Bra iaf att det inte är ett "flärp"-fejk-vattenlås. De är värdelösa och kommer att lukta förr eller senare.

Krilleman
K karlmb skrev:
Bra iaf att det inte är ett "flärp"-fejk-vattenlås. De är värdelösa och kommer att lukta förr eller senare.
I detta fallet är det ett riktigt vattenlås.

Fast jag håller med Purus PUM (Universalmembran) är en riktig skitprodukt som alltid läcker förr eller senare.
https://www.purus.se/pum-farval-till-odor/

Vertikal syn på avloppsrör i hörn med grå sladd mot tapetbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit PVC-vinkel med gängad koppling och lock, avsedd för VVS-installationer. Märke synligt. Isolerad bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ha ni fyllt på med vatten efter rengöringen ??
Utan vatten blir det inget "vattenlås"
Vad då "fyllt på med vatten"? Jag använder tvättmaskinen, så då fylls det väl med vatten? OM det fungerar...

Krilleman Krilleman skrev:
Är vattenlåset rengjort och återmonterat efter konstens alla regler så bör det inte lukta.

Men det kan vara ide att kontrollera så inte gummibussningen åkt ur sitt läge enligt min markering.

Huven går antagligen inte att lyfta på på grund av att det är en enklemuffad 45º böj där.
Då landar huven mot kanten på böjen.

Hela alltet måste tas ner för att komma åt att se hur det är under.

[bild] [bild]
Jag vet ju inte hur det är rengjort och återmonterat - det var ju inte jag som gjorde det... Hur kan jag kolla det? Genom att montera ner allt? F ö undrar jag också över den där 45graders böjen precis vid huven. Finns det någon vits att den sitter just där?

A Arga Tanten skrev:
Vad då "fyllt på med vatten"? Jag använder tvättmaskinen, så då fylls det väl med vatten? OM det fungerar...
Det stämmer.

Fastighetsskötaren kanske bara tog det värsta, för att göra rent det helt behöver man tandborste och flaskborste.
Annars får man lossa det från väggen, dra upp det från golvet och kolla under locket som du inte får upp p.g.a böjen.

C
I detta fallet är det ett riktigt vattenlås.

Fast jag håller med Purus PUM (Universalmembran) är en riktig skitprodukt som alltid läcker förr eller senare.
Kan ju tilläggas att det där raka faluplast-låset inte heller direkt är någon höjdare.
Det blir rätt snabbt igensatt, troligen för att det pga storleken är rätt trånga passager, och är något omständigt att rensa.

Inuti sitter en "gummistrut" som leder ner vattnet i botten av en kopp och sedan rinner det över kanten på koppen och vidare ner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Du har så rätt, men det är fortfarande ett vattenlåst "på riktigt" och ingen slö gummiflärp.

Denna är bättre enligt mitt tycke:
[länk]
[bild]
Åh, ett jättelång, utan pinnar o skit som trådar och hårstrån kan lägga sig över.

Isakare Isakare skrev:
Det stämmer.

Fastighetsskötaren kanske bara tog det värsta, för att göra rent det helt behöver man tandborste och flaskborste.
Annars får man lossa det från väggen, dra upp det från golvet och kolla under locket som du inte får upp p.g.a böjen.
Nu är jag kanske korkad, men vad är det jag ska kolla under locket längst ner vid golvet? Vattenlåset sitter väl inte där? Och till vad behöver jag tandborsta och flaskborste?

A Arga Tanten skrev:
Nu är jag kanske korkad, men vad är det jag ska kolla under locket längst ner vid golvet? Vattenlåset sitter väl inte där? Och till vad behöver jag tandborsta och flaskborste?
Där nere ska du kika att det inte läcker upp luft. Lyft och lukta.

Tand- och/eller flaskborste är till vattenlåset, om man är riktigt noga. Plocka bort och isär det och gör det helt rent, så rent du kan iaf.

• Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Där nere ska du kika att det inte läcker upp luft. Lyft och lukta.

Tand- och/eller flaskborste är till vattenlåset, om man är riktigt noga. Plocka bort och isär det och gör det helt rent, så rent du kan iaf.
Okej. Tack. En nyfiken fråga som jag ännu inte fått svar på: Kan du se någon anledning till att man monterat ett rör med 45 graders böj precis nere vid golvet? Borde det inte ha gått bättre, eller lika bra, att montera med böjen högre upp, så att man lättare kan lyfta upp locket vid golvet?

C
A Arga Tanten skrev:
Borde det inte ha gått bättre, eller lika bra, att montera med böjen högre upp, så att man lättare kan lyfta upp locket vid golvet?
Tanken är nog att hela anordningen skall hamna så nära väggen som möjligt, av estetiska och praktiska skäl.

A Arga Tanten skrev:
Nu är jag kanske korkad, men vad är det jag ska kolla under locket längst ner vid golvet?
Under huven vid golvet så går det vita plaströret ner i en gummibussning som sitter i avloppsröret. Saknas den eller om den hamnat snett kommer det gärna upp avloppslukt.
Gul plastspole med text och siffror, troligen för tråd eller kabel, industriell användning, standardmärkningar synliga.
Skapa konto

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Under huven vid golvet så går det vita plaströret ner i en gummibussning som sitter i avloppsröret. Saknas den eller om den hamnat snett kommer det gärna upp avloppslukt.
[bild]
Tack!

C cpalm skrev:
Tanken är nog att hela anordningen skall hamna så nära väggen som möjligt, av estetiska och praktiska skäl.
Javisst. Men jag funderar på om det inte hade gått att sätta böjen högre upp från golvet - röret borde ju isf ändå få samma avstånd till väggen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.