16 639 läst · 185 svar
17k läst
185 svar
Rätt Att Reparera, Right to repair
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Installera GarageBand (musik-, podcast- och ljudproduktionsapp) på din iPhone/iPad så kan ni härja fritt med ringsignaler. Gratis.
Vad har detta med Right-to-Repair att göra överhuvudtaget? 🤨
Vad har detta med Right-to-Repair att göra överhuvudtaget? 🤨
Jag tror det var att faktiskt du själv sa att enda problemet var nån gammal säkerhetsgrej på gamla enheter så du inte kunde ladda appar...Johan Gunverth skrev:
Apple vill inte att folk ska peta i varken mjuk eller hårdvara. De vill styra själva precis vad folk får göra. Det är ett oskick som jag tror även många med mig ser som en stor nackdel med apple. Om du missat detta har du missat mycket.
Helt rätt, Apple är för de som inte kan eller vill själva pilla på saker.M maglin skrev:
Nu har jag själv haft några Appleprodukter, men generellt så ser jag i min bekantskapskrets att Apple älskas av de som normalt har lite bekymmer med tekniska saker som kräver viss förståelse. Det älskas också av de som vill vara "lite finare" (eller "moderiktiga") i sitt mobilval.
Men återigen, för det som funkar bra gör apple bra produkter. Men som sagt inte för alla. De som vill lite mera behöver android.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Det var vissa som inte kunde acceptera att Apple avsiktligen gör det svårt att reparera deras produkter.
Det är därför vi har denna sidodiskussion.
Det är därför vi har denna sidodiskussion.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Det har inte med saken att göra och jo, jag kan ladda in GarageBand av jättegammal version om appen är nerladdad tidigare. Inga ringsignaler där dock. Egna ringsignaler var inte ens möjliga att hantera och när min iPad1 slutade få uppdateringar. Frågan är om de ens fanns då. Kan inte använda Windows 3.11 för ringsignaler heller.J JohanLun skrev:Jag tror det var att faktiskt du själv sa att enda problemet var nån gammal säkerhetsgrej på gamla enheter så du inte kunde ladda appar...
Apple vill inte att folk ska peta i varken mjuk eller hårdvara. De vill styra själva precis vad folk får göra. Det är ett oskick som jag tror även många med mig ser som en stor nackdel med apple. Om du missat detta har du missat mycket.
Att inte få peta i iOS/ipadOS ser jag bara som en fördel för normala användare. App- och systemsäkerhet hanteras av den som har mest anledning att hålla systemet fungerande. Jag som är insatt i detalj (som certifierad Apple-tekniker) skulle aldrig någonsin lämna över de grundläggande säkerthetslagren i mjuk- och hårdvara till tredje part. Det är detta gnället över Right-to-repair gäller nu och inga beslut på det har fattats än.
Din åsikt om ”oskick” delas kanske av en promilles promille av de användare som önskar valfrihet i alla lägen, men ändå aldrig utnyttjar den. Håll flaggan högt, men ingen ser den och det är dessutom fel flagga.
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Att du orkar.Johan Gunverth skrev:Det har inte med saken att göra och jo, jag kan ladda in GarageBand av jättegammal version om appen är nerladdad tidigare. Inga ringsignaler där dock. Egna ringsignaler var inte ens möjliga att hantera och när min iPad1 slutade få uppdateringar. Frågan är om de ens fanns då. Kan inte använda Windows 3.11 för ringsignaler heller.
Att inte få peta i iOS/ipadOS ser jag bara som en fördel för normala användare. App- och systemsäkerhet hanteras av den som har mest anledning att hålla systemet fungerande. Jag som är insatt i detalj (som certifierad Apple-tekniker) skulle aldrig någonsin lämna över de grundläggande säkerthetslagren i mjuk- och hårdvara till tredje part. Det är detta gnället över Right-to-repair gäller nu och inga beslut på det har fattats än.
Din åsikt om ”oskick” delas kanske av en promilles promille av de användare som önskar valfrihet i alla lägen, men ändå aldrig utnyttjar den. Håll flaggan högt, men ingen ser den och det är dessutom fel flagga.
Vi som vill kan med right to repair förhoppningsvis få våra prylar lagade till en rimlig summa pengar (eller laga själva).
Som apple-fanboy kan du ju själv fortsätta att laga hos någon som dyrt och heligt fortsätter använda det som Apple anser vara rätt. (Läs du kan köpa nya prylar när din gamla pajade).
Att Apples prylar skulle bli särskilt mycket sämre av att de blir lagningsbara är ju befängt.
Jag vet jättemånga som tycker som jag. Men en stor del av mina vänner och kollegor är civilingenjörer.Johan Gunverth skrev:
Bland min frus vänner som läst juridik är andelen som lovprisar Apple mycket högre. De är ofta samma personer som aldrig får tekniken hemma att fungera.
Men visst, säkert 75% av befolkningen vet inte hur man partitionerar en hårddisk eller skriver ett script. Så jag kan hålla med om att Apple har ett stort kundunderlag.
Men din uppfattning om att bara en promille är avancerade användare tror jag inte på alls.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Så kränkt man kan bli av att berätta hur det är 🤣
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Har jag någonstans sagt att ni inte får vara nöjda?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Och där tog argumenten slut...
Jag har bara sagt att Apple gör det svårt att laga deras saker...
Jag har bara sagt att Apple gör det svårt att laga deras saker...
Sccchhhh @13th Marine
Inlåsning är frihet.
Begränsningar är positivt.
Monopol ger valfrihet.
Storebror vet bäst.
🙈
Inlåsning är frihet.
Begränsningar är positivt.
Monopol ger valfrihet.
Storebror vet bäst.
🙈