79 358 läst · 453 svar
79k läst
453 svar
Recensera min lastning
Jag förstår ändå inte varför en loopsurrning skulle vara bättre än den över-under-över som visas på bilden. Eller, jag förstår det, men jag förstår inte dina argument för det.Heij83 skrev:Jag sa inte att en loop surrning krävdes, jag svara bara på att det hade varit bättre vilket du inte kan förneka.
Men precis som du skriver så bör man dra ett band framför. Då är denna surrning helt ok.
Men som det är lastat på denna bild så sitter inte lasset fast! Det kan röra sig både framåt och bakom där med ej godkänt. PUNKT.
Sen att det sitter kvar när man kommer hem är en annan sak.
Man kan göra fel 100ggr och det funkar fint men den 101 gången behövs kanske en panikbromsning och lasten riskerar att flytta sig.
Så sluta säg att det är ok!
Men verkligheten är ibland en annan en teorin och regler. Även jag har lastat på detta vis och det har gått bra dom gånger jag gjort det.
Men det är ändå inte ok, blir man stoppad i en kontroll så riskerar man böter eller ännu värre vid en olycka kan det skada dig själv eller tredje part.
Skillnaden mellan en loopsurrning och den här surrningen är ju att med en loopsurrning så kan inte lasten röra sig i sidled. Det kommer den förvisso inte göra i det här fallet heller, men det finns åtminstone en teoretisk möjlighet för det. Men det enda du säger att du skulle behöva förbättra är att låsa lasten i längsled. Där gör väl inte loopsurrningen ett endaste dugg nytta?
Känns väldigt ambitiöst och bra på alla sätt. Jag gör på liknande sätt, men aldrig att jag spänner fast pallarna enskilt först. Ligger lasten på pallarna och spänns ned mot dem så att de ligger fast så anser jag att även pallarna ligger kvar där de ligger. Över-under-över-surrning används flitigt av mig.Fairlane skrev:Tack då är jag med.
På mitt släp kan jag inte fälla främre lemmen så när jag ska ta lite längre reglar har jag gjort så här:
Jag har tyvärr ingen bild på det, men känns det ok (om det är begripligt) eller har jag missat något?
- Lagt några europapallar på flaket (3 på varann)
- Spänt ihop pallarna mer varandra
- Spänt fast pallarna i släpet
- Lagt reglarna på pallarna och kollat viktfördelning
- Slagit remmar runt reglarna, fram, på mitten och bak
- Spänt ner reglarna mot släpet
- Dubbelkollat och trippel kollat varenda regel att jag inte kan trycka den framåt eller bakåt
Jag fick lära mig lastsurrning i lumpen och där var kravet att grejerna skall ligga kvar på flaket även om man kör av vägen och brakar rakt in i skogen. Och det var faktiskt någon som testade det, och allt låg kvar. Att sen lastbilen i slutändan låg på lasten och inte tvärtom är en annan femma.
Problemet är ju isåfall om man inte har reglar jämt över pallarna så du får tryck över hela.-RB- skrev:Känns väldigt ambitiöst och bra på alla sätt. Jag gör på liknande sätt, men aldrig att jag spänner fast pallarna enskilt först. Ligger lasten på pallarna och spänns ned mot dem så att de ligger fast så anser jag att även pallarna ligger kvar där de ligger. Över-under-över-surrning används flitigt av mig.
Jag fick lära mig lastsurrning i lumpen och där var kravet att grejerna skall ligga kvar på flaket även om man kör av vägen och brakar rakt in i skogen. Och det var faktiskt någon som testade det, och allt låg kvar. Att sen lastbilen i slutändan låg på lasten och inte tvärtom är en annan femma.
Om man är osäker är det bara bra att spänna ihop pallarna med varandra och sen spänna lasten över pallarna.
Ultimata där är att ha kantskydd så man verkligen trycker ner det ordentligt.
Fast det är väl bara ett problem om lastpallarna är så dåliga så de går sönder, eller missförstår jag helt? Och är pallarna så dåliga skulle jag inte lasta på dem. Lämmarna ser ju till att de inte kommer varken framåt, bakåt eller åt sidorna.R Rkarlsson skrev:
Om du bara har en viss punkt på pallarna så lär de inte vara så mycket friktion. Men det känner man väl om det rör sig.-RB- skrev:
Lämmarna ska ju inte behöva ta upp något för att man surrar dåligt =)
Blir det verkligen det ? Om du lägger en styck 4" regel i ena sidan på en pall eller mitten och drar åt allt du har. Är det lika mycket tryck och friktion mellan pall och släp då?K kristofo skrev:
Ja, det blir det. Friktionen påverkas inte av arean, utan endast i detta fallet av hur mycket reglarna väger samt hur mycket du drar åt.R Rkarlsson skrev:
Haha, när det begav sig för 20 år sen så hade jag en kollega som körde Citroen XM kombi och var till Tyskland med jämna mellarum. Han blev alltid stoppad av tullen eftersom det var rätt vanligt att smuggglare körde dessa pga extremt stort bagageutrymme samt en hydraulikfjädring som alltid döljde överlasten.