Så banden kommer att gå sönder vid en hård inbromsning?
Eller menar du att brädorna skulle glida i looparna?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Det är inte krafterna nedåt som ska hålla kvar utan det är ju krafterna som spänner ihop bunten som ska göra det jobbet.
 
Redigerat:
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
E
K kristofo skrev:
Så banden kommer att gå sönder vid en hård inbromsning?
Eller menar du att brädorna skulle glida i looparna?
Glida och det orsakar brott i banden
 
E
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är inte krafterna nedåt som ska hålla kvar utan det är ju krafterna som spänner ihop bunten som ska göra det jobbet.
jasså, då skulle man ju inte behöva någon nedåtriktad kraft...
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Rickard.
E erkka skrev:
Glida och det orsakar brott i banden
Med 2 tons band?
 
Redigerat:
Rickard.
E erkka skrev:
jasså, då skulle man ju inte behöva någon nedåtriktad kraft...
Tillräckligt för att lasten ska ligga kvar på släpvagnen och inte hoppa upp och ner är väl bra.
 
  • Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
E
Rickard. Rickard.ag skrev:
Med 2 tons band?
Rörelseenergin som skall tas upp vid en krock i 80km/h är ganska hög.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Fast man surrar väl aldrig utifrån det scenariot?
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
En normal överfallsurrning går ut på att skapa en nedåtriktad kraft som gör att friktionen mellan last och underlag blir stor nog. Det är alltså inte banden i sig som ska hålla lasten. Errkas tankegång är korrekt, jag tror dock att de banden är tillräckligt för att hålla fast (och hålla ihop) för en hård inbromsning.
Om jag tänker rätt så väger lasten ca 80 kg.
Surrningen ska hålla för knappa 800 N framåt.
Jag hade varit lugn med att åka i den bilen.
 
K kristofo skrev:
Om jag tänker rätt så väger lasten ca 80 kg.
Surrningen ska hålla för knappa 800 N framåt.
Ja, om inbromsningen sker med 1g. Det brukar knappast vara fallet vid en krock.
 
E
K kristofo skrev:
En normal överfallsurrning går ut på att skapa en nedåtriktad kraft som gör att friktionen mellan last och underlag blir stor nog. Det är alltså inte banden i sig som ska hålla lasten. Errkas tankegång är korrekt, jag tror dock att de banden är tillräckligt för att hålla fast (och hålla ihop) för en hård inbromsning.
Om jag tänker rätt så väger lasten ca 80 kg.
Surrningen ska hålla för knappa 800 N framåt.
Jag hade varit lugn med att åka i den bilen.
800N = Tyngdkraften för lasten

Om du bromsar så blir kraften: F = m * a (Newtons 2:a lag, m = massa, a = acceleration)
och det blir något högre, kanske 2-3 G. Krock = avsevärt högre.

Sen tror jag 80kg kanske var lite snålt räknat.
 
Finns nog ingen som surrar sin last så att den skall klara en krock där det oftast blir tvärstopp.
 
R roli skrev:
Finns nog ingen som surrar sin last så att den skall klara en krock där det oftast blir tvärstopp.
Finns tvärstopp?
 
Nära på iallafall:



Spola fram till 3:00 om ni är otåliga.
 
  • Gilla
  • Wow
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
E erkka skrev:
Rörelseenergin som skall tas upp vid en krock i 80km/h är ganska hög.
Man behöver inte dimensionera för höghastighetskrocker. Vad som helst kan hända då så det blir helt omöjligt att ta höjd för allt. Finns ju inget som säger att släpvagn ens kommer sitta kvar på bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.