D Dilato skrev:
Tycker du inte det är lite patetiskt att tillverkarens verkstäder inte kan /får /klarar att felsöka fram/ byta ut exempelvis den trasiga mosfeten för 5 kronor (eller vilken komponent det nu råkar vara som är sönder) utan kunden måste skrota hela laptopen i stället?
Det värsta är väl när de tagit fram en egen pinout på en standardkomponent bara för att det inte ska gå att laga, för att ingen annan än Apple får köpa just denna variant av komponenten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maglin skrev:
Jag är beredd att ta det valet och ha produkter som fungerar. När jag byggde elektronik för bland annat ubåtar så lärde jag mig att det tillräckligt ofta finns en orsak till att en transistorer går sönder och den kan ha skadat andra komponenter. Som snål konsument kanske du är beredd att gambla. Jag tycker det är bra att det finns en bredd på alternativ och är därmed inte rabiat för dina val.
Hur ska du ha det, gör de perfekta produkter som aldrig går sönder eller inte?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag kan hålla med om att ibland kan det gå att göra en robustare produkt om man skiter i att göra den reparerbar.

Men här handlar det om att lägga energi på att göra det svårt att reparera.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Right to repair är ett bra steg framåt. Bilindustrin kunde ta åt sig lite här också, fast där kanske det som gäller är "ease of repair"...
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Right to repair är ett bra steg framåt. Bilindustrin kunde ta åt sig lite här också, fast där kanske det som gäller är "ease of repair"...
De kör väl "need to repair"
 
M
M maglin skrev:
Fast Det är inte sant. De skapar produkter som håller länge. om fokus är att saker skall gå sönder så bör de gå att plocka isär själv. Apples produkter är inte skapade för att gå sönder. Jag avstår gärna att laga dem själv om de inte går sönder istället för att ha en produkt som går sönder men jag kan laga den själv.
Skitsnack, säljer man en dator med SSD:n fastlödd på moderkortet så är den inte byggd för att vara länge. Sedan sätter man i ett undermåligt batteri som blir ballong efter några år och kämmer sönder resten av maskinen, det är naturligtvis fastlimmat i maskinen så att det skall vara så svårt som möjligt att byta utan att förstöra maskinen.
Lägg därtill alla generationer av maskiner med fullständigt värdelösa tangentbord, som naturligtvis har en alldeles egen egensinnig layout så att man inte kan använda ett riktigt fullstort externt tangentbord utan bara apples egna små tangentbord för barn...

Apple har helt tappat det efter att Steve Jobs gick bort, finns ingen anledning att köpa deras produkter idag.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Det är inget monopol. Ni kan välja sämre produkter om ni vill. Jag tror helt enkelt att det beror på okunskap hos er. Det handlar om att få lov att välja. Ni kan välja andra produkter utan att tycka att alla måste välja det ni valt. Jag väljer att betala lite extra för att få en produkt som passar mig. Jag har kunskapen om att byta elektronik om jag vill men önskar färre problem och är beredd att betala för det. Apple är inte perfekt. Ingen produkt är det.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Är det någon här som tycker att alla måste välja det de själva valt? 🤔

Jag tycker det som sagts är att vissa vill kunna laga sina saker, och att Apple gör det svårt att laga saker de säljer.

Om det nu är ett sånt icke problem med att laga Apples saker är jag imponerad över att det finns verkstäder, både officiella och tredjeparts som lagar dem. Och att det behövs lagstiftas om möjligheten att kunna göra detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Allt är inte så svart och vitt som du tycks se det. Färre problem med tex limmade batterier kan vara bättre för vissa användare jmf med möjligheten att kunna enkelt öppna sin produkt. Vi är olika. Jag tycker om att det finns alternativ men skall jag välja till mig själv vill jag ha färre problem och jag värdesätter min tid. Du får gärna välja annorlunda.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M maglin skrev:
Allt är inte så svart och vitt som du tycks se det. Färre problem med tex limmade batterier kan vara bättre för vissa användare jmf med möjligheten att kunna enkelt öppna sin produkt. Vi är olika. Jag tycker om att det finns alternativ men skall jag välja till mig själv vill jag ha färre problem och jag värdesätter min tid. Du får gärna välja annorlunda.
Fast här argumenterar du för att produkter byggda för att kunna repareras får mer problem som ett resultat av det, har du någon form av underlag för att underbygga det minst sagt märkliga påståendet?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
M maglin skrev:
Allt är inte så svart och vitt som du tycks se det. Färre problem med tex limmade batterier kan vara bättre för vissa användare jmf med möjligheten att kunna enkelt öppna sin produkt. Vi är olika. Jag tycker om att det finns alternativ men skall jag välja till mig själv vill jag ha färre problem och jag värdesätter min tid. Du får gärna välja annorlunda.
Du får gärna förtydliga var jag ser saker i svart och vitt.

Jag pratar inte om att limma batterier, jag pratar om batterier som gifts in i sin telefon mjukvarumässigt så att du inte ens kan ta ett originalbatteri och stoppa i utan att behöva ha tillgång till verkstadsmjukvara.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Försök förstå att ett företag med världens mest värdefulla varumärke är rätt så noggranna med hur deras produkter uppfattas fungera. Skulle en enda iPhone börja brinna i fickan eller på ett flygplan lär resten av världen få reda på det och man kanske väljer en annan produkt. Fråga Samsung hur det gick.
Har man ingen kontroll över HUR produkten repareras, tappar man också kontrollen över hur den fungerar. Naturligtvis kan en icke-auktoriserad reparatör göra ett lika bra jobb, men det är inte VERIFIERAT.

För er som är konspiratoriska finns säkert andra produkter att välja. 😎
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Så egentligen var Apple dåliga ur reperationssynvinkel, men det gör inget? 🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tänk om det skulle komma ut att Apple kan missa i sin design så mycket att man tappar täckningen om man inte håller telefonen exakt rätt.
De skulle väl aldrig släppa ut något sånt 🙄

https://en.m.wikipedia.org/wiki/IPhone_4#Antenna
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det som sätter käppar i hjulen är säkerhetslagren (typ SSL/TLS)
Hur kan SSL/TLS sätta käppar i hjulen här? Det är väl bara på IP-trafik och är ett mjukvarulager?
Du kanske syftar på att safari inte uppdateras?
(Det ”borde” inte vara ett problem framöver efter DMA-lagen då de inte kan tvinga andra webbläsare att använda deras motor utan de kan använda sina egna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.