar även vid en krock, dock. Allt behöver inte vara enligt boken hela tiden, om man vet att det funkar.
Lasten får inte röra sig och gör den inte det och allt är spänt enligt konstens alla regler så ska inte lasten komma flygande om det inte är extremfall.
Lastningen ska kunna ta upp hela lastens vikt framåt.
Om du tittar vad man säkrar hjullastare och betongblock så sliter sig dom antagligen inte vid en ”normal” krock, är det med en personbil inblandat så kommer hela ekipaget ändå krossa personbilen.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
G
Ser ut bra (y)

Låg allt kvar på släpet och på ungefär samma ställe som man spänt fast det så är det inga problem ;)

Stannar man och kollar efter några km och efterdrar banden lite extra så sitter det.

Det går inte att dimensionera efter att det ska sitta kvar trots att man eventuellt frontar med ett annan forson i 80 km/h, i dom flesta fallen av frontalkrockar så är några regler på släpet det minsta problemet.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Loopsurrning skulle nog funka bättre. Många tror nog att det är det som är gjorts på bilden i och med att banden går runt virket. Men så är inte fallet.
[bild]
men som sagt så hade det enklaste varit att använda en sling framför framstammen då hade lastningen varit ok.
Kom igen nu, det behövs ingen loopsurrning för ett icke runt föremål, en brädhög som vi pratar om här.

Anledningen till att den fusk-loop som använts här fungerar alldeles utmärkt är att föremålet inte kan rotera. Eller rättare sagt, det roterar inte i praktiken.

Överfalllssurrningar är för svårt för svensson och riktiga loopsurrningar helt onödigt för en brädhög. Det räcker utmärkt med en fusk-loop. Har man som på bilden ovan fått en flack vinkel eller bara vill ha lite extra surrning så drar man något framför högen och bakåt, sedan är saken biff.

Jag har lastat hundratals (?) lass på detta vis och det sitter fast. Sitter det fast är det också godkänt och rätt när man lastar som privatperson. Det man ska se upp med är brädhögar med olika virkesdimensioner, då är det lätt hänt att någon bit blir lös och man får stuva om lite i högen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mangan13 och 2 till
  • Laddar…
Heij83
MathiasS MathiasS skrev:
Kom igen nu, det behövs ingen loopsurrning för ett icke runt föremål, en brädhög som vi pratar om här.

Anledningen till att den fusk-loop som använts här fungerar alldeles utmärkt är att föremålet inte kan rotera. Eller rättare sagt, det roterar inte i praktiken.

Överfalllssurrningar är för svårt för svensson och riktiga loopsurrningar helt onödigt för en brädhög. Det räcker utmärkt med en fusk-loop. Har man som på bilden ovan fått en flack vinkel eller bara vill ha lite extra surrning så drar man något framför högen och bakåt, sedan är saken biff.

Jag har lastat hundratals (?) lass på detta vis och det sitter fast. Sitter det fast är det också godkänt och rätt när man lastar som privatperson. Det man ska se upp med är brädhögar med olika virkesdimensioner, då är det lätt hänt att någon bit blir lös och man får stuva om lite i högen.
Jag sa inte att en loop surrning krävdes, jag svara bara på att det hade varit bättre vilket du inte kan förneka.
Men precis som du skriver så bör man dra ett band framför. Då är denna surrning helt ok.
Men som det är lastat på denna bild så sitter inte lasset fast! Det kan röra sig både framåt och bakom där med ej godkänt. PUNKT.
Sen att det sitter kvar när man kommer hem är en annan sak.
Man kan göra fel 100ggr och det funkar fint men den 101 gången behövs kanske en panikbromsning och lasten riskerar att flytta sig.
Så sluta säg att det är ok!

Men verkligheten är ibland en annan en teorin och regler. Även jag har lastat på detta vis och det har gått bra dom gånger jag gjort det.
Men det är ändå inte ok, blir man stoppad i en kontroll så riskerar man böter eller ännu värre vid en olycka kan det skada dig själv eller tredje part.
 
  • Gilla
erikgöteborg och 1 till
  • Laddar…
G
Heij83 Heij83 skrev:
Jag sa inte att en loop surrning krävdes, jag svara bara på att det hade varit bättre vilket du inte kan förneka.
Men precis som du skriver så bör man dra ett band framför. Då är denna surrning helt ok.
Men som det är lastat på denna bild så sitter inte lasset fast! Det kan röra sig både framåt och bakom där med ej godkänt. PUNKT.
Sen att det sitter kvar när man kommer hem är en annan sak.
Man kan göra fel 100ggr och det funkar fint men den 101 gången behövs kanske en panikbromsning och lasten riskerar att flytta sig.
Så sluta säg att det är ok!

Men verkligheten är ibland en annan en teorin och regler. Även jag har lastat på detta vis och det har gått bra dom gånger jag gjort det.
Men det är ändå inte ok, blir man stoppad i en kontroll så riskerar man böter eller ännu värre vid en olycka kan det skada dig själv eller tredje part.
På vilket sätt kommer det att röra på sej och varför ?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Jag sa inte att en loop surrning krävdes, jag svara bara på att det hade varit bättre vilket du inte kan förneka.
Men precis som du skriver så bör man dra ett band framför. Då är denna surrning helt ok.
Men som det är lastat på denna bild så sitter inte lasset fast! Det kan röra sig både framåt och bakom där med ej godkänt. PUNKT.
Sen att det sitter kvar när man kommer hem är en annan sak.
Man kan göra fel 100ggr och det funkar fint men den 101 gången behövs kanske en panikbromsning och lasten riskerar att flytta sig.
Så sluta säg att det är ok!

Men verkligheten är ibland en annan en teorin och regler. Även jag har lastat på detta vis och det har gått bra dom gånger jag gjort det.
Men det är ändå inte ok, blir man stoppad i en kontroll så riskerar man böter eller ännu värre vid en olycka kan det skada dig själv eller tredje part.
Okej, nu har du förklarat att du tycker det är fel. Ge oss nu uträkningen på att det ens finns en risk att stuven flyger in genom bakluckan.
Precis, det kan du inte. För vi har ingen aning om hur hårt banden är dragna, vi vet inte om de är dränkta i såpa eller om skivan på släpet är fuktig.
Alla här inne vet att det var helt riskfritt att köra hem det lasset med virke. Banden kommer inte att gå av, friktionen mellan virket är tillräckligt hög för att den ska fortsätta agera som en stuv, öglorna kommer att hålla om de ej är defekta. Du är alltså orolig för att hela stuven ska glida ur looparna som är gjorda? Påvisa och härled gärna det i.s.f.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Heij83
G GammelMan99 skrev:
På vilket sätt kommer det att röra på sej och varför ?
Du kan aldrig dra banden så hårt som krävs i denna surrning för att tillräcklig friktion ska uppstå mellan metallen på släpet och reglarna pga vinkeln på bandet. Det räcker att lasset kan röra sig några cm fram eller bak för att det inte ska vara godkänt.
som sagt tidigare i tråden av både mig och fler som kan lite om lastning så hade det räckt med en sling framför framstammen som drar ner virket.
Läs länken som jag delade tidigare där står allt.

Nu lägger jag ner denna diskussion och hoppas att jag kanske har lärt någon att säkra sin last på ett bättre sätt (även om inte detta var så illa som det kan vara)
Och ni som vill lasta på sättet som på bilden fortsätt gör det då men ska då vara medvetna om att det inte är godkänt enligt den info och utbildning jag har som yrkesförare.

Tack för mig och lycka till.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Fairlane
Tanken med tråden är att vi ska lära oss och göra bättre tänker jag.

Därför undrar jag lite över kommentarerna om en spännrem längre fram. Är tanken en rem som håller ihop virket eller att försöka trycka ner virket eller både och?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Jag sa inte att en loop surrning krävdes, jag svara bara på att det hade varit bättre vilket du inte kan förneka.
Men precis som du skriver så bör man dra ett band framför. Då är denna surrning helt ok.
Men som det är lastat på denna bild så sitter inte lasset fast! Det kan röra sig både framåt och bakom där med ej godkänt. PUNKT.
Sen att det sitter kvar när man kommer hem är en annan sak.
Man kan göra fel 100ggr och det funkar fint men den 101 gången behövs kanske en panikbromsning och lasten riskerar att flytta sig.
Så sluta säg att det är ok!

Men verkligheten är ibland en annan en teorin och regler. Även jag har lastat på detta vis och det har gått bra dom gånger jag gjort det.
Men det är ändå inte ok, blir man stoppad i en kontroll så riskerar man böter eller ännu värre vid en olycka kan det skada dig själv eller tredje part.
En loopsurrning hade haft exakt samma problem som den falska loopen, pga för låg vinkel på spännbanden. lösningen är som vi redan konstaterat, antingen ett överfall fram med större vinkel, eller ett sling runt änden som dras bakåt.

Min praktiska erfarenhet av att fuskloopa säger mig dock att det inte är några problem att få surrningar som på bilden att sitta fast, trots för låg vinkel. Spänner man med lite större band så sitter det helt enkelt fast ändå => ok.

Har man surrat på detta sätt och lasten vid kontroll går att flytta på, ja då är det förstås fel och det gäller oavsett hur man surrar. Att det utan större problem går att få detta att fungera, det vet jag.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Därför undrar jag lite över kommentarerna om en spännrem längre fram. Är tanken en rem som håller ihop virket eller att försöka trycka ner virket eller både och?
Flack vinkel på surrningen => låg kraft nedåt => liten friktionskraft. För att fixa detta kan man antingen blockera lasten med ett band runt änden fram ELLER spänna ner lasten bättre. Tex genom göra en överfallssurrning fram, över lasten och ner mot släpets ram (tänk i höjd med stödhjulet eller precis framför flaket) - då får du band som går nästan rakt ner och lasten pressas mot flaket med stor kraft = rör sig inte.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Tack då är jag med.
På mitt släp kan jag inte fälla främre lemmen så när jag ska ta lite längre reglar har jag gjort så här:
  • Lagt några europapallar på flaket (3 på varann)
  • Spänt ihop pallarna mer varandra
  • Spänt fast pallarna i släpet
  • Lagt reglarna på pallarna och kollat viktfördelning
  • Slagit remmar runt reglarna, fram, på mitten och bak
  • Spänt ner reglarna mot släpet
  • Dubbelkollat och trippel kollat varenda regel att jag inte kan trycka den framåt eller bakåt
Jag har tyvärr ingen bild på det, men känns det ok (om det är begripligt) eller har jag missat något?
 
G
Heij83 Heij83 skrev:
Du kan aldrig dra banden så hårt som krävs i denna surrning för att tillräcklig friktion ska uppstå mellan metallen på släpet och reglarna pga vinkeln på bandet. Det räcker att lasset kan röra sig några cm fram eller bak för att det inte ska vara godkänt.
som sagt tidigare i tråden av både mig och fler som kan lite om lastning så hade det räckt med en sling framför framstammen som drar ner virket.
Läs länken som jag delade tidigare där står allt.

Nu lägger jag ner denna diskussion och hoppas att jag kanske har lärt någon att säkra sin last på ett bättre sätt (även om inte detta var så illa som det kan vara)
Och ni som vill lasta på sättet som på bilden fortsätt gör det då men ska då vara medvetna om att det inte är godkänt enligt den info och utbildning jag har som yrkesförare.

Tack för mig och lycka till.
Du har ju knappast lärt nån nåt då det enda du sagt är att det inte är godkänt och hänvisat till YKB.

Jag har också gått YKB, visserligen för 2 år sen så jag har inte allt i minnet, däremot har YKB inget att göra med lastsurrning av ett personbilssläp, men det borde ju väl komma ihåg.
Om du lyckas rubba den lasten nåt för hand så är det draget för löst, det är inga problem att dra den så pass hårt så att den inte går att rubba för hand och då är den godkänd även vid en kontroll efter vägen, under förutsättning att det är ordentliga spännband och inte några 20 kronors spännband från Lidl som ger efter då man drar dom hårt.

Sen går det givetvis att göra bättre om man vill det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.