F FluxVortex skrev:
Vi tänkte även om vi skulle börja elda lite för att få igång ventilationen och värma upp murstocken.
Låter som en utmärkt idé, både för luftfuktigheten på vinden och självdraget nere i bostaden!
Annars behöver ni egentligen inte göra något mer än att hålla lite koll på vinden, gärna i samband med regn för att känna er säkra på att yttertaket inte läcker (inte för att jag tror det, skadorna ser gamla ut, och enligt din mätning torra).

H Harald Blåtumme skrev:
Finns tex Shelly H&T, har ett par sådana för just detta syfte. Tycker dock att de käkar litet väl mycket dyra Lithium-batterier delvis pga att de går via vanligt wifi. Har även en Aqara T1 termometer/hygrometer, mycket mer blygsam förbrukning och format pga att de kör via Zigbee men man får ha en separat gateway till dessa som kostar några hundra. Båda varianterna kan logga och visa grafer via tillhörande appar.
Kollat på Aqara T1, verkar finnas på typ Kjell och Company. Hittar dock inte tillhörande gateway. Vet du om det finns återförsäljare för hela kittet?

När jag ändå har startat en tråd och fått lite feedback (supertacksam för detta!) så passar jag på att infoga en bild på en ny upptäckt vid kallvinden.

Bilden är från öppen ”kattvind” som är en del av kallvinden. På skivan har det på kort stund växt fram en massa skit. Jag kollade till skivorna i somras och då var det bara en vit fläck/strimma i mitten på kanske 5-10 cm. Kollade för första gången igen nu sedan i somras (kunde aldrig ana att det skulle vara oförändrat) och det har exploderat. Skivorna ännu längre in är något snarlika men dessa har jag inte kikat på alls innan. Sjukt oroad!!

Bakom dessa skivor ett utrymme på säkert 40 cm innan en icke-bärande innervägg tar vid.

Vi kommer ju få öppna upp och kolla insidan men rädd för vad vi ska upptäcka.

Så konstigt. Allt annat trä i den vattvinden ser friskt ut. Visserligen varit sjukt varmt på vinden i somras, och antagligen fuktigt.

Skivan är torr. Förmodar att det vita ändå är vitmögel? Men resten?

• Bild av träskiva med mögelliknande fläckar i en kattvind. Spån på golvet och väggar med synliga defekter samt mörk missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FluxVortex skrev:
Kollat på Aqara T1, verkar finnas på typ Kjell och Company. Hittar dock inte tillhörande gateway. Vet du om det finns återförsäljare för hela kittet?
Hej Aqara E1 hub eller M2 hub finns på Kjell. Jag valde M2 den funkar fint, finns även mer avancerade och dyrare varianter.

Om du får påväxt på ett avgränsat område skulle det kunna vara tecken på ett lokalt läckage men undersök närmare hur det ser ut och mät fuktkvoten i trä. Kolla även varför det rasat ner spån längre in i bild.
Trästruktur med mörka fläckar och spån på marken, rött markerade områden, eventuellt tecken på fuktskada eller läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Om du får påväxt på ett avgränsat område skulle det kunna vara tecken på ett lokalt läckage men undersök närmare hur det ser ut och mät fuktkvoten i trä. Kolla även varför det rasat ner spån längre in i bild.
[bild]
Bakom skivan är det spån. Det är torrt. Verkar vara bara 1-2 cm spån sedan kan jag ana trä igen. Ser ljust och fint ut. Fuktkvot typ 8-10% vid hela området med vita beläggningar och äckel. Börjar bli osäker på om det är vitmögel ens.

När vi mätte fuktkvot på trät längre in i kattvinden var det något högre, men max 12-13%.

Så - torrt bakom och framför skivan. Jag fattar inte?! Någon annan form av reaktion på materialet efter den extremt varma sommaren? Har ju varit som en bastu i sommar. Luktat kattpiss med. Tagit 2 prover av isoleringen nu (ullen) och lagt i slutna påsar, en torr och en smått fuktig.

P.s. spånet verkar inte ha rasat ner, tror man borstat upp det mot sidorna bara.

Vet ärligt inte vad vi ska göra mer. Börjar förstå att det är väldigt vanligt med både något avvikande doft och även påväxt på kallvindar. Problemet är att jag upplever att lukten sprider sig på ovanvåningen. Speciellt sommartid. Väldigt onajs. I rummet som angränsar vill jag helst inte vara alls. Det luktar som mest där….

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.