Jag har försökt söka efter acceleration vid inbromsning, hittar bara en antydan från NTF.
https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/hur-lang-ar-bromsstrackan/
Jag är skeptisk till att man lyckas bromsa hårdare än så innan hjulen glider mot asfalt.
Men bevisa mig gärna fel, intressant tycker jag.
Men det är 0,8g som gäller.
https://www.transportstyrelsen.se/s...d last kan orsaka,lastsäkring på och i fordon.
Låt inte bilden på en lastbil lura dig, TSFS 2017:25 säger tydligt att det gäller för alla fordon.
 
E erkka skrev:
Glida och det orsakar brott i banden
garanterat inte, med dessa band och ett par reglar.
 
E erkka skrev:
Problemet är att i detta fall så kommer lasten/brädorna att glida framåt av en krock eller hård inbromsning.
Detta då den nedåtriktade kraften / friktionen mot underlaget inte räcker att hålla emot dessa krafter.
Och när de glider framåt så klämms de mer och mer.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Oj, här blev det en väldig aktivitet helt plötsligt :D
Lasten kom komplett hem iallafall men tydligen nästan spöstraff på min surrning..??:thinking::D
 
  • Haha
1
  • Laddar…
VolvoBm218 VolvoBm218 skrev:
Oj, här blev det en väldig aktivitet helt plötsligt :D
Lasten kom komplett hem iallafall men tydligen nästan spöstraff på min surrning..??:thinking::D
Jag lastar själv i stort lika när jag kör virke och det rör sig inte en mm. När jag har spänt fast det jag vill ha hem brukar jag ta tag i det som sticker ut och lyfta och vicka så mycket jag orkar. Då avslöjas det om lasten sitter fast eller inte.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Heij83
  • Haha
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Sen kan jag väl medge att jag inte själv alltid lastar exemplariskt, men nej lastningen är med största sannolikhet inte ok.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Mycket killgissningar i tråden. För mig som nydligen uppdaterat min YKB kurs las säkring (yrkesmässig trafik) så är vinkeln alldeles för flack för att klara kraven på säker lastning.
[bild]
Vill ni läsa mer.... [länk]
Men nu var det inte en överfallssurrning det handlade om här....
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Heij83
MathiasS MathiasS skrev:
Men nu var det inte en överfallssurrning det handlade om här....
börjar det glida i en kraftig inbromsning/ krock så fins det risk att denna surrning inte håller virket på plats.
Under utbildning så visa jag en bild precis likt denna och fråga utbildaren.
Enligt honom är den inte ok. Det behöver i så fall kompletteras med ett band framför framstammen som ”drar” virket nedåt.
Alldeles för många har en övertro på vad en lastsäkring ska klara av.
Men visst kör på I detta fall är det förmodligen, förhoppningsvis endast dragbilen som riskerar att få reglarna in i kupén.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
A
VolvoBm218 VolvoBm218 skrev:
Oj, här blev det en väldig aktivitet helt plötsligt :D
Lasten kom komplett hem iallafall men tydligen nästan spöstraff på min surrning..??:thinking::D
Kör jag virke så har jag 3 band.
Ett för att sammanfoga virket.
Ett fram som sling över och krokarna i underkant på släpet, de vi använder har hål för det på utsida släp.
Ett bak på samma sätt som fram.
Sen spänner man åt riktigt ordentligt så rör det inte sig överhuvudtaget.

Om det inte går att lösa så brukar jag försöka ha ett hum om hur stora bitar jag behöver och sågar det på plats för att de ska få plats i släpet.

Friktion kommer jag ihåg från den utbildning jag fick typ 2007.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Rkarlsson skrev:
Kör jag virke så har jag 3 band.
Ett för att sammanfoga virket.
Ett fram som sling över och krokarna i underkant på släpet, de vi använder har hål för det på utsida släp.
Ett bak på samma sätt som fram.
Sen spänner man åt riktigt ordentligt så rör det inte sig överhuvudtaget.

Om det inte går att lösa så brukar jag försöka ha ett hum om hur stora bitar jag behöver och sågar det på plats för att de ska få plats i släpet.

Friktion kommer jag ihåg från den utbildning jag fick typ 2007.
Snyggt! Så ska det lastas.
Lasten får inte röra sig under transport
 
  • Gilla
Hjulvridarn och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Mycket killgissningar i tråden. För mig som nydligen uppdaterat min YKB kurs las säkring (yrkesmässig trafik) så är vinkeln alldeles för flack för att klara kraven på säker lastning.
[bild]
Vill ni läsa mer.... [länk]
Din fina bild föreslår loopsurrning, kanske kan vara ett bra alternativ (-;
Eller missförstår jag vad loopsurrning är? Medger att jag inte orkar rota fram min 10 år gamla tya-guide om lastsäkring.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Heij83
K kristofo skrev:
Din fina bild föreslår loopsurrning, kanske kan vara ett bra alternativ (-;
Eller missförstår jag vad loopsurrning är? Medger att jag inte orkar rota fram min 10 år gamla tya-guide om lastsäkring.
Loopsurrning skulle nog funka bättre. Många tror nog att det är det som är gjorts på bilden i och med att banden går runt virket. Men så är inte fallet.
Illustrationer som visar korrekt användning av loopsurrning för att säkra last i fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men som sagt så hade det enklaste varit att använda en sling framför framstammen då hade lastningen varit ok.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Snyggt! Så ska det lastas.
Lasten får inte röra sig under transport
Nej herregud =) Jag tänkte vara den sista som tappar saker på vägen, förutom att det är farligt för mina medtrafikanter så är det brutalt pinsamt. Om jag känner mig osäker så kan jag först köra nån km för att gå ut och känna på det.
Har 4-5 spännband trots lövhäckar när jag kör mina löv i säck.
Köpte nya spännband för ett tag sen, bilen har riktigt bra fack ovan reservhjulet som får plats med en 5-10 band och flagga, handskar och allt som behövs till släp.

Hade jag blivit lastbilschaffis hade cheferna nog inte gillat mig, för jag vill inte ha löst skit på flaket som kan skada andras paket =) Har grymtat åt en del oaktsamma chaffisar för att det är skador på vårt gods, de blir lite sura när jag ber de ta bild och skicka för skadeanmälan.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
E
K kristofo skrev:
Jag har försökt söka efter acceleration vid inbromsning, hittar bara en antydan från NTF.
[länk]
Jag är skeptisk till att man lyckas bromsa hårdare än så innan hjulen glider mot asfalt.
Men bevisa mig gärna fel, intressant tycker jag.
Men det är 0,8g som gäller.
[länk] ska vara säkrad framåt, bakåt och åt sidorna.&text=Dåligt förankrad last kan orsaka,lastsäkring på och i fordon.
Låt inte bilden på en lastbil lura dig, TSFS 2017:25 säger tydligt att det gäller för alla fordon.
jag räknade lite fel i huvudet, ungefär 1,2g vid Max inbromsning är kanske mer troligt. Sen verkar det som att man ej behöver ta höjd för krockkrafter utan bara vanlig körning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.