• Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag anade att det var nått sånt det handlade om.

Ditt exempel blir ju bara dumt, på vilket sätt skulle R2R hindra en verkstad att använda stulna delar?

Apple låser in för att de kan, och gömmer sig bakom diverse mer eller mindre dåliga anledningar, och en del köper dem med hull och hår.
Fortfarande din åsikt att Apple gömmer sig och låser in kunden. Har själv aldrig någonsin känt mig ”inlåst” och då jobbar jag på rätt hög teknisk nivå.

Right-to-repair har ju inget med att förhindra stöld eller usla/kopierade tredjepartsdelsr. Det blir dock ett missnöje hos kunderna när deras (till synes) reparerade iPhone är mycket sämre och Apple får hela skulden. Hela grejen med Apples inlägg i debatten är att hålla lika hög kvalitet på en reparerad produkt som en ny. Som reparatör får du tillgång till rätt delar, men där vill några tjäna lite mer på delen och väljer dåliga kopior istället äkta vara. Fråga vem som helst som bytt en skärm på sin iPhone hur bra den var efter att ha valt den billigare kopian.
Många tillverkare av kvalitetsprodukter sitter i samma skit. SKF har börjat med krypterade serienummer för att de usla kopiorna är alldeles för lika originalet men inte håller en bråkdel av tiden.
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fortfarande din åsikt att Apple gömmer sig och låser in kunden. Har själv aldrig någonsin känt mig ”inlåst” och då jobbar jag på rätt hög teknisk nivå.

Right-to-repair har ju inget med att förhindra stöld eller usla/kopierade tredjepartsdelsr. Det blir dock ett missnöje hos kunderna när deras (till synes) reparerade iPhone är mycket sämre och Apple får hela skulden. Hela grejen med Apples inlägg i debatten är att hålla lika hög kvalitet på en reparerad produkt som en ny. Som reparatör får du tillgång till rätt delar, men där vill några tjäna lite mer på delen och väljer dåliga kopior istället äkta vara. Fråga vem som helst som bytt en skärm på sin iPhone hur bra den var efter att ha valt den billigare kopian.
Många tillverkare av kvalitetsprodukter sitter i samma skit. SKF har börjat med krypterade serienummer för att de usla kopiorna är alldeles för lika originalet men inte håller en bråkdel av tiden.
Och du har köpt Apples argument rakt av.

Nu har jag ingen aning om vad du menar med hög teknisk nivå, men jag gissar att du inte utvecklar deras elektronik, eller reparerar elektronik från dem.

Sätter de in tredjepartsdelar utan att vara tydliga med det är det de som gör fel. Jag skulle då inte anklaga Apple för fel en tredje part gör.
Men varför ska jag inte kunna reparera min telefon med tredjepartsdelar om jag vill?
Eller för den delen äkta delar, varför funkar inte ens äkta delar rakt av?!
 
  • Gilla
DennisCA och 4 till
  • Laddar…
Bara det faktum att Apple official repair shop sagt att en produkt inte kan repareras men när man ger den till Rossman fixar han den utan problem säger väl egentligen allt.
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och du har köpt Apples argument rakt av.

Nu har jag ingen aning om vad du menar med hög teknisk nivå, men jag gissar att du inte utvecklar deras elektronik, eller reparerar elektronik från dem.

Sätter de in tredjepartsdelar utan att vara tydliga med det är det de som gör fel. Jag skulle då inte anklaga Apple för fel en tredje part gör.
Men varför ska jag inte kunna reparera min telefon med tredjepartsdelar om jag vill?
Eller för den delen äkta delar, varför funkar inte ens äkta delar rakt av?!
Det handlar inte om dig och mig. Det handlar om alla normala användare som inte vill bry sig om tekniken. Sådana som jag har utbildat i handhavande under många år. Man lär sig en hel del av att lyssna på "vanligt fölk". Du vet, den absoluta majoriteten som använder prylarna istället för att bry sig om komponenterna.
 
D Dilato skrev:
Bara det faktum att Apple official repair shop sagt att en produkt inte kan repareras men när man ger den till Rossman fixar han den utan problem säger väl egentligen allt.
De auktoriserade verkstäderna har väldigt tydliga instruktioner om hur saker skall repareras. Det handlar inte om att löda komponenter kan jag meddela, även om några kodningar säkert byttes på något grafikkort för 15-20 år sedan efter att förlängd garanti löpt ut.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det handlar inte om dig och mig. Det handlar om alla normala användare som inte vill bry sig om tekniken. Sådana som jag har utbildat i handhavande under många år. Man lär sig en hel del av att lyssna på "vanligt fölk". Du vet, den absoluta majoriteten som använder prylarna istället för att bry sig om komponenterna.
Det är precis det Apple vill få dig att tro, det det handlar om är Apples ekonomiska resultat, inget annat.

Du vet, jag bryr mig inte om komponenterna, jag vill bara kunna laga eller få lagat mina prylar utan att ett företag gör det onödigt svårt för att de hellre vill att jag köper en ny pryl.
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De auktoriserade verkstäderna har väldigt tydliga instruktioner om hur saker skall repareras. Det handlar inte om att löda komponenter kan jag meddela, även om några kodningar säkert byttes på något grafikkort för 15-20 år sedan efter att förlängd garanti löpt ut.
Det argumentet kan alla ha. Tex om det skulle vara så att I ditt hus från Myresjöhus får du under husets livslängd bara sätta in lister, tapeter etc köpta av dem och installerade av dem för att garantera kvaliteten. Om du har en gammal bil, hus, tv, telefon kanske du vill laga den på ett billigare sätt. Eller laga den när tillverkaren själv säger det inte går utan vill sälja en ny. Troligen är det ok om specen inte uppfylls helt. Det är inte trafikflygplan eller rymdraketer utan en telefon. Det kanske inte gör nåt om den blir lite sämre. Att Apples garanti upphör om man monterar piratdelar är väl rimligt att acceptera.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De auktoriserade verkstäderna har väldigt tydliga instruktioner om hur saker skall repareras. Det handlar inte om att löda komponenter kan jag meddela, även om några kodningar säkert byttes på något grafikkort för 15-20 år sedan efter att förlängd garanti löpt ut.
Tycker du inte det är lite patetiskt att tillverkarens verkstäder inte kan /får /klarar att felsöka fram/ byta ut exempelvis den trasiga mosfeten för 5 kronor (eller vilken komponent det nu råkar vara som är sönder) utan kunden måste skrota hela laptopen i stället?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nä, jag har en verktygssats från ifixit istället.

Apple gör avsiktligen saker svårare/omöjliga att fixa, de vill inte att du ska laga sakerna, de vill du ska köpa nytt.

Om det nu är så käpprätt omöjligt att reparera en telefon själv, hur kan få exempelvis Fairphone finnas?

Jag har lagat mina smarta lurar i 10år och har väldigt svårt att se varför de helt plötsligt blivit omöjliga att reparera.

Dessutom handlar delvis rörelsen inte bara om att du själv ska kunna laga dem, det handlar om att tredje part ska kunna laga dem.
Jämför med kravet på att en bilservice ska utföras på märkesverkstad för att garantin ska gälla, detta har ju fått stryka på foten med hjälp av EU.
Fast Det är inte sant. De skapar produkter som håller länge. om fokus är att saker skall gå sönder så bör de gå att plocka isär själv. Apples produkter är inte skapade för att gå sönder. Jag avstår gärna att laga dem själv om de inte går sönder istället för att ha en produkt som går sönder men jag kan laga den själv.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tycker du inte det är lite patetiskt att tillverkarens verkstäder inte kan /får /klarar att felsöka fram/ byta ut exempelvis den trasiga mosfeten för 5 kronor (eller vilken komponent det nu råkar vara som är sönder) utan kunden måste skrota hela laptopen i stället?
Jag är beredd att ta det valet och ha produkter som fungerar. När jag byggde elektronik för bland annat ubåtar så lärde jag mig att det tillräckligt ofta finns en orsak till att en transistorer går sönder och den kan ha skadat andra komponenter. Som snål konsument kanske du är beredd att gambla. Jag tycker det är bra att det finns en bredd på alternativ och är därmed inte rabiat för dina val.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Man kan fråga sig hur många av dessa delar som verkligen ska behöva giftas in i en telefon.
Notera att detta är när de bytt delar mellan två nya telefoner.

Mer läsning finns här:
[länk]
Det beror på hur säker du vill ha en telefon. Jag tycker det är bra. Du tycker inte det är bra och kan välja andra alternativ som passar dig.
 
M maglin skrev:
Fast Det är inte sant. De skapar produkter som håller länge. om fokus är att saker skall gå sönder så bör de gå att plocka isär själv. Apples produkter är inte skapade för att gå sönder. Jag avstår gärna att laga dem själv om de inte går sönder istället för att ha en produkt som går sönder men jag kan laga den själv.
De har också gjort dåliga konstruktioner.

Man kan väl ha både och. Att produkten är bra konstruerad och auktoriserad verkstad inte lagar vissa saker, men tycker det är helt ok att andra lagar saker i produkten även om det inte garanterar att produkten blir lika bra som från fabrik.

Återigen, tänk om du BARA fick lämna din Volvo på Volvos egen verkstad. Ingen annan fick byta olja eller däck. Jag tror det blir sämre.

Men jag är också för fri konkurrens och tycker det är bra med regler som hindrar monopol/oligopol liknande verksamheter.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M maglin skrev:
Fast Det är inte sant. De skapar produkter som håller länge. om fokus är att saker skall gå sönder så bör de gå att plocka isär själv. Apples produkter är inte skapade för att gå sönder. Jag avstår gärna att laga dem själv om de inte går sönder istället för att ha en produkt som går sönder men jag kan laga den själv.
Olyckor händer även för apple-ägare.
Apple är inte perfekta utan råkar göra designmissar.

Således kan även Apples produkter repareras.

Hade de aldrig gått sönder hade vi inte behövt prata om detta.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
M maglin skrev:
Det beror på hur säker du vill ha en telefon. Jag tycker det är bra. Du tycker inte det är bra och kan välja andra alternativ som passar dig.
Tycker du att alla dessa delar behöver giftas in av säkerhetsskäl?

Edit: detta är alltså när man tagit en del från en iphone till en annan. Rent nya.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.